InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Alle soorten van de Nintendo DS

Alle soorten van de Nintendo DS

Alle soorten van de Nintendo DS De Nintendo DS is een gat in de markt, iedereen heeft er wel van gehoord en heel veel mensen hebben er één of meerdere. Er zijn 5 soorten van de Nintendo DS, namelijk de Nintendo DS, Nintendo 3ds, Nintendo DS lite, Nintendo DSi XL, Nintendo DSi. Welke Nintendo DS moet je kiezen, wat is voor jou de beste keuze?

Nintendo DS

Afkorting DS

De Nintendo DS is de opvolger van de Game Boy Advance en de Game Boy Advance SP. De afkorting DS staat voor Dual Screen, oftewel: twee schermen.
Een andere afkorting voor DS is Developers System, dit omdat veel ontwerpers hebben nagedacht over de uitvoering en de mogelijkheden van de spellen voor de Nintendo DS.

Uiterlijk

De Nintendo DS heeft een bovenscherm en een onderscherm, waarvan het onderscherm een touch screen is. Je kunt met je stylus/pen dingen aantikken op het onderscherm. Omdat de Nintendo DS de opvolger is van de Game Boy kun je ook GBA spellen spelen op de Nintendo DS.

In het bovenste deel van de Nintendo DS zitten de luidsprekers en tussen de luidsprekers zit het scherm. In het onderste deel zit aan de linkerkant bovenin de aan/uit-knop en daaronder zitten knoppen. Aan de rechterkant zitten twee knopjes: De startknop en de selectknop, daaronder zitten de bekende ABXY knoppen. Deze Nintendo DS heeft ook een ingebouwde microfoon. De Nintendo DS is in verschillende kleuren verkrijgbaar zoals blauw, roze en zilver.

PictoChat

Deze Nintendo Ds is een multiplayer apparaat, dit betekend dat hij contact maakt met andere Nintendo DSen waardoor je samen een spel kunt spelen. Ook heeft deze Nintendo ds een Chat, de zogenoemde PictoChat, waardoor je, zonder dat je een ander persoon die een Nintendo DS heeft, kan chatten met diegene als diegene bij je in de buurt is. Dit is allemaal draadloos, je hoeft dus geen draden te gebruiken om te kunnen chatten.

Wifi

Dankzij wifi kun je ook op verre afstanden met een andere persoon samen een spel spelen, je moet hiervoor wel internet hebben. Vaak staat duidelijk uitgelegd in het boekje van het spel hoe je dit moet doen. Dit gaat ook allemaal draadloos, geen gedoe meer met draden. Een paar spellen waar je ook met Wifi kan connecten zijn:
  • Animal Crossing: Wild World
  • Mario Kart DS
  • Tony Hawk: American Sk8land
  • Metroid Prime Hunters
  • Bleach DS
  • 42 Spel Klassiekers
  • Pokémon Diamond & Pearl
  • The Legend of Zelda: Phantom Hourglass

Nintendo DS Lite

De opvolger van de Nintendo DS is de Nintendo DS lite, deze werd in 2006 uitgebracht. Deze Nintendo ds verscheelt niet veel van de Nintendo DS, maar hij heeft wel een aantal voordelen:
  • Hij is 40% kleiner dan de gewone ds en ook 21% lichter dan de gewone Nintendo DS.
  • De helderheid van het scherm kan worden ingesteld, dit is beter voor de accu, je Nintendo DS gaat langer mee. Er zijn 4 verschillende helderheidniveau’s.
  • De batterij wordt sneller opgeladen, zo wordt de Nintendo DS in 4 uur opgeladen en de Nintendo DS Lite wordt in 3 uur opgeladen.
  • Deze DS heeft een nieuw design, de startknop is aan de zijkant waardoor je niet perongeluk meer je Nintendo DS uit kan zetten en de startknop en de Select-knop zitten onder de ABXY knoppen.
  • Een grotere stylus dan de vorige DS waardoor de stylus niet meer uit je handen kan vallen.
  • De ondersteuning voor Wifi is veel uitgebreider.
  • Bij deze nieuwe versie kan je net zoals de oude versie gewoon GBA games spelen, het verschil is alleen dat de kaartjes hiervan uitsteken.

Nintendo DSi

De opvolger van de Nintendo DS Lite is de Nintendo DSi, deze werd in 2010 uigebracht. Dit zijn de verschillen:
  • Een camera aan de binnenkant en een camera aan de buitenkant, 0,3 megapixel.
  • Een SD-kaart opening.
  • Via WFC kun je spullen kopen (DSiWare) met Nintendo Points.
  • Het geluid is verbeters.
  • Er is een nieuw hoofdmenu.
  • Hij is 12% dunner, 17% grotere schermen.
  • Er is geen GBA opening meer.
  • De webbrowser Opera is te downloaden.
  • Er zit een muziekspeler ingebouwd.

Nintendo DSi XL

De opvolger van de Nintendo DSi is de Nintendo Dsi XL, ook deze DS is uitgebracht in 2010. De DSi XL is exact hetzelfde als de Nintendo DSi, maar de DSi XL heeft meer opties:
  • De schermen zijn veel groter
  • Er zitten al 3 spellen in geprogrammeerd bij aankoop: Nintendo Dsi Browser, Even tijd voor Dokter Kawashima’s Brain Training Woorden en Beelden en Dictionary 6 in 1.
  • Er is een speciale rode editie omdat Mario 25 jaar bestaat.

Nintendo 3DS

De opvolger van de Nintendo DSi XL is de Nintendo 3Ds, deze Nintendo is in 2011 uitgebracht. Het leuke aan deze Nintendo is dat je alles in 3D kunt bekijken zonder dat je daar een bril voor hoeft te gebruiken. Dit is wat je o.a. kunt doen op de Nintendo 3DS:
  • Je kunt bijhouden welke spellen je allemaal gespeeld hebt en voor hoe lang, via het dagboek kun je ook Speelmunten verdienen, namelijk wanneer je loopt met je Nintendo 3DS op zak.
  • Je kunt geen GBA Games meer spelen, wel kan je je oude Nintendo DS spellen gebruiken in je Nintendo 3DS. Wat je niet kunt doen is Nintendo 3DS spellen gebruiken op de oudere versies van de Nintendo DS.
  • Je kunt berichten van je vrienden krijgen wanneer deze ook een 3DS hebben, wanneer je een bericht krijgt van je vrienden begint het led-lampje op het systeem te knipperen.
  • Er zit een webbrowser ingebouwd, waardoor je altijd op internet kan wanneer je verbinding hebt. Je kunt foto’s maken, uploaden en zelfs filmpjes bekijken op Youtube.
  • Je kunt 3D films en video’s afspelen.
  • Je kunt Mii’s van de Wii importeren en zelf maken. Je kunt van de Mii’s foto’s maken met de camera’s.
Gerelateerde artikelen
Je Nintendo DS Lite pimpenDe kleine handzame Nintendo DS Lite is verkrijgbaar in zes verschillende standaard kleuren. Maar ondanks dat zijn er teg…
De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De Nintendo 3DS. Nintendo's nieuwste 2011 handheld console!De 3D-televisies hebben hun opmars gemaakt in 2010. Iedereen wil tegenwoordig alleen nog maar een LCD- of plasma-scherm,…
Nintendo 3ds kopenNintendo 3ds kopenNa de gameboy, Nintendo ds, ds light komt nu de Nintendo 3ds. Met de Nintendo 3ds wordt het spelen van de spelletjes nog…
Nintendo 3DS: Games & PrijsWat kun je allemaal doen met de nieuwe Nintendo 3DS? Welke games zijn er, welke gatgets zijn er toegevoegd?
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS

Reageer op het artikel "Alle soorten van de Nintendo DS"

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 01-08-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!