Clicker Heroes: een gids voor beginners
Dat een leuke game niet altijd een grafisch of verhaaltechnisch hoogstandje hoeft te zijn, bewijst het populaire spelletje Clicker Heroes. Dit gratis spelletje, waarin de speler monsters moet verslaan om hogerop te komen, is sinds augustus 2014 te spelen via Kongregate, maar is inmiddels ook te vinden op onder andere Steam en in de Play Store.
Hoe het spel werkt
Het beginsel van het spelletje is heel eenvoudig. Het speelveld bestaat uit een aantal tabs aan de linkerkant, en een veld met een monster aan de rechterkant. De speler moet klikken, of tappen als hij via z'n mobiel speelt, op het monster totdat deze dood is. Per tien stijgt de speler één zone. Met het verslaan van monsters verdient hij goud en kan hij een held (Engels:
hero) inhuren. Deze helden doen constante schade aan het monster, onder gamers ook wel bekend als DPS (
damage per second). Hoe meer helden ingehuurd zijn, hoe sneller de monsters dood gaan. Tegelijkertijd worden de monsters lastiger om te verslaan, want ze krijgen meer leven. Daar staat tegenover dat ze ook weer meer goud geven als ze dood zijn, iets wat ook wel nodig is omdat de helden ook steeds duurder worden.
Het spel wordt bepaald door een grote hoeveelheid wiskundige formules. In zekere mate stijgt alles exponentieel: het leven van de monsters, de hoeveelheid goud die ze geven, de kosten om een held in te huren en de DPS die een held doet. De speler zal al vrij snel merken dat het toch steeds lastiger wordt de monsters te verslaan. Daarom zijn er een aantal extra aspecten die het spel meer diepte geven en voorkomen dat het saai wordt.
Helden en bonussen
Er zijn in totaal 39 verschillende helden in te huren die individueel nog eens sterker gemaakt kunnen worden door ze niveaus hoger te maken. Dit kost uiteraard goud, maar speelt ook extra bonussen vrij. Deze bonussen bestaan over het algemeen uit het geven van een DPS impuls aan één held of aan alle helden. Een aantal bonussen richten zich op het sterker maken van het klikken van de speler. Er zijn ook negen bonussen die een
skill (vaardigheid) vrijspelen, waarmee het spel een korte impuls krijgt (minstens dertig seconden) met een
cooldown (wachttijd) voordat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. Vanaf niveau 200 wordt de held elke 25 niveaus 4x sterker, met uitzonderingen op niveaus 1000, 2000, 3000 etc., waar ze met 10 vermenigvuldigd worden.
Gilds
Vanaf zone honderd krijgt de speler elke tiende zone een
gild (vergulding). Hiermee wordt een willekeurige held verguld, en doet deze 50% meer schade. Eén held kan meerdere keren verguld zijn: de bonus wordt dan opgestapeld (50%, 100%, 150% etc...). De speler krijgt de gilds alleen de eerste keer dat hij een tiende zone passeert.
Ascension
Eén bonus is compleet anders dan de anderen, en is ook niet zozeer een bonus, maar een noodzakelijke manier om het spel voort te kunnen zetten: de
Ascension van de held Amenhotep. Om verder te kunnen komen in het spel moet de speler namelijk de valuta
Hero Souls verzamelen. Deze zijn met het verkrijgen niet direct beschikbaar om uit te geven, maar pas nadat de speler de Ascension gekocht heeft. Hiermee wordt het spel weer gereset, de speler begint helemaal overnieuw, maar dit keer mét de verzamelde Hero Souls. Het spelen van het begin tot het kopen van een Ascension wordt een
run genoemd. Daarna wordt dus een nieuwe run begonnen. Als een speler écht veel moeite doet om zo ver mogelijk te raken, staat dat bekend als een
deep run. Men doet deze moeite voornamelijk om wat extra gilds te verkrijgen.
Hero Souls
Het spel draait voornamelijk om de Hero Souls, en dit is de belangrijkste valuta in het spel. Elke Hero Soul geeft een 10% DPS bonus en dat tikt snel aan. Tevens worden deze gebruikt om gilds te verschuiven en om de zogenaamde
ancients (ouden) te kopen. Ancients geven de speler zeer krachtige bonussen, die vaak nog beter zijn dan wat ze aan Hero Souls kosten. Dus elke keer dat de speler Ascension koopt, is hij een stuk sterker en kan hij verder in het spel komen. De meeste spelers zullen tijdens hun eerste run rond zone 140 merken dat ze niet of slecht heel moeizaam verder komen, en hebben op dat moment tussen de 5 à 8 Hero Souls. Dit is een mooi moment om de Ascension te kopen. Hoewel de speler weer bij het begin is, heeft hij dit keer dus 50-80% meer DPS en zal hij veel sneller weer bij level 140 zijn, en kan mogelijk zelfs verder raken. Koop Ascension niet als je geen Hero Souls verzameld hebt! Dan is namelijk al je moeite voor niets geweest.
Hero Souls verzamelen
De speler krijgt per 2000 niveaus aan helden één Hero Soul, en een oplopend aantal van zogenaamde
Primal Bosses. Elke vijfde en tiende zone heeft een extra sterke monster, de
Boss genaamd, die een timer heeft waarin de speler hem moet verslaan. Lukt dat niet, valt de speler een zone terug en zal hij de helden sterker moeten maken totdat het hem wel lukt. Vanaf zone honderd is er een 25% kans dat de Boss een Primal Boss is die Hero Souls geeft zodra deze verslagen is. Hoe hoger de Primal Boss, hoe meer Hero Souls hij geeft. De Boss op level 100 heet Omeet en geeft gegarandeerd één Hero Soul.
Ancients
Zoals reeds vermeld worden Hero Souls niet enkel gespaard voor de 10% DPS bonus die ze per stuk geven. Ze worden voornamelijk gebruikt om de Ancients mee te kopen. Er zijn 25 verschillende Ancients die diverse bonussen geven om de speler nóg sterker te maken. De Ancients zijn, net als de helden, sterker te maken tegen een prijs in Hero Souls. In tegenstelling tot de normale helden behoudt je deze Ancients als je Ascension koopt. Hero Souls die je uitgeeft aan Ancients zijn in principe gewoon een investering waar je altijd profijt van zult hebben.
Relics
Een ander aspect van het spel zijn de
relics (relieken). Nadat de speler minstens één keer een Ascension gekocht heeft, is er tussen level 99 en 2/3e van je HZE,
Highest Zone Ever (hoogst behaalde zone), een monster met de naam
Relic Ooze, die je maar één keer per run tegenkomt. Deze relieken geven een bonus die vergelijkbaar is met die van de Ancients. De speler kan er maximaal vier behouden. Als de speler een betere wilt, zal hij dus moeten wachten tot de volgende run. Een vijfde reliek wordt in de
Junk Pile (stapel met troep) bewaard waar de speler ervoor kan kiezen om die om te wisselen met één van de andere vier, of om deze te vernietigen (
Salvage). Hiervoor krijgt de speler de valuta
Forge Cores, waarmee de overige relieken verbeterd kunnen worden.
Relieken hebben een niveau gebaseerd op de hoogte van de level waarin de Relic Ooze verslagen is, en hoger is vanzelfsprekend sterker. Tevens hebben ze een kleur die de zeldzaamheid aangeeft. Deze schaalt van 'gewoontjes' (60.72% kans) tot 'transcendent' (0,01%). Dit laatste voegt echter niets toe, behalve dat ze meer Forge Cores geven als ze vernietigd worden. Een gewone reliek kan dus even goed, of zelfs beter zijn, dan een hele zeldzame.
Achievements
De speler kan
achievements (prestaties) verdienen door te voldoen aan de gestelde voorwaarden. Bijvoorbeeld voor het bereiken van een bepaald level, het verslaan van een X aantal monsters, of het verzamelen van een bepaalde hoeveelheid goud. Deze gaven voor versie 1.0 een extra permanente DPS-impuls.
Rubies
Het spel is voor iedereen gratis te spelen. Er is echter een mogelijkheid om de ontwikkelaars te steunen door de aankoop van
rubies (robijnen). Hiermee zijn een aantal dingen te koop, onder andere gratis Ascensions zonder te resetten, en relieken. Ook als de speler geen geld wilt uitgeven, kan hij deze robijnen bemachtigen. Eens in de zoveel tijd komt er ergens in het scherm een klein icoontje te staan. Meestal is dit de
Orange Fish, maar tijdens feestdagen wordt het ook wel eens een ander icoontje. Als hierop geklikt wordt, krijgt de speler een grote hoeveelheid aan goud en mogelijk een robijn. Veel spelers wachten tot ze zo'n
clickable in beeld hebben, voordat ze Ascension kopen. Deze blijft namelijk in beeld staan en op deze manier krijgen ze een aanzienlijke bonus aan goud aan het begin van een run.
Clans
In een
clan is het mogelijk om met maximaal negen andere spelers een dagelijkse Boss te verslaan, de
Immortal genaamd. Als deze verslagen wordt, krijgt elke lid Hero Souls als beloning, en is de Boss de volgende dag een niveau hoger. Hoe groter het aandeel van de speler, hoe hoger deze beloning zal zijn. En ook hierbij geld dat hoe hoger het niveau van de Immortal is, hoe hoger de beloning zal zijn. Dit kan zeer hoog oplopen en is zeker de moeite waard.
Spelers doen meer schade aan de Immortal naar mate ze meer Hero Souls hebben verzameld (de Hero Souls verkregen door Quick Ascensions en
Clan Fights tellen niet mee). Iedere speler krijgt per dag drie gratis beurten van dertig seconden waarin ze zoveel mogelijk schade moeten toerekenen aan de Immortal. Tussen elke beurt zit een wachttijd van een uur, maar de speler kan er ook voor kiezen om tien rubies uit te geven om direct weer aan de slag te kunnen. Elke extra beurt kost ook tien rubies.
Alleen niveaus één tot twintig kunnen in één dag verslagen worden, mits degene die eraan begint, genoeg schade doet om ze alle twintig te verslaan binnen de dertig seconden. Dit is om te voorkomen dat het erg lang duurt voordat de spelers er een beetje profijt aan hebben. Indien de Immortal niet verslagen wordt, wordt deze de dag erna een niveau lager.
Mercenaries
Sinds patch 0.23 kan een speler extraatjes verdienen door
mercenaries (huurlingen) aan het werk te zetten. Wanneer een speler voor het eerst level 140 heeft verslagen en minstens één keer 'geascend' is, krijgt hij zijn eerste mercenary. Zolang een speler geen vijf mercenaries heeft, kan hij er meer krijgen door een mercenary op een missie (
quest) sturen om er nog één te verwerven. Deze missies duren standaard acht uur. Voor veertig rubies kan een speler ook direct een nieuwe mercenary kopen. Voordat je dit doet, bedenk dat voor twintig rubies je de tijd acht uur vooruit kan laten springen door de '
Timelapse' in de shop te kopen. Dat is dus goedkoper, heeft hetzelfde effect en geeft nog een aantal andere voordelen. Je andere mercenaries zijn dan namelijk ook acht uur verder in hun missies, en je hebt voor acht uur aan goud verzameld.
De speler kan altijd uit vier missies kiezen, en het aanbod veranderd pas nadat één van de missie gekozen is. Zolang een speler geen vijf mercenaries heeft, is er altijd een missie beschikbaar voor een nieuwe mercenary. Verder kan een speler rubies, Hero Souls, relieken, goud en het activeren van skills verdienen. De Hero Souls worden pas vrijgespeeld met een Ascension.
De missies duren tussen de vijf minuten en twee dagen. Hoe langer de missie duurt, hoe meer het aan het einde oplevert. Een mercenary krijgt per missie ook
experience en levels. Per level zijn de verdiensten +100%. Een mercenary sterft echter na een vooraf vastgestelde tijd aan missies. Deze timer is niet zichtbaar, en loopt alleen af als de mercenary op een missie is. Dit is om te voorkomen dat het spel uit balans raakt door extreem hoge levels en verdiensten.
Elke mercenary heeft ook een persoonlijke bonus. Afhankelijk van de zeldzaamheidsgraad (wederom van gewoontjes tot transcendent), geeft hij +5% tot +2000% extra van een bepaalde beloning, bijvoorbeeld goud of Hero Souls. Ook is er een type dat versneld mercenaries kan verwerven, en een type dat extra levens heeft. Nieuwe mercenaries lijken wellicht niet zo sterkt, maar al met al kan het snel oplopen. Wanneer een mercenary uiteindelijk sterft, kan deze begraven worden of voor een prijs in rubies weer tot leven worden gewekt. De tijd die de mercenary dan heeft voordat hij weer dood gaat, is wederom compleet willekeurig. De levels worden wel behouden. Hoe hoger het level, hoe meer het kost om ze tot leven te wekken, wederom om de balans van het spel te bewaren.
Transcension
Voor versie 1.0 kon een speler praktisch uitgespeeld raken als hij hele sterke Ancients had en makkelijk de laatste held kon kopen. Rond zone 4000 werd het veel lastiger verder te komen omdat de helden niet sterk genoeg waren en er geen bonussen meer vrij te spelen waren. Vooruitgang boeken werd echter vóór dat punt al een saaie bedoeling omdat Solomon de beste, maar ook veruit de duurste Ancient was. De speler deed bijna niets anders dan Solomon sterker te maken.
De ontwikkelaars hebben daarom Transcension in het leven geroepen. Het is te vergelijk met Ascension maar op een veel groter niveau. Niet de helden maar de Ancients worden opgeofferd. De speler krijgt op deze manier Ancient Souls. Hiermee kunnen buitenstaanders (
outsiders) worden gekocht en sterker mee worden gemaakt. De buitenstaander Ponyboy maakt bijvoorbeeld per niveau Solomon 100% sterker. Eén niveau in Ponyboy maakt al een wereld van verschil voor de spelers die voorheen al hun Hero Souls in Solomon stopten.
Andere buitenstaanders verlagen de kosten van de Ancients, maken de Idle Ancients sterker of versterken de
Transcendent Power.
Transcendent Power
Met elk verslagen Primal Boss verdient de speler volgens twee formules Hero Souls. De eerste regel onder de Primal Boss laat zien hoeveel hij krijgt volgens de oude berekening. Sinds versie 1.0 krijgt de speler extra Hero Souls door middel van Transcendent Power. Als de Transcendent Power bijvoorbeeld 0.2% is, wil dat zeggen dat elke volgende Boss (per 5 zone's) 0,2% meer Hero Souls geeft dan de voorgaande. Dit loopt heel snel op en overstijgt de oorspronkelijke verdiensten snel.
Manieren van spelen
Idle
Clicker Heroes staat bekend als een
idle game, wat inhoudt dat de speler niet steeds met het spel bezig hoeft te zijn om voortgang te maken. De Ancients Siyalatas (what's in a name...) en Libertas geven een sterke goud en DPS bonus als een speler een minuut lang niet geklikt of getapt heeft. Vanaf dat moment is de speler
idle (afwezig). Het enige wat de speler doet is de helden sterker te maken tot het punt dat hij niet veel voortgang meer boekt en het beter is om Ascension te kopen. Zodra de speler meer als één keer in de vijf minuten klikt of een skill gebruikt, wordt de
idle staat verbroken.
Active
Een andere manier van spelen is de
active playstyle, oftewel actief spelen. Ancients zoals Juggernaut en degenen die de skills verbeteren zijn goed om te hebben. Juggernaut vereist echter elke vijf minuten een klik of tap, dus deze manier is niet voor iedereen weggelegd. Na de vijf minuten loopt de bonus van Juggernaut erg rap terug naar nul. Sommige spelers installeren een programmaatje dat automatisch klikt, hoewel dit door anderen weer als vals spelen gezien wordt. Gezien het spel voornamelijk voor het eigen plezier is, en er geen concurrentie is, is het aan de speler zelf om te bepalen wat hij qua
cheats toestaat en wat niet.
Hybrid
Tot slot is er een speelstijl die de vorige twee combineert:
hybrid (hybride). Als een speler voornamelijk
idle speelt, kan een hybride manier van spelen, helpen met de
deep runs. Door op het einde steeds de skills te gebruiken en te klikken, kunnen de relatief moeilijke bosses worden verslagen en hogere zones worden bereikt, wat meer Hero Souls oplevert.
Uitgespeeld?
Pas als de speler de laatst beschikbare held gekocht heeft en deze duizenden keren sterker heeft gemaakt, wordt het lastig om veel verder in het spel te komen. Het heeft echter nog altijd zin om Ascensions en Transcensions te kopen voor de Hero Souls en Ancient Souls om Ancients en Outsiders sterker te maken zodat dit punt sneller bereikt wordt. De ontwikkelaars van het spel zijn actief bezig met het toevoegen van nieuwe aspecten waardoor het lastig wordt het spel écht uit te spelen.