InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Wordfeud; online scrabble op je telefoon!

Wordfeud; online scrabble op je telefoon!

Wordfeud; online scrabble op je telefoon! Wordfeud, een online variant op het oude bekende bordspel Scrabble. Het spel is gratis verkrijgbaar in de app store en android market. Ook is er een betaalde versie, waarbij je geen last meer hebt van de reclames in het scherm en na elke zet. Dit populaire spel is heel verslavend, maar waarom eigenlijk?

Wordfeud

Wordfeud (uitgesproken als wurdvjoet) is een gratis applicatie voor je smartphone of tablet en verkrijgbaar in de app store en android market. Er is ook een betaalde versie verkrijgbaar, waar alle reclame uit het spel is gehaald. Het spel is een online variant op het bordspel Scrabble. Als je wordfeud installeert vragen ze je eerst een account aan te maken. Je vult gegevens in, maakt je account aan en je kunt gelijk beginnen te spelen zonder eerst je account te activeren of te verifiëren.

Een spel beginnen

Om wordfeud te spelen heb je een tegenstander nodig. Als je een nieuw spel start heb je de mogelijkheid om tussen acht verschillende talen te kiezen en twee verschillende speelvelden. De talen waaruit je kunt kiezen zijn:
  • Deens
  • Nederlands
  • Internationaal Engels
  • Amerikaans Engels
  • Frans
  • Noors
  • Spaans
  • Zweeds

Het speelveld bestaat uit 225 vakjes, waarvan er acht vakjes je een driedubbele woordwaarde geeft, twaalf vakjes je een dubbele woordwaarde geeft, twintig vakjes je een driedubbele letterwaarde geeft en 24 vakjes je een dubbele letterwaarde geeft. Dit is het geval als je voor een normaal speelveld kiest. De andere optie is een willekeurig speelveld, waarbij de eerder genoemde vakjes willekeurig over het speelveld verspreidt staan. Als je de opties naar wens hebt ingesteld moet je nog een tegenstander vinden. Als je al eerder potjes wordfeud gespeeld kreeg je tijdens het potje de mogelijkheid om de tegenstander toe te voegen als vriend, zodat je bij een nieuw potje diegene snel kunt uitnodigen. Een andere mogelijkheid is om een contactpersoon te selecteren uit je contactenlijst van je telefoon of tablet. Ook kun je een speler zoeken als je zijn of haar wordfeud gebruikersnaam of emailadres weet. De laatste mogelijkheid is om gewoon een willekeurig iemand uit te nodigen.

Wordfeud spelen

Als je je potje begint te spelen krijg je de letters te zien waarmee je een woord moet maken. Gedurende het hele spel heb je zeven letters tot je beschikking totdat het spel bijna afgelopen is en er geen letters meer over zijn. Onderaan je scherm zie je letters en de opties die je hebt. Je kunt een woord maken, een beurt overslaan, je letters husselen (bijvoorbeeld je hebt de letters a, o, p, j, k, i, n, en je weet hier geen woord mee te maken, dan druk je op shuffle en worden je letters gehusseld en staan je letters op een andere plek, zoals p, i, a, n, o, j, k, nu weet je wel een woord, want de letters van het woord piano staan al in de goede volgorde), je letters wisselen voor andere letters (dit kost wel een beurt) of jezelf overgeven. Je eerste woord moet door het middelste vakje van het speelveld heengaan. Elk nieuw woord dat gemaakt wordt moet aan minimaal één van de letters die al op het speelveld ligt grenzen en de woorden mogen alleen horizontaal en verticaal neergelegd worden. Als je een woord maakt worden de punten van de letters opgeteld, inclusief de punten verkregen door één van de vier bijzondere vakjes. Om het spel te winnen heb je aan het eind van het spel de meeste punten nodig. Je eindscore wordt bepaald door alle punten van de woorden die je neergelegd hebt op te tellen met aftrek van de punten van de overgebleven letters.

Strategie

Hier volgen een paar tips bij het spelen van wordfeud:
  • Het beste is als je eerste woord minimaal vijf letters is, zodat je over een dubbele woordwaarde heengaat. Als dit niet het geval is kun je het beste een beurt overslaan of je letters omwisselen.
  • Probeer gedurende het spel geen letters om te wisselen. Dit kost je een beurt en kan je tegenstander op je in of uit lopen.
  • Als je om wat voor reden dan ook toch gaat ruilen, bewaar dan de letters d, n en e als je die hebt. Met die letters heb je vaak kans een al op het speelveld liggend woord te verlengen.
  • Wees niet gelijk tevreden met het woord dat je neerlegt, maar kijk eerst of je woord nog langer kunt maken. Probeer gewoon een langer woord neer te leggen, ook al denk je dat het woord niet bestaat. Wordfeud kent namelijk veel woorden die niet in de Nederlandse taal voorkomen of woorden die niet eens bestaan.
  • Als je niet zoveel woorden kent met de letters c, x, y of q, zoek het dan gewoon even op op het internet. Er zijn verschillende websites te vinden met lijstjes van woorden die deze letters bevatten.

Bijzonderheden over Wordfeud

  • Als je al je zeven letters in een beurt op het speelveld legt, krijg je een bonus van 40 punten.
  • De eigenaresse van een café in Zwolle heeft een verbod opgelegd op het spelen van Wordfeud in het café.
  • Je hoeft niet gelijk een tegenzet te doen. Je krijgt 72 uur de tijd om een nieuw woord neer te leggen of een beurt over te slaan.
  • Ben je niet zo goed in het verzinnen van passende woorden? Op de site www.scrabulizer.com kun je je hele speelveld en je eigen letters invoeren en krijg je gangbare woorden te zien waarmee je de meeste punten krijgt. Dit is eigenlijk een vorm van valsspelen.
  • Wordfeud bevat een chat functie, waardoor je tijdens een potje met je tegenstander kunt praten.
  • Je kunt meerdere potjes tegelijk spelen.
© 2011 - 2018 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beste "Wordfeud Helpers"Een toepassing op de mobiele telefoon die niet meer weg te denken is, is Wordfeud. Scrabble op je mobiel is helemaal in.…
Verschillende varianten van ScrabbleScrabble is altijd al een populair bordspel geweest. Vooral bij de wat oudere is dit woordspel vaak geliefd. In 2010 wer…
Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!Wordfeud: Scrabble spelen op je smartphone of tablet!Ken je het spelletje Scrabble nog van het bordspel waar je uren met vrienden of familie kon spelen? Tegenwoordig is er e…
Smartphones en TabletsSmartphones en TabletsTegenwoordig wordt er voor de term mobiele telefoon ook wel het woord smartphone gebruikt. Dit is een mobieltje met uitg…
Wordfeud: Vals spelen / CheatsHet is de meest verslavende mobiele app van dit moment: Wordfeud. Met deze app kun je scrabble spelen op je mobiele tele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eldh, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://game.wordfeud.com/wf/help/
  • http://www.iphoneclub.nl/139435/wordfeud-online-scrabble-in-het-nederlands-op-je-iphone-review/
  • http://www.scrabulizer.com/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wordfeud

Reageer op het artikel "Wordfeud; online scrabble op je telefoon!"

Reactie

Marian, 22-04-2016 17:26 #1
Op mijn nieuwe tablet vallen de bovenste en de onderste lijn bij wordfeud voor de helft weg, zodat het volledige speelveld niet goed te zien is. Ik heb al zoveel geprobeerd maar het blijft hetzelfde. Kan iemand me helpen?

Infoteur: Rva03
Laatste update: 11-05-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 1
Schrijf mee!