InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Een spelcomputer ombouwen

Een spelcomputer ombouwen

Veel mensen denken dat je spelcomputer ombouwen illegaal is en verboden. Maar het is pas illegaal als je gekopieerde spellen erop af speelt waarvan je het origineel niet hebt. Ik geef in dit artikel meer informatie hierover.

Wat is ombouwen precies?

Ombouwen van een spelcomputer is een chip in de spelcomputer doen of het veranderen van de besturingssoftware zodat de spelcomputer kopieën kan lezen en afspelen en importspellen uit het buitenland af kan spelen. Het ombouwen kan je zelf doen of bij een ombouw service die meestal op marktplaats of google simpel te vinden is. Zelf ombouwen is erg af te raden omdat dit fout kan gaan en ombouwers er meer verstand van hebben. Het handigste is om via google te zoeken naar een ombouwer met ervaring, een betrouwbare site en veel goede reacties. Kijk altijd naar de garantieregeling op de site!

Illegaal?

Ombouwen op zich is NIET illegaal. De meeste bedrijven zoals Sony en anti-piraterij BIG presenteren het als volgt: "Het (laten) ombouwen van een gameconsole, zodat je er gekopieerde games mee kunt spelen, is verboden." Zoals ze het zeggen hebben ze gelijk. Je mag het niet ombouwen om vervolgens gekopieerde games te spelen die je niet zelf bezit zoals downloaden van een torrent site. Maar je mag het wel ombouwen om vervolgens importspellen te spelen en een kopie te spelen waarvan je het origineel ook daadwerkelijk bezit.

Voor en Nadelen

Voordelen:

  • Je kunt uit bijvoorbeeld Amerika spellen kopen die hier nog niet uit zijn of duurder zijn en op je eigen spelcomputer spelen.
  • Je kunt een kopie van een spel waarvan je het origineel bezit kunnen spelen zodat je originele niet beschadigt.
  • Je zou een kopie van een spel die je niet hebt kunnen spelen door te kopen via marktplaats of te downloaden van een torrent-site, maar dit is wel verboden en dus illegaal!

Nadelen:

  • Je lens van je spelcomputer zou sneller kunnen beschadigen, maar dit valt erg mee.
  • Je garantie van je spelcomputer verloopt en je kunt het niet meer opsturen naar bijvoorbeeld Sony, Microsoft en Nintendo, maar de ombouwers kunnen meestal ook de onderdelen repareren.

Lees verder

© 2008 - 2019 Sanpaulo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console b…

Reageer op het artikel "Een spelcomputer ombouwen"

Reacties

Jord, 22-06-2010 19:19 #2
Ik heb van een vriend gehoord dat je 2 soorten ombouwing hebt: een soft-mod en een hard-mod. Hij zei dat als je een soft mod hebt je je wii niet meer kan laten updaten. Dat kan wel als je een hard mod hebt. klopt dat? en kan ik als ik mijn wii heb omgebouwd nog wel online gaan gamen?

Ewalk (infoteur), 09-02-2009 16:48 #1
Inderdaad is zelf ombouwen riskant als je geen betrouwbare informatie van het Net haalt. Je hebt echter ook een aantal betrouwbare instructieprogramma's waarmee je je Wii zonder problemen kunt ombouwen. Ze bieden ook garantie.

Infoteur: Sanpaulo
Laatste update: 24-08-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 2
Schrijf mee!