Virtual Boy: het driedimensionale fiasco van nintendo!
De Virtual Boy is een videogame console uitgebracht door Nintendo in Amerika en Japan. Het is in meerdere opzichten een unieke console. In de eerste plaats doordat de Virtual Boy een commerciële flop voor Nintendo betekende. Maar ook omdat de console een 3D spel ervaring oplevert, wat ongekend was ten tijde van de release.
De Virtual Boy is in de zomer van 1995 uitgebracht, nadat de console voor het eerst in november 1994 aangekondigd was. Het systeem is ontworpen door Gunpei Yokoi, die eerder de Game Boy en de Game & Watch lijn heeft bedacht. Er zijn in totaal ongeveer 600.000 consoles in zowel Amerika als in Japan verkocht. Nintendo is in maart 1996 gestopt met de ondersteuning van de console; op dat moment waren er nog geen 800.000 verkocht.
De Virtual Boy levert een 3D ervaring doordat het in feite een soort 3D helm op een standaard is. Het hoofd moet naar de console toegebracht worden, zodat elk oog zich vlak voor een eigen schermpje bevindt. De schermen zijn monochroom in het zwart-rood. De console werd door Nintendo in de markt gezet als draagbaar, vandaar de naam die leunde op het succes van de Game Boy. Om met de Virtual Boy te kunnen spelen moet deze echter op een tafel geplaatst worden, waardoor het niet de flexibiliteit geeft die men van de Game Boy reeks gewend was.
Controller
De controller is voorzien van twee D-pads (vierpuntdruktoets), waar tot dan toe altijd één D-pad gebruikt werd. Vanwege het 3D aspect van de console wordt hiermee de mogelijkheid geboden om in meerder dimensies te kunnen bewegen. Daarnaast zitten er nog de nodige gewone knoppen op de controller. De controller wordt ook gebruikt als voeding voor de console. Er is een afneembaar deel waar zes AA batterijen in geplaatst kunnen worden. Dit deel kan ook vervangen worden door een adapter, zodat er geen batterijen nodig zijn.
Hardware Specificaties
De Virtual Boy console heeft de volgende specificaties:
Display | resolutie van 384 x 224 per scherm op een refreshrate van 50 Hz |
Processor | 32-bit RISC Processor op een snelheid van 20 MHz |
Geheugen | 320 kByte in totaal |
Geluid | 10 bit Stereo |
Gewicht | 750 gram |
De uitgebrachte cartridges hebben een capaciteit van maximaal 2 megabyte ROM en maximaal 8 kilobyte ruimte voor het opslaan van savegames en instellingen die middels een batterij bewaard blijven.
Spellen
Er zijn in totaal 22 spellen voor de Virtual Boy uitgegeven. Daarvan zijn er 14 in Amerika en 19 in Japan uitgebracht. Onder de spellen zijn een aantal bekende namen, zoals 'Mario Tennis', '3D Tetris', 'Bomberman' en 'Warioland'. De kwaliteit van de spellen laat volgens de meeste critici te wensen over. Vooral het ontbreken van zogenaamde 'System Sellers' (dit zijn spellen die zo populair zijn, dat men er een console voor koopt om ze te kunnen spelen), wordt gezien als een probleem voor de Virtual Boy.
Kritiek
Het gebrek aan succes wordt aan een aantal zaken toegeschreven:
- Slechte marketing campagne,
- Onprettige houding tijdens het spelen,
- Te kleine hoeveelheid games,
- Slechte kwaliteit van de games,
- Simplistische monochrome beeld (rood/zwart)
- Te duur.
- Niet echt een Virtual Reality ervaring, door gebrek aan hoofdbeweging sensoren.
Collector's item
Doordat de Virtual Boy een vroege commerciële dood is gestorven en er geen grote aantallen van zijn verkocht zijn de console en de spellen tegenwoordig gewilde verzamelaars objecten. Aangezien er maar een beperkt aantal spellen uitgegeven zijn, is het mogelijk om de gehele spelbibliotheek compleet te maken. Een aantal van de spellen zijn echter moeilijk te vinden, en worden veelal verkocht voor prijzen variërend van honderd tot meer dan duizend euro.