DAZN - streamingdienst voor sport

DAZN - streamingdienst voor sport DAZN is een internationale streamingdienst. Het zendt veel grote sportevenementen op het internet uit via een livestream. De bijnaam van DAZN is 'het Netflix van de sport'. De merknaam DAZN dient men uit te spreken als 'Da Zone'. Met ingang van 20 mei 2020 is de streamingdienst DAZN ook in Nederland en België beschikbaar.

Geschiedenis: de oorsprong van DAZN

Access Industries

Leonard Blavatnik werd in 1957 geboren in de Sovjet-Unie. Eind jaren zeventig emigreerde hij naar de Verenigde Staten. Daar studeerde hij informatica aan de Columbia University en bedrijfskunde aan de Harvard Business School. In 1986 richtte hij het bedrijf Access Industries op. Dit groeide in de loop der tijd uit tot een gigantische investeringsmaatschappij.

In de jaren negentig boekte Access Industries vooral grote financiële successen met investeringen in grondstoffen zoals aluminium en olie. In een volgende fase richtte het bedrijf zich meer op telecommunicatie en televisieproducties. Op den duur is men zich steeds meer op entertainment en sportrechten gaan focussen. Anno 2020 staat oprichter Leonard Blavatnik dankzij de opbrengsten van dit bedrijf op de 27e plek van de Forbes List (de lijst van rijkste mensen ter wereld).

Perform Group

Eén van de bedrijven waarin Access Industries investeerde was de Perform Group. Dit was een mediabedrijf dat handelde in allerlei sportrechten (van uitzendrechten tot en met sponsordeals). Ook bezaten zij diverse organisaties die sportdata bijhielden. Bovendien produceerde het bedrijf tv-uitzendingen en websites over sport. Perform Group was onder meer eigenaar van de bekende sportwebsites Goal en Sporting News.

De oprichting van DAZN: het Netflix van de Sport

In de zomer van 2015 werd door de Perform Group het besluit genomen om het streamingplatform DAZN op te richten. Dit zeer ambitieuze platform moet volgens de plannen van de oprichters op den duur uitgroeien tot de mondiale marktleider in het online uitzenden van sportevenementen. Hiervoor werd alle bruikbare kennis gebundeld die binnen de Perform Group aanwezig was. Het bedrijf werd hiervoor zelfs gesplitst. Onderdelen van de Perform Group die niet voor DAZN gebruikt zouden worden (waaronder 'business-to-business data projecten') werden in een apart bedrijf gebundeld en vervolgens verkocht. Wat overbleef van de Perform Groupe kreeg de nieuwe bedrijfsnaam DAZN Group.

De introductie van DAZN: topsport via een livestream bekijken

Op 10 augustus 2016 werd het mediaplatform DAZN gelanceerd. Ondanks de mondiale ambities van het bedrijf, begon men relatief beperkt: in eerste instantie kon men bij DAZN alleen een abonnement nemen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Op 23 augustus 2016 kwam er ook een Japanse versie van DAZN.

DAZN in Japan

Bij die Japanse editie bleek meteen dat het moederbedrijf van DAZN over grote kapitalen beschikt om van z'n online sportplatform een succes te maken. DAZN kocht onder meer voor vele jaren de exclusieve uitzendrechten van de J.League (Japanse voetbalcompetitie) met ingang van 2017. Dit was financieel gezien de grootste sportmediadeal aller tijden in Japan. In de daaropvolgende periode verkreeg DAZN voor Japan ook de livestream-uitzendrechten van grote Europese voetbalcompetities, zoals de Britse Premier League en de Spaanse La Liga.

DAZN in Noord-Amerika

In 2017 werd DAZN geïntroduceerd in Canada. De grote lokker voor het publiek was, dat DAZN de livestream-uitzendrechten heeft van de NFL (American Football) voor Canada. Ook verkregen zij voor Canada de livestream-uitzendrechten van het Europese topvoetbal: de UEFA Champions League en de Europa League.

In 2018 kwam DAZN ook naar de Verenigde Staten. Om het Amerikaanse publiek te lokken, focust men zich vooral op vechtsport. DAZN werd in september 2017 gelanceerd met de live-uitzending van een wereldtitelgevecht in het zwaargewicht boksen van Anthony Joshua tegen Alexander Povetkin. Ook verkreeg DAZN in Amerika de livestream-uitzendrechten van Bellator MMA. Dat is na de UFC de op één na belangrijkste MMA-organisatie ter wereld.

Megadeal met Canelo Alvarez

Dat DAZN bereid is om extreem grote bedragen te betalen om te bouwen aan zijn wereldheerschappij op het gebied van livestream-uitzendingen van sportwedstrijden, werd weer duidelijk in oktober 2018. DAZN tekende toen een deal met de populaire Mexicaanse bokser Canelo Alvarez. Hij krijgt voor een reeks van elf wedstrijden een bedrag van minimaal 365 miljoen dollar betaald door DAZN.

DAZN in Italië en Spanje

In de zomer van 2018 werd DAZN ook in Italië geïntroduceerd. Bij die introductie golden de voetbalrechten van de Serie A als het belangrijkste wapen om publiek te trekken. DAZN had bij het seizoen 2018-2019 de exclusieve livestream-uitzendrechten van 114 wedstrijden uit de hoogste Italiaanse voetbaldivisie, de Serie A. (De overige 266 wedstrijden werden live op tv en per livestream uitgezonden door Sky Italia.) Ook focust DAZN zich in Italië op het uitzenden van UFC, boksen, rugby en rally.

In 2019 werd DAZN ook in Spanje geïntroduceerd. Daar focussen ze zich vooral op de MotoGP, internationaal voetbal en boksen. Ook heeft DAZN in Spanje (en in diverse andere Europese landen) de online uitzendrechten van de evenementen van PDC Darts.

De wereldwijde uitbouw van DAZN

In de periode van 2016 tot en met 2019 is DAZN dus stap voor stap in diverse grote landen geïntroduceerd. De grootste stap neemt het bedrijf in mei 2020. Dan wordt DAZN namelijk in één klap in bijna alle overige landen ter wereld geïntroduceerd.

DAZN in Nederland: mei 2020

In mei 2020 wordt DAZN ook in Nederland geïntroduceerd, zo werd begin maart 2020 bekend. In eerste instantie zal het een Engelstalige versie zijn, die zich met name op vechtsport richt. Bij diverse grote boksevenementen hebben zij namelijk de exclusieve mondiale uitzendrechten en die kunnen zij dus probleemloos in ieder land per livestream via hun platform uitzenden. Het is echter de bedoeling dat DAZN op den duur echter ook met een Nederlandstalige versie komt, met ook live-uitzendingen van sportevenementen die specifiek op de Nederlandse markt gericht zijn. Hoe duur is een abonnement op DAZN Nederland? Welke sporten zijn er, naast vechtsport, allemaal op te bekijken? Wanneer begint DAZN met Nederlandstalige content voor het Nederlandse publiek? Dit is anno maart 2020 allemaal nog niet bekend. Zodra er meer definitieve informatie bekend is over de introductie van DAZN in Nederland, dan wordt dat hier gemeld.
© 2020 Fjodorboekanski, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziggo Sport Totaal - tv en livestreamZiggo Sport Totaal - tv en livestreamZiggo Sport Totaal behoort tot de belangrijkste aanbieders van live sport op tv in Nederland. Het focust zich onder meer…
Sporza (VRT): tv, radio, internet en livestreamSporza (VRT): tv, radio, internet en livestreamSporza is de overkoepelende merknaam van alle sportuitzendingen van de Vlaamse publieke omroep (VRT) op tv en radio. Daa…
Telenet Play Sports - tv en livestreamTelenet Play Sports - tv en livestreamTelenet Play Sports is de belangrijkste aanbieder van abonneezenders met live sport in Vlaanderen. Dit Belgische bedrijf…
FOX Sports - tv en livestreamFOX Sports - tv en livestreamFOX Sports is vooral bekend als de omroep die in Nederland de tv-rechten heeft voor de live-uitzendingen van de eredivis…

Ziggo Go: online tv-kijkenZiggo Go: online tv-kijkenZiggo Go is een applicatie waarmee men online naar televisie kan kijken. Deze app kan men onder meer gebruiken op een sm…
Nest Hello: slimme deurbel met camera, microfoon en speakerNest Hello: slimme deurbel met camera, microfoon en speakerDe Nest Hello is een slimme deurbel met ingebouwde camera, microfoon en speaker. Staat er iemand voor de deur terwijl je…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Access_Industries
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Leonard_Blavatnik
  • https://en.wikipedia.org/wiki/DAZN
  • https://www.xgn.nl/nieuws/amerikaanse-netflix-voor-sport-komt-naar-nederland
  • https://www.dazn.com/en-EU/l/sports/

Reageer op het artikel "DAZN - streamingdienst voor sport"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: Maart 2020
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!