InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Voor- en tegenstanders over het videospel Grand Theft Auto V

Voor- en tegenstanders over het videospel Grand Theft Auto V

Voor- en tegenstanders over het videospel Grand Theft Auto V Wat is Grand Theft Auto V? Wat maakt deze game zo populair bij gamers? Waarop is Garnd Theft Auto V te spelen? Wat is de leeftijdsindicatie van Grand Theft Auto V en waarom? Wat zeggen voorstanders over deze game? Wat zeggen tegenstanders over Grand Theft Auto V? Wat zijn de gevaren volgens deskundigen en waarom hebben twee grote Australische supermarktketens het spel uit de schappen gehaald?

Het videospel Grand Theft Auto V (GTA 5)

Het videospel Grand Theft Auto V is de vijfde in de Grand Theft Auto Reeks van Rockstar games. Aan deze versie is vijf jaar gewerkt door een team van 300 mensen. Er is ruim 200 miljoen in geïnvesteerd. Er zijn meer dan 500 missies mogelijk. Doel is om door middel van het uitvoeren van verschillende (gewelddadige) missies hogerop te komen in het criminele circuit.

Marketing Grand Theft Auto V (GTA 5)

De gameliefhebber van de Grand Theft Auto serie werd al sinds 2011 op de hoogte gehouden van het feit dat Grand Theft Auto V op de markt zou worden gebracht. Een kort overzicht:
  • 25 oktober 2011: aankondiging Grand Theft Auto V
  • 2 november 2011: eerst trailer Grand Theft Auto V
  • 2012: publicatie teasersite Grand Theft Auto V
  • 20 augustus 2012: nieuwe screenshots Grand Theft Auto V
  • 17 september 2013: release Grand Theft Auto V

Speelwereld Grand Theft Auto V (GTA 5)

De speelwereld van Grand Theft Auto V bestaat uit:
  • Een stad (Los Santos)
  • Voorsteden in de heuvels
  • Een strand met zee
  • Wijngaarden
  • Een grote wildernis met berg
  • Een zout meer
  • Een militaire basis

De personages in Grand Theft Auto V (GTA 5)

In het spel zitten drie (mannelijke) personages:
  • Michael
  • Trevor
  • Franklin
Het is mogelijk om op (bijna) elk moment in de game van personage te wisselen. De personages hebben hun eigen hobby’s, vriendenkring en eigen taken.

Waarop is Grand Theft Auto V te spelen?

Grand Theft Auto V is te spelen op de Xbox 360, Xbox One en op de PlayStation 3 en Playstation 4. Een PC versie is er nog niet.

GTA online multiplayer component

Het is mogelijk om GTA met en tegen anderen online te spelen. Spelers opereren dan als een soort bende en dagen andere crews uit in verschillende onderdelen.

Leeftijdsindicatie Grand Theft Auto V (GTA 5)

Door het PEGI (de Kijkwijzer voor games) is de minimaal aanbevolen leeftijd om Grand Theft Auto V te spelen 18 jaar en ouder. Het PEGI waarschuwt ouders en verzorgers tot welke leeftijd een bepaalde game schadelijk kan zijn voor kinderen/jongeren. De classificatie 18 wordt gegeven als de game grof geweld bevat en/of zeer expliciet seksuele beelden. Verkopers van games zijn verplicht de identiteit van een jongere te controleren wanneer zij twijfelen over zijn of haar leeftijd.

Wat maakt deze game zo populair?

Liefhebbers/voorstanders hebben jarenlang uitgekeken naar deze opvolger van Grand Theft Auto IV (2008). Wat maakt deze game zo fantastisch in hun ogen:
  • De mogelijkheden zijn eindeloos
  • Het ziet er realistisch uit
  • Fraaie graphics
  • Het geluid is fantastisch
  • Je raakt niet uitgespeeld
  • De game is snel te leren
  • Het spel is uitdagend

Minpunten Grand Theft Auto V (GTA 5)

Volgens liefhebbers zijn de minpunten van Grand Theft Auto V:
  • Soms erg grof (qua scènes en taalgebruik)
  • Korte storyline

Tegenstanders Grand Theft Auto V (GTA 5)

Tegenstanders wijzen op het gewelddadige karakter van Grand Theft Auto V. Op grove en realistische wijze worden andere personages vermoord. Daarnaast vinden zij het grove taalgebruik en de seks scènes aanstootgevend.

Petitie tegen GTA V in Australië

Supermarktketen Target en K-mart in Australië hebben besloten het Grand Theft Auto V uit de schappen te halen. Drie vrouwen waren een petitie gestart om het spel uit de winkels te krijgen. Deze petitie is door tienduizenden Australiërs ondertekend. In de petitie is onder andere te lezen dat GTA V 'een spel is dat er toe aanzet vrouwen voor de lol te vermoorden'. Al eerder had één van de grootste warenhuizen in Nieuw Zeeland besloten het spel niet meer te verkopen.

Gevaren Grand Theft Auto V volgens deskundigen

Verslavingsdeskundigen waarschuwen dat het spel zo ontworpen is dat je makkelijk verslaafd kan raken aan het gamen. Verslavingsdeskundige Dick Trubendorffer zegt er het volgende over: ‘Het speelt heel erg in op de kameraadschap van de hoofdpersonen. Mensen die hier in het echte leven niet zo succesvol in zijn, zullen dit met de game gaan compenseren. Het tweede aspect is de conditionering. Je krijgt af en toe een beloning in het spel en deze beloning wordt steeds groter, maar je krijgt hem steeds minder vaak’.

Lees verder

© 2013 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGTA IV ofwel Grand Theft Auto 4 zal een vervolg krijgen in de vorm van GTA V. Dit is het 5e deel van de Grand Theft Auto…
Grand Theft Auto V (GTA 5)Grand Theft Auto V (GTA 5)Grand Theft Auto V (ook wel GTA 5 of GTA V) is het snelst verkopende computerspel ooit en verbreekt verschillende record…
Cheats, hints, eastereggsCheats, hints, eastereggsCheats, hints en eastereggs (codes) zijn er voor bijna alle soorten games (spelletjes). Wat kun je met cheats, easteregg…
5 heerlijke cocktails met Grand Marnier5 heerlijke cocktails met Grand MarnierIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Grand Marnier. De recepten zijn allemaal erg verschillen…
Gewelddadige games. Geweld tegen meisjes en vrouwenGewelddadige games. Geweld tegen meisjes en vrouwenGames zijn populair, maar games hebben ook nadelen. Games kunnen nog zo populair zijn maar het wordt nooit een goede zaa…
Bronnen en referenties
  • ‘Sociale levens maken plaats voor GTA V’ door Jessica Sindelka (Metro 25 september 2013)
  • www.rtlnieuws.nl (Grand Theft Auto 5 niet te stoppen)
  • www.bol.com
  • www.nos.nl (Grand Theft V in drie dagen naar miljard dollar)
  • www.nos.nl ( Duurste game ooit gemaakt)
  • www.kijkwijzer.nl
  • 'Grote ketens Anstralië doen GTA V in de ban' (www.nos.nl, 4 december 2014)
  • 'GTA 5 voor PS4 en Xbox One bijna tien miljoen keer verscheept' (www.nu.nl, 4 februari 2015)
  • 'Open wereld geweld in de stad én in de wilde natuur' (Metro, 25 november 2014)

Reageer op het artikel "Voor- en tegenstanders over het videospel Grand Theft Auto V"

Reactie

Chrizz (infoteur), 31-10-2013 22:12 #1
Grand Theft V? Het is "Grand Theft Auto". Beetje vreemd, aangezien je het wel steeds over GTA V hebt, maar je kennelijk op geen enkel ogenblik jezelf afvraagt waar die "A" eigenlijk voor staat. Reactie infoteur, 01-11-2013
Beste Chrizz,

In eerste instantie heb ik er voor gekozen om Grand Theft V te gebruiken (de één zegt Grand Theft, de ander Grand Theft Auto. Kenners weten met beide benamingen welke game er wordt bedoeld). Pas later heb ik er de afkorting bijgezet. Ik snap dat dit verwarrend kan zijn.
Ik zal het aanpassen. Bedankt voor je reactie.

Infoteur: Informeren
Laatste update: 11-02-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 1
Schrijf mee!