InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Smartphone-apps lanceren: de risico's en de weg naar succes

Smartphone-apps lanceren: de risico's en de weg naar succes

Smartphone-apps lanceren: de risico's en de weg naar succes Voordat je een smartphone applicatie gaat maken of publiceren is het belangrijk te weten waar je rekening mee moet houden voordat je de app ontwikkelt en vervolgens lanceert in de appstores. Met het hebben van alleen een goed idee kom je er niet en je wilt voorkomen dat je veel geld investeert in een app die niet het gewenste resultaat oplevert. Je loopt zelfs het risico tussen de 400.000 nooit gedownloade apps terecht te komen. Weg investering in geld en tijd. Er zijn diverse artikelen die omschrijven hoe je geld kunt verdienen met een app, maar wat zijn nu de risico's en hoe kun je deze voorkomen en een succesvolle smartphone app lanceren die veel klanten aantrekt?

Vier grote risico's van smartphone apps publiceren

Er zijn vier grote risico's die je kunt voorkomen, namelijk:
  • Weinig of geen downloads
  • Slechte waardering
  • Slecht functionerende app
  • Slechte presentatie en marketing

Weinig of geen downloads

Twee derde van de apps wordt nooit gedownload. De App Store van Apple had in juni 2012 totaal 650.000 apps wereldwijd (in Nederland 536.651 apps) waarvan er 400.000 nooit zijn gedownload, blijkt uit onderzoek van een Duits bedrijf Adeven. Volgens Adeven komt dit doordat apps niet gemakkelijk in de rankinglijsten van de App Store komen en de publiceerder van de app te weinig aan marketingactiviteiten onderneemt.

Kom in de rankinglijsten van de appstore

De App Store van Apple en Google Play worden steeds drukker bezocht. Tijdens het zoeken naar een app hebben gebruikers vaak het probleem om de beste app uit de store te kiezen tussen honderden vergelijkbare alternatieven. Dit is het resultaat van de werking van de zoekmachines, er worden veel resultaten weergegeven maar niet alleen op basis van de waarderingen. De Apple App Store (anno 2016) heeft inmiddels een geoptimaliseerd zoeksysteem waardoor een onbekende app wel gevonden kan worden. Echter voegt het voorkomen in een rankinglijst meerwaarde toe aan de app en kun je daarmee sneller het vertrouwen winnen van potentiële klanten.

Zorg voor een zo hoog mogelijke positie in de rankinglijst

Om in de rankinglijsten van de store te komen is het belangrijk om de app op andere platformen (webpagina’s, forums, blogs, nieuwsbrieven, etc.) te promoten en in korte tijd veel downloads te krijgen. Met voldoende promotie is de kans groot dat de app veel wordt gedownload en eerder in de rankinglijsten van de store terecht komt. Zodra de app in de rankinglijsten staat stijgen de downloads explosief.

Slechte waardering

In juni 2012 kreeg meer dan de helft van de apps een slechte waardering in de Apple App Store. Apps met 4 of 5 sterren kunnen worden aangemerkt als goede apps, drie sterren is matig en 2 of 1 ster is onvoldoende of slecht om van een goede app te spreken. In augustus van 2012 kreeg maar 39% 4 of 5 sterren, de rest kreeg 3 sterren of lager.

Zorg voor goede waarderingen

Ook apps met lage waarderingen (1 of 2 sterren) komen in de rankinglijsten van de Apple App Store. Met genoeg downloads en populariteit komen slechte apps hoog genoeg in de rankinglijsten en zoekresultaten. Maar met een slechte waardering kan het aantal downloads snel wegzakken en is de kans groot dat de app tussen de vele andere vergeten apps terecht komt. Apple heeft anno 2016 nog geen zoekfunctie waarmee de apps met een slechte waardering lager geplaatst worden. De zoekresultaten zijn een mix van sleutelwoorden van de app in combinatie met gedeeltelijk overeenkomende zoekwoorden, concurrerende merknamen en andere gelijkwaardige zoekwoorden.

Slechte functionerende app

Uit een onderzoek van een Brits mobiel marketingbureau Foolproof blijkt dat klanten na een slechte ervaring de app niet meer gebruiken. De eerste indruk is daarbij het belangrijkste. Driekwart van de ondervraagden vindt dat een app geen loyaliteit verdient als de app niet voldoet aan de klantbehoeften en ongeveer de helft laat zelfs het merk vallen en verwijdert de app van de telefoon.

Inschrijvingsproces is niet favoriet

Na de download van de app kan het inschrijvingsproces reden genoeg zijn om de app niet te gebruiken. Van de ondervraagden zegt 56% de inschrijving te staken bij een te lang inschrijvingsproces en wanneer het inlogproces te lang duurt haakt 49% af.

Voeg waarde toe met de app

Bij het publiceren van een goede app vindt een derde dat het merk met de klant in contact staat, dat het bedrijf innovatief is en professionaliteit uitstraalt. Een succesvolle app zorgt dat een klant efficiënter met zijn tijd kan omgaan. Met een goede app geeft 67% aan beter gebruik te maken van zijn/haar tijd en 60% geeft aan meer tijd over te hebben door de smartphone of tablet. Daarnaast geeft bijna 60% aan georganiseerder te zijn met de smartphone.

Wacht niet te lang

Klanten hebben hoge verwachtingen van apps die gepubliceerd worden door de grote merken als Skype, Facebook, Google Calender en Nederlandse dagbladen. Door tegenvallende resultaten worden er al snel alternatieven aangeboden die betere ratings krijgen. Wanneer een bekend merk niet snel genoeg een app lanceert wordt het bedrijf ingehaald door alternatieven. Om dan nog een toegevoegde waarde in een concurrerende app toe te voegen en de klant over te laten stappen wordt lastig wanneer de klant al voldoende heeft aan het alternatief.

Slechte presentatie en/of marketing

Naast het zorgen voor goede waarderingen en een hoge kwaliteit applicatie is de naam en de presentatie van de app even belangrijk. Het logo, de keywords, de beschrijving en de screenshots zijn de eerste indrukken die de klant krijg. Een app met een onherkenbaar, onopvallend of onbegrijpbaar logo is niet aantrekkelijk om te downloaden en keywords zijn belangrijk om gevonden te worden in de zoekresultaten. Als de klant de app gevonden heeft en selecteert kan de beschrijving alsnog de klant weerhouden de app te downloaden. Een onduidelijke beschrijving geeft niet weer wat de voordelen voor de klant zijn. Een beschrijving moet daarom minimaal de voordelen voor de klant beschrijven, waarom deze app niet mag ontbreken en welk probleem er wordt opgelost voor de klant. Dit geldt ook voor de screenshots. Een screenshot van een introductiescherm is niet interessant en geeft niet weer wat de toegevoegde waarde van de app is. Plaatjes die het verhaal wel vertellen maar de klant niet overtuigen zijn niet interessant om op te nemen. Het is voor de screenshots belangrijk de beste kanten van de app te laten zien.

Vergeet de marketing niet

Naast de juiste presentatie van de app is het belangrijk de app te promoten. Zoals eerder gezegd zijn de eerste downloads het belangrijkst om te groeien. Met veel publiciteit, via internetsite, mond-tot-mondreclame, etc is de kans groter dat de app een succes wordt.
© 2016 - 2017 Viennacvr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale t…
Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneTips om veilig mobiel te bankieren met je smartphoneDe snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mob…
App of Apps voor iPhone of Android. Wat is een app?App of Apps voor iPhone of Android. Wat is een app?Een app of apps lees je vaak in combinatie van smartphones. Tegenwoordig bestaan er echter al apps voor televisies en al…
Smartphone verslaving in NederlandSmartphone verslaving in NederlandNederland is in Europa koploper in het gebruik van mobiele telefoons. Volgens TNS Nipo en het CBS ligt het gebruik ervan…
Applicaties voor de smartphoneApplicaties voor de smartphoneIn Nederland heeft een op de drie mensen een smartphone (2012), een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay
  • http://gigaom.com/europe/app-store-infested-with-zombie-software-claims-analytics-startup-adeven/ (bezocht op 27 juli 2016)
  • http://www.customertalk.nl/nieuws/onderzoek-klant-laat-merk-vallen-na-slechte-mobiele-ervaring/ (bezocht op 27 juli 2016)
  • http://computerworld.nl/mobility/74879-5-slechte-android-apps-van-5-grote-spelers (bezocht op 27 juli 2016)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Play (bezocht op 27 juli 2016)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/App_Store_(iOS) (bezocht op 27 juli 2016)
  • https://techcrunch.com/2015/11/13/app-store-search-just-got-smarter/ (bezocht op 27 juli 2016)

Reageer op het artikel "Smartphone-apps lanceren: de risico's en de weg naar succes"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Viennacvr
Gepubliceerd: 29-07-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Bronnen en referenties: 7
Schrijf mee!