Habbo: Het bouwen van je kamer (Tips en ideeën)
Habbo (ook bekend als habbohotel) is een online spel voor tieners. Wellicht heb je al (wat) meubi en wil je een kamer bouwen, maar je weet niet waar te beginnen. In dit artikel leg ik uit hoe je een kamer maakt, laat ik zien wat voor habbokamers er zoal bestaan, en geef ik tips en ideeën voor het bouwen van jouw habbokamer.
Het aanmaken van je kamer
Als je nog nooit een kamer hebt aangemaakt, dan is dat het eerste wat je moet doen. Het aanmaken van een kamer gaat als volgt:
- Open de kamernavigator (als je deze nog niet open hebt staan). Dit doe je door links in het scherm op 'Kamers' te klikken.
- Ga naar het tabblad 'Mijn kamers'
- Klik onderin de kamernavigator op de knop 'Maak een kamer'.
- Je krijgt nu een nieuw scherm te zien. Kies een plattegrond voor je kamer (je kan scrollen), selecteer jouw gewenste plattegrond door er op te klikken.
- Vul onderin het scherm jouw kamernaam in. Probeer een krachtige, opvallende naam te kiezen. Grote letters met spaties vallen bijvoorbeeld op, dan krijg je iets als dit; R U I L K A M E R.
- Klik op 'Maak kamer'. Je komt nu in je nieuwe kamer terecht en je kan beginnen met inrichten.
Het inrichten van je kamer
Voor het inrichten van je kamer heb je meubi (habbomeubels) nodig. Als je die nog niet hebt dan kan je natuurlijk niks in je kamer zetten en moet je eerst credits kopen of bijv. meubi winnen bij spellen. Als je meubi hebt, kan je aan de slag.
Meubi in je kamer zetten
Je zet meubi in je kamer door links in het scherm op 'MIjn spullen' te klikken. Hierna kan je een meubel dat je in je kamer wil selecteren door er op te klikken, en daarna op 'in deze kamer plaatsen' te klikken. Je kan je meubi vervolgens een plek geven in je kamer en daarna eventueel draaien.
Je kamer mooi maken
Het is belangrijk om je kamer mooi te maken, het geeft voldoening en habbo's zullen langer en vaker in je kamer zijn. Geef je kamer
behang en een vloer (dit kan je kopen in de catalogus met gratis verkregen 'Duckets' (of gebruik een zogeheten 'Sfeerverlichter'). Wat de meubi zelf betreft; het is mooi als je
meubi van dezelfde soort bij elkaar in een kamer doet. Zoek meubi die bij elkaar passen en die een leuke sfeer geven. Als je meubi over hebt kan je die ruilen voor meubi die goed in jouw kamer passen. Met
Wired meubi kan je het jouw bezoekers ook gemakkelijker of gezelliger maken. Met Wired kan je bijvoorbeeld zorgen dat habbo's een bepaald bericht krijgen zodra je ze kamer binnen zijn.
Verschillende soorten kamers (tips en ideeën voor het maken van een kamer)
Als je in de navigator kijkt zul je zien dat er verschillende categorieën zijn. Ik zal hier verschillende (niet alle) soorten kamers toelichten om wat ideeën te geven over wat voor kamer jij kan maken.
Ruilkamers
Ruilkamers zijn bedoeld om het habbo's gemakkelijker te maken om hun spullen te ruilen. Habbo's roepen hier wat ze zoeken of wat ze aanbieden, en ondertussen lezen ze wat de rest zoekt of aanbiedt. Het is bij ruilkamers belangrijk dat ze groot, modern en mooi zijn. Probeer zo veel mogelijk nieuwe, frisse en moderne meubi in je kamer te zetten. Maak je kamer niet al te vol en zorg dat je habbo's de ruimte hebben om rond te lopen. Vergeet niet je kamer een duidelijke naam te geven, hem op de ruiletage te zetten, en bij je kamertags in ieder geval 'ruilen' te zetten.
Een variant op de ruilkamer is de
meubishop. Dit is een kamer waar je al jouw spullen plaatst die je wil ruilen. Vervolgens maak je een rij, en vraag je aan elke habbo wat ze willen hebben en wat ze bieden. Als je jouw kamer '
cr shop' (credit shop) noemt, dan betekent dit dat je alleen credits (munten) voor jouw spullen wil hebben.
Chillkamers
Chillkamers zijn vooral gezellige vriendenkamers. Hier kan je lekker kletsen met je vrienden zonder gestoord te worden door mensen die bijvoorbeeld met je willen ruilen. Bij chillkamers is het vooral belangrijk dat de kamer gezellig is, het hoeft niet per se modern te zijn.
Restaurants
Bij restaurantkamers wordt een echt restaurant nagebootst. Habbo's kunnen zelf gaan bedienen, als ze dat willen. Het gebruik van een zogeheten omkleedpoort is dan erg leuk. Als habbo's door deze poort lopen krijgen ze vanzelf een bepaalde outfit aan. Zorg dat je verschillende eet- en drinkmachines in je kamer hebt staan, zodat de habbo's altijd wat lekkers kunnen pakken.
Feestkamers
Feestkamers zijn kamers waar habbo's eens lekker kunnen dansen. Eigenlijk zijn het een soort massale chillkamers. Belangrijk is dat je kamer groot is (er moeten 50 habbo's in kunnen). De meubilijn 'Neon' is erg geschikt om een echt clubgevoel in je kamer te creëren. Met een jukebox + discs / een traxmachine kan je muziek in je kamer afspelen.
Helpdesks
Speel je al lang habbo? Dan is het maken van een helpdesk misschien iets voor jou. Helpdesks zijn kamers waarin habbo's vragen over habbo aan jou kunnen stellen. Zorg daarom voor een bar waar jij achter zit. Door de komst van Habbo Helpers bestaan er nog maar weinig helpdesks. Vaak fungeren de nog bestaande helpdesks ook als chillkamer.
Spelkamers
Spelkamers zijn in Habbo ontzettend populair. Er zijn verschillende bestaande spellen die je kan maken, maar het is tegenwoordig ook leuk om zelf eens spel te verzinnen met behulp van de Wired meubi. Bij veel spellen kunnen de deelnemers een meubel inzetten om door te gaan. De mogelijkheid om in te zetten, of een zogeheten 'bom' te doen, verschilt per spel en per kamer. Je kan hier zelf je regels voor opstellen (en op een plakbriefje in de kamer zetten).
Stoelendans
Bij stoelendans heb je een veld waarin alle deelnemers staan. Als spelleider zeg je 'go', en dan zet je soms een stoel of een bank in het veld. Er gaat dan iemand opzitten, waarna je weer ergens in het veld een stoel of bank plaatst. Dit gaat zo maar door tot er één iemand overblijft, die is af. Dan begint een nieuwe ronde en doe je precies hetzelfde. Het is bij stoelendans belangrijk dat je de stoelen en banken zo neerzet dat iedereen er ongeveer even dichtbij staat. Als er nog maar twee habbo's zijn die staan, is het de bedoeling dat je de stoel precies tussen deze habbo's inzet, zo blijft het spel eerlijk. Het zou oneerlijk zijn als de ene habbo 10 vakjes moet lopen voordat hij bij de stoel is, en de andere habbo maar 1 vakje.
Raad het woord
Raad het woord is een spel waarbij de spelleider steeds een vraag stelt, en als de de deelnemers het goede antwoord noemen, dan worden ze naar 1 matje/stoel geteleporteerd. De deelnemer die als laatste het goede antwoord zegt, die dus als laatste geteleporteerd wordt, is af.
Lopend vuurtje
Bij lopend vuurtje moet je een vierkant van rollers maken (alleen de buitenlijn van de vierkant), waar de deelnemers omheen zitten. Ook heb je een 'Kampvuur' nodig. Het spel begint als de spelleider een thema noemt. Daarna zet de spelleider het kampvuur op de rollers, en wanneer het kampvuur vóór een van de deelnemers staat, moet deze deelnemer iets uit het thema noemen. Stel, het thema is fruit, dan zegt de deelnemer bijv. banaan. Het is erg belangrijk dat de deelnemer zijn antwoord pas zegt als het vuurtje vóór hem staat. Zegt de deelnemer het eerder, dan is hij af. Ook wanneer de deelnemer iets uit het thema noemt wat al eerder genoemd is, of wanneer de deelnemer helemaal niets zegt, is hij af. Ten slotte is de deelnemer af wanneer hij iets noemt wat totaal niet met het thema te maken heeft.
Andere thema's die je kan gebruiken zijn; Landen, landen in Europa, hoofdsteden, hoofdsteden in Europa, meubels in deze kamer, meubelmissies uit deze kamer, groente, kleuren, televisieprogramma's op Nederland 1, 2 of 3 (dit thema moet je niet doen als er habbo's uit België meedoen), etc.
Tip: In de finale zitten soms hele goede spelers die maar niet af gaan. Het is slim om het rollervierkant heel klein te maken, zodat de deelnemers heel gauw met een antwoord moeten komen.
Doolhoven
Voor het maken van een doolhof heb je meerdere kamers, en dus meer meubels nodig. Bij een doolhof is het de bedoeling dat een deelnemer alle kamers met obstakels door moet komen. Er zijn vier soorten doolhoven die je kan maken.
- Bij een oldskool doolhof maak je een weg van banken en krukjes waarover de deelnemer moet lopen. De banken en krukjes bepalen de weg voor de deelnemer. Voor de banken en krukjes zet je allerlei kasten en andere meubi, zodat het voor de deelnemer lastig wordt de weg te ontdekken en waardoor het lastig wordt de weg te begaan.
- Bij een matjesdoolhof maak je een baan van matjes in de lucht waar de deelnemer over moet lopen. Het leuke is dat het soms lastig te zien is welke weg de deelnemer moet nemen. De deelnemer valt heel snel van de matjes af, en dan moet hij opnieuw beginnen. Nu zijn matjesdoolhoven minder populair dan ze ooit zijn geweest, omdat habbo's nu de mogelijkheid hebben een meubel uit hun inventaris te pakken, en te kijken waar ze in de matjeskamer deze meubel kunnen neerzetten. Als de meubel ergens neergezet kan worden, dan staat daar natuurlijk geen matje en moet je daar natuurlijk niet klikken. Tegenwoordig zie je nog wel matjesdoolhoven waarin veel rollers voorkomen. Door rollers te gebruiken wordt het spel pas echt lastig.
- Een wired doolhof heeft ook meerdere kamers (of één hele grote kamer). Een wired doolhof is een doolhof gemaakt met de Wired meubi. Met Wired meubi kan je spullen laten bewegen, kan je ervoor zorgen dat habbo's af gaan als ze op een bepaalde meubel stappen, hendels gebruiken, ga zo maar door. Er zijn talloze mogelijkheden, daarom zijn wireddoolhoven tegenwoordig ook zo populair. Het is raadzaam om voordat je een wired doolhof maakt, eerst een aantal van deze doolhoven te gaan doen. Dan krijg je ideeën en zal je de mogelijkheden van Wired gaan ontdekken.
- Ook eenrichtingsdoolhoven zijn erg populair. Bij eenrichtingsdoolhoven maak je alleen maar gebruik van een zogeheten 'eenrichtingspoortjes', als je deze naast elkaar zet moet je heel snel klikken om niet af te gaan. Kom je op een kleurtegel, dan ben je af en wordt je automatisch geteleporteerd naar de rij. Je mag dan opnieuw beginnen.
Een combinatie van deze vier soorten doolhoven kan natuurlijk ook.
Rollertrap
Bij rollertrap heb je rijen van rollers, met aan de linker- en rechterzijde van elke rij rollers een leeg vakje. Dit is een teamspel, waarbij het de bedoeling is om je tegenstanders in dat vakje op te sluiten door middel van 'rollen'. Rollen houdt in dat je op een roller gaat staan waar je tegenstander net ook heeft gestaan, soms rol je die tegenstander dan terug. Rollen is lastig en vergt oefening, het is slim om eerst eens bij een rollertrap te gaan kijken hoe rollen precies gaat, dan zal je het al snel begrijpen en kan je het zelf maken.
Racespellen
Bij racespellen is het de bedoeling dat je, al dan niet als team, zo snel mogelijk een parcours aflegt. Er zijn verschillende variaties, zoals de Estafette (als iemand uit je team aankomt, mag de volgende uit je team) en de Mario Kart (individueel het parcours afleggen).
Er zijn een aantal klassieke spellen waarvoor habbo zelf meubels heeft ontworpen, zoals Freeze en Banzai. Met
freeze meubi kan je een sneeuwballengevecht organiseren. Door middel van de poortjes kiezen de deelnemers een team, en zodra het spel start (starten doe je met behulp van de timer) kunnen de deelnemers dubbelklikken op een freezetegel om op die plek een sneeuwbal te gooien. Dit is een tactisch spel waar je erg goed in kan worden. Als een ijsblok wordt geraakt, dan komt er vaak een power up tevoorschijn. Zoek in de kamernavigator maar eens op 'freeze' om te kijken of er een freezekamer open is, en test het uit!
Banzai
Bij Banzai (of Battle Banzai) is het de bedoeling dat je als team zoveel mogelijk vakjes in jouw kleur verovert. Als je een aantal keer over een vakje stuitert, dan wordt dat vakje permanent jouw kleur en kan hij ook niet meer afgepakt worden. Als je een omlijnd vak maakt van jouw permanente, vastgezette kleuren, dan worden alle vakjes binnen dat grote omlijnde vak ook jouw kleur! Zoek in de kamernavigator maar eens op 'banzai' om te kijken of er een banzaikamer open is. Op YouTube zijn veel filmpjes te vinden waarop je kan zien hoe Freeze of Banzai werkt.
Er zijn ontzettend veel spellen en variaties op spellen bedacht. Soms is een spel nog nieuw en wordt het niet op prijs gesteld als je het spel namaakt. Overige spellen die ik hier niet behandeld heb, maar die wel bestaan, zijn onder andere; Deathrun, Temple Run, Wie is de mol, Ping pong, Wiebel Giebel en Voetbal.