Smartphone-apps of mobiele website: welk verdienmodel?

Verschillende verdienmodellen
Met een smartphone-app of mobiele website kunnen diverse doelen bereikt worden waar een verdienmodel aan hangt. De volgende zeven verdienmodellen zijn mogelijk:[OLIST]Service: Ondersteuning/verrijking van een bestaand product of dienst
Datacapture en Dataverrijking
Mobiele verkoop: inkomsten door ‘M-commerce’
Publishing: inkomsten door advertenties
Betaalde toepassing: betaald gebruik van applicatie of website
Virtual goods en in app payments (levels)
Service / afgeleide verkoop / instore traffic
[/OLIST]
Van elk van deze modellen wordt een aantal voorbeelden gegeven, zoals de mobiele webwinkel van Bol.com (mobiele verkoop), de apps van de Telegraaf en Nu.nl (Publishing), de servicetools van Appie, Oracle en Interpolis en de betaalde smartphone-app voor bezoekers van Disneyworld.
Service: Ondersteuning/verrijking van een bestaand product of dienst
Toepassingen met de doelstelling ‘Service’ zijn vaak mobiele versies van een bestaande dienst bedoeld om de gebruiker op locatie te ondersteunen. Daardoor zien we vooral veel ondersteunende smartphone apps die gebruik kunnen maken van de locatie van de gebruiker en ook offline beschikbaar zijn. Voorbeelden zijn onder meer de cases van Appie, Interpolis en de B2B-toepassing van Oracle. Mobiele websites worden er ook op gericht, zoals die van 9292OV.Datacapture en dataverrijking
DatacaptureDatacapture is het verzamelen van gebruikersdata (anoniem of op naam) die nuttig is voor marketeers, onderzoekers en business intelligence analysten. De data omvat onder andere patronen van gebruikers in de samenhang tussen locatie, tijd en gedrag. De applicatie geeft specifieke opdrachten om uit te voeren. Door deze opdrachten uit te voeren heeft de gebruiker inzicht in leefomstandigheden, positie van producten in retail etc. Het gedrag in combinatie met de manuele input (foto/teksten/antwoorden opvragen) kan nuttig zijn. Een voorbeeld hiervan is Roamler.
Dataverrijking
Dataverrijking is het vrijgeven van informatie door de gebruiker zelf, zoals manieren om te zoeken naar producten en diensten. Een voorbeeld is de Appie app waarbij consumenten hun Bonus nr. kunnen koppelen aan de smartphone-app. Hierna is de hele aankoophistorie inzichtelijk geworden. Deze gecombineerde informatie geeft logistieke inzichten voor de bevoorrading van de winkel maar ook gedragbeïnvloeding kan worden onderzocht. Denk aan een bonus aanbiedingen in tijden van het jaar waar historisch gezien het product al in trek is. De hoogte van de bonus kan worden afgestemd op natuurlijke behoefte wat resulteert in minder winst weggeven wat op landelijke uitrol hard kan oplopen.
Mobiele verkoop: inkomsten door ‘M-commerce’
M-commerce is het meest directe mobiele verdienmodel als verkoopkanaal. De beste voorbeeldcase is de mobiele webwinkel van Bol.com. Om het bereik zo groot mogelijk te laten zijn kiest Bol.com voor een mobiele website en juist niet voor een smartphone app. Ook zien we cases waarin het verdienmodel opschuift van ‘lead-generatie’ naar directe verkoop doordat ook de transactie mobiel plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn de cases van Starbucks en Pathé Mobiel. Zij zetten, in tegenstelling tot Bol.com, juist in op smartphone-apps. Doorslaggevend in deze keuze voor een smartphone app over een mobiele website is de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de locatie van de gebruiker.Het mobiele kanaal wordt meer en meer een natuurlijk additioneel verkoopkanaal bovenop de traditionele e-commerce-activiteiten op de website. Door de opkomst en standaardisatie van mobiele betaalmethodieken zijn de drempels voor mobiele omzetten lager geworden.
Publishing: inkomsten door advertenties
Voor mobiele uitgevers die afhankelijk zijn van inkomsten uit advertentieverkoop gelden het bereik en de gebruikersfrequentie als de belangrijkste succesfactoren. Deze houden immers direct verband met de prijs die een uitgever voor zijn advertentieruimte kan vragen. Voor mobiele publishingtoepassingen geldt dat er vaak een combinatie van beide mogelijkheden geboden wordt: mobiele websites voor het optimale bereik van de doelgroep en applicaties voor de hogere gebruikersfrequentie. Voorbeelden zijn de toepassingen van Voetbal International, Nu.nl en de Telegraaf. Voor Publishing zijn er diverse advertentiemodellen:- Random bannering door derde partijen zoals AdMob, MADS, iADS
- Sector/vertical bannering door derde partijen (aandacht binnen een onderwerp/cluster)
- Zelfstandige bannering door custom software (al dan niet open source)
- Hierin kun je weer verschillende aanpakken onderscheiden van ROS (run-of-site) of verticals/clusters