InfoNu.nl > Electronica > Telecom > We sms’en al sinds 1992
nieuws uitgelicht

We sms’en al sinds 1992

Sinds de mobiele telefoon werd geïntroduceerd is ook het verzenden van korte berichtjes -sms’en- populair geworden. In 1992 werd de allereerste sms verstuurd. Of dit berichtensysteem het nog heel lang uithoudt is weinig waarschijnlijk gezien de opkomst van gratis alternatieven.

De eerste berichten

De eerste alfanumerieke berichten werden via de radio verzonden door gebruik te maken van radiotelegrafie. Met het verzenden van digitale informatie werd in 1971 door de Universiteit van Hawai begonnen door gebruik te maken van het plaatselijke computersysteem ALOHAnet. De Fin Matti Makonen wordt beschouwd als de ‘vader van de tekstberichten’, hoewel hij die naam afzweert. Volgens hem zou dit tot stand gekomen zijn door Frans-Duits overleg. De SMS-functie werd gecreëerd door intensieve internationale samenwerking wat wordt bewezen door tal van documenten.

Evolutie

In het begin werd er gebruikt gemaakt van een beeper. Dit was een simpel apparaatje dat men kon gebruiken voor het overbrengen van korte berichtjes. Op een klein scherm kon je het nummer van de beller zien die jou probeerde te contacteren. Dit systeem werkte slechts in één richting. De numerieke informatie die je kon zien van de bellende persoon die je vroeg om te bellen kon niet beantwoord worden.

Dit systeem werd populair in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Een zekere Raina Fortini brak zich het hoofd hoe je op die manier niet alleen getallen maar ook tekst zou kunnen doorsturen. Zo kwam hij op het idee getallen in te voeren en de beeper om te draaien zodat je een woord kon lezen. Zo las je 07734 bijvoorbeeld als ‘Hello‘. Nu ontwikkelde hij een kleine woordenlijst met een twaalftal woorden om te communiceren. Fortini bedacht deze methode uit bittere noodzaak, want hij, zowel als zijn correspondent, hadden op dat moment zware financiële problemen.

De eerste échte SMS (Short Message System) werd op 3 december 1993 verstuurd door Neil Papworth, een 22-jarige jongeman die voor de Sema Group allerlei producten uittestte. Hij gebruikte een computer om ‘Merry Christmas’ via Vodafone naar Richard Jarvis te versturen.

Commercialisering

Het commerciële gebruik van de SMS werd geïntroduceerd door het Finse Nokia. Riku Phikhonen stuurde in 1993 een eerste bericht van een Nokia gsm-toestel naar een ander via het Radiolinja-netwerk. Radiolinja was het eerste bedrijf dat een SMS-service aanbood in 1994. In 1995 volgde het grote telecommunicatiebedrijf Telecom Finland. De twee netwerken besloten te gaan samenwerken. In 1996 volgden de Verenigde Staten het voorbeeld met Omnipoint. Niet veel later boden ze deze service zelfs over de hele wereld aan. De teksten per sms werden beperkt tot 160 karakters wat zowat 140 bytes innam.

Gebruik

Oorspronkelijk werd het systeem niet zo veel gebruikt. In 1995 was het gebruikerspercentage van de sms op gsm’s beperkt tot 0,4 berichten per maand per gsm-gebruiker. De verschillende bedrijven die het aanboden schoten aanvankelijk schromelijk te kort omdat ze geen aangepast betalingssysteem op poten konden zetten. Vandaag de dag zijn er 2,4 biljoen mensen die sms’en op een totaal van 3,3 biljoen mobieltjes. Dat is een gebruikspercentage van 74%. In de Noord-Europese landen Finland, Zweden en Noorwegen is dat 85%, het Europees gemiddelde ligt rond de 80%, maar Noord-Amerika ligt ver achter met 60% actieve sms’ers. Op de Filipijnen wordt het meest gesmst met 27 tekstberichten per persoon per dag.

De laatste jaren neemt het aantal verstuurde berichtjes echter af. Er zijn nu verschillende gratis alternatieven zoals Twitter en WhatsApp zodat de toekomst van de sms er niet zo rooskleurig uitziet. Vroeg of laat zal dit fenomeen verdwijnen en vervangen worden door de gratis alternatieven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "We sms’en al sinds 1992"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 11-12-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!