InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Ziggo Go: online tv-kijken

Ziggo Go: online tv-kijken

Ziggo Go: online tv-kijken Ziggo Go is een applicatie waarmee men online naar televisie kan kijken. Deze app kan men onder meer gebruiken op een smartphone, tablet, laptop of een ander type computer. Ziggo Go is beschikbaar voor alle klanten van digitale tv bij Ziggo. Men kan hiermee niet alleen live tv-kijken, maar ook programma's terugkijken.

Ziggo

Het bedrijf Ziggo ontstond in mei 2008, als gevolg van een reeks fusies tussen bedrijven die tv en internet via de kabel aanboden. Tot deze bedrijven behoorden onder meer Casema, Essent Kabelcom en Multikabel.

Liberty Global/UPC

In 2014 werd bekend dat Liberty Global, het moederbedrijf van de grote Nederlandse kabelaanbieder UPC, van plan was om Ziggo over te nemen. In 2015 kwam het daadwerkelijk tot een overname van Ziggo door Liberty Global. Als gevolg daarvan verdween de merknaam UPC in Nederland. Het vernieuwde fusiebedrijf ging door onder de oude naam Ziggo.

Vodafone en Ziggo

In 2016 werd bekend dat er in Nederland een 'joint venture' werd aangegaan tussen het kabelbedrijf Ziggo en Vodafone, dat vooral een aanbieder van mobiele telefonie is. Later kwam het zelfs tot een fusie tussen deze bedrijven. Het nieuwe bedrijf kreeg als naam 'VodafoneZiggo'.

Ziggo Go App

Een belangrijke dienst van VodafoneZiggo in de strijd om zoveel mogelijk Nederlandse klanten binnen te halen is de Ziggo Go App, waarmee men online tv kan kijken. (In de oerversie heette deze applicatie overigens enige tijd de Horizon Go App.)

Kosten?

Hoeveel kost het anno 2019 om via de Ziggo Go App tv te kijken? De Ziggo Go App is geheel gratis voor mensen die reeds een abonnement voor digitale tv bij Ziggo hebben. In de praktijk kan het gebruik van deze app echter wel wat kosten met zich meebrengen, aangezien men met zo'n app vaak buitenshuis via een netwerk van 3G of 4G streamt, hetgeen wel relatief veel MB's kost uit de databundel. Het is dus wel raadzaam om in de gaten te houden hoeveel MB's men gebruikt als men relatief veel gebruik maakt van Ziggo Go.

Zenders?

Welke zenders kan men via de Ziggo Go App online bekijken? In principe kan men via Ziggo Go dezelfde zenders bekijken als thuis op televisie. Dit houdt dus in dat als men thuis een digitaal basispakket qua tv-zenders heeft, men via Ziggo Go ook die zenders uit dat pakket op een smartphone, tablet of laptop kan bekijken. Als men daarentegen een extra tv-pakket heeft bij Ziggo, dan kan men die zenders dus ook online via Ziggo Go bekijken.

Via Ziggo Go Nederlandse tv kijken in het buitenland

De Ziggo Go-applicatie is onder Nederlandse vakantiegangers een zeer populaire dienst geworden. Veel mensen die binnen Nederland nog geen gebruik maakten van de Ziggo Go app, zijn deze op vakantie alsnog gaan gebruiken, om op die manier in andere landen naar de Nederlandse tv-programma's te kijken.

EU-landen

Let op: Ziggo Go kan anno 2019 in principe alleen gebruikt worden in EU-landen. Met deze applicatie kan men dus prima online Nederlandse tv kijken in populaire vakantielanden zoals Frankrijk, Italië en Spanje. In Europese landen buiten de EU, zoals Noorwegen en Zwitserland, is het helaas niet toegestaan om via deze app naar tv te kijken. Dit heeft te maken met de uitzendrechten, die beperkt zijn tot de EU.

Buiten Europa?

Op sommige locaties die eigenlijk buiten Europa liggen, maar die officieel bij een EU-land horen, is het toch mogelijk en toegestaan om tv te kijken via de Ziggo Go App. Dit gaat echter om een zeer beperkt aantal locaties, waaronder de Azoren, de Canarische Eilanden, Martinique, Guadaloupe en Frans-Guyana.

Ziggo Go versus livestream

Opvallend genoeg heeft Ziggo Go duidelijk praktische voordelen qua officiële uitzendrechten, vergeleken met andere opties die veel mensen gebruiken voor het buitenshuis online tv-kijken. Naar grote sportevenementen kijken veel mensen buitenshuis bijvoorbeeld online via een livestream van de betreffende omroep. Een nadeel van een reguliere livestream is echter, dat deze vaak zeer geo-restricted is. Zo mag men officieel de livestream van voetbalwedstrijden van de NOS of Veronica alleen in Nederland bekijken. De livestream van wielerwedstrijden van Sporza mag men officieel alleen in België bekijken. Wanneer men dergelijke uitzendingen echter niet via de officiële website van de betreffende omroepen kijkt, maar via Ziggo Go, dan kan men dergelijke live sportuitzendingen in de gehele EU kijken.

Apparaten? Hoeveel en hoe?

Op hoeveel apparaten kan men tegelijkertijd de Ziggo Go App gebruiken? Het is mogelijk om tegelijkertijd op drie verschillende apparaten naar drie verschillende zenders te kijken via deze app.

Systeemeisen?

Ziggo Go is beschikbaar voor smartphones met Android, iOS, Windows en Google. Voor een goed functionerende Ziggo Go App raadt men anno 2018 aan om minimaal Android 4.3 of Apple iOS 9 als besturingssysteem te hebben. Voor het gebruik van Ziggo Go op een laptop raadt men aan om in te loggen op de website van die dienst en via die site naar de tv-zenders te kijken.

Terugkijken en opnemen

Ziggo Go is niet alleen bedoeld voor het live naar tv kijken. Men kan via deze dienst ook programma's terugkijken. Het is mogelijk om dit tot 7 dagen terug te kijken. Men hoeft niet extra bij te betalen om programma's via Ziggo Go terug te kijken, het is geheel gratis. Ook is het mogelijk om via Ziggo Go programma's op te nemen.

Ziggo Sport Totaal Go App?

De Ziggo Go App moet niet verward worden met de Ziggo Sport Totaal Go App. Die laatstgenoemde applicatie is puur bedoeld om online alle sportkanalen van Ziggo Sport Totaal te bekijken. De Ziggo Sport Totaal Go App is een dienst waarvoor men extra dient te betalen. De Ziggo Go App is daarentegen een gratis dienst voor alle klanten van Ziggo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwenvoetbal 2020: Kosovo-Nederland, live tv en livestreamVrouwenvoetbal 2020: Kosovo-Nederland, live tv en livestreamOp vrijdag 10 april 2020 speelt het vrouwenvoetbalteam van Nederland een interland tegen Kosovo. Het duel Kosovo-Nederla…
Hockey Pro League dames 2019 live op tv en livestreamHockey Pro League dames 2019 live op tv en livestreamIn 2019 wordt de Hockey Pro League gehouden. Deze competitie voor landenteams vervangt de Hockey World League (HWL). De…
Hockey Pro League 2019 heren - live op tv en livestreamHockey Pro League 2019 heren - live op tv en livestreamIn 2019 wordt de Hockey Pro League gehouden. Deze landencompetitie is de opvolger van de Hockey World League (HWL). Er d…
Voetbal 2019: Engeland-Zwitserland, live op tv en livestreamVoetbal 2019: Engeland-Zwitserland, live op tv en livestreamOp zondag 9 juni 2019 speelt Engeland tegen Zwitserland in de troostfinale van de UEFA Nations League 2019. De troostfin…
EK volleybal voor dames 2019 live op tv en livestreamEK volleybal voor dames 2019 live op tv en livestreamOp vrijdag 23 augustus 2019 begint het Europees kampioenschap volleybal voor vrouwen. De finale wordt gespeeld op zondag…
Bronnen en referenties
  • https://www.ziggogo.tv/nl/ziggo-gebruiksvoorwaarden.html
  • https://www.ziggo.nl/televisie/online-tv-kijken/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/VodafoneZiggo

Reageer op het artikel "Ziggo Go: online tv-kijken"

Infoteur: Fjodorboekanski
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!