Langzaam internet op je telefoon: wat te doen?
Als je gebruik maakt van internet op je telefoon dan wil je natuurlijk wel dat dit lekker snel gaat. Veel mensen maken gebruik van 4G of zelfs 5G. Het moet dan mogelijk zijn om gewoon non-stop muziek te luisteren of filmpjes te kijken zonder een al te lange laadtijd. Heb je desondanks toch langzaam internet en geeft je smartphone weer dat de snelheid E of 2G is dan is dit erg irritant. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe zorg je ervoor dat je weer normaal snel internet op je smartphone krijgt?
Traag internet op je mobiele telefoon
Internetsnelheid mobiele telefoon
Tegenwoordig heeft een groot deel van Nederland een smartphone met een bijpassend abonnement of SIM-only voor zowel bellen als internet. Als je dan internet op je telefoon gebruikt dan wil je natuurlijk wel dat dit lekker snel gaat. Anno 2020 bieden de meeste aanbieders 4G, 4G+ of zelfs 5G aan. Het kan ook zo zijn dat je internetsnelheid 3G is. Dit is minder snel maar kan nog steeds acceptabel zijn. Geeft je telefoon 2G of E als internetsnelheid aan dan zul je last hebben van zeer traag internet. Muziek, filmpjes, apps en pagina's in je browser zullen dan zeer traag inladen. Het kan zelfs zijn dat een pagina helemaal stopt met laden, waarna je de mededeling krijgt dat het internet helemaal is weggevallen.
Maximale downloadsnelheid
Internetsnelheid wordt uitgedrukt in maximale downloadsnelheid (kb/s). De downloadsnelheid van 4G is 10.000 keer zo snel als de allertraagste internetsnelheid 2G GPRS. In onderstaande tabel is de downloadsnelheid per categorie weergegeven.
Internetsnelheid | Gemiddelde downloadsnelheid |
2G GPRS | 52 kb/s |
2G Edge | 384 kb/s |
3G HSDPA | 14750 kb/s |
3G HSPA+ | 29500 kb/s |
4G LTE | 51200 kb/s |
Internetsnelheid verlaagd bij bereiken maximum databundel
Heb je een abonnement met een maximum aantal gigabyte per maand? Bij de meeste providers is het zo dat de internetsnelheid drastisch verlaagd wordt op het moment dat bundel voor die maand 'opgebruikt' is. Als het goed is heb je van je provider een bericht gekregen wanneer de snelheid van het internet verlaagd wordt wegens het bereiken van het maximum van je databundel. Vaak is het ook mogelijk in te stellen dat je een melding krijgt wanneer je bijvoorbeeld 80% van je data voor die maand hebt verbruikt. Bij de meeste mobiele telefoonproviders is het mogelijk extra MB bij te kopen zodat je ook aan het einde van de maand nog gebruik kunt maken van internet op de snelheid die je gewend bent.
Wat is mijn internetsnelheid?
In de statusbalk van je smartphone kun je zien wat op dat moment jouw internetsnelheid is. Je ziet dan bijvoorbeeld 3G of 4G staan. Via de website van je provider kun je bekijken wat de maximale snelheid is die geboden wordt. Wil je heel precies weten wat de downloadsnelheid op dit moment is dan kun je dit eenvoudig testen door gebruik te maken van één van de vele speedtest-tools die hiervoor op internet te vinden zijn. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de
Ookla Speedtest. Deze geeft zowel je downloadsnelheid als uploadsnelheid weer.
Internetsnelheid komt niet boven E of 2G: wat te doen?
Het kan voorkomen dat je provider je een hoge maximale downloadsnelheid belooft terwijl uit een speedtest blijkt dat jouw telefoon veel minder snel is. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat jouw SIM-kaart een communicatieprobleem heeft. Providers raden in dat geval aan om de verbinding met het netwerk opnieuw handmatig tot stand te brengen. Dit doe je als volgt*:
- Ga naar Instellingen
- Kies Verbindingen
- Kies Mobiele Netwerken
- Kies Netwerkoperators
- Kies Automatisch Selecteren
- Kies Netwerken Zoeken
- Kies handmatig het netwerk van je eigen provider
* Deze instructies zijn gebaseerd op de werking van een telefoon met Android-besturingssysteem. Bij een ander besturingssysteem kunnen de precieze bewoordingen iets afwijken.
SIM-kaart oorzaak van langzaam internet
Heeft het uitvoeren van bovenstaande stappen er niet toe geleid dat je internetsnelheid verbeterd is? In dat geval kun je nog proberen om je SIM-kaart uit je telefoon te verwijderen en deze opnieuw op te starten. Laat je telefoon een minuut uit staan, doe vervolgens de SIM-kaart weer terug in de smartphone en start deze opnieuw op. Is het probleem dan nog steeds niet opgelost? Neem dan contact op met je telefoonprovider. Mogelijk is er een probleem met de interne antenne van je telefoon. Deze kan door vallen of stoten of door slijtage licht verbogen zijn waardoor de verbinding hapert. Heb je op één en dezelfde locatie soms wel snel internet en dan weer niet, dan kan dit een aanwijzing zijn dat het probleem bij de SIM-kaart ligt.
Heb je nog een oude SIM-kaart die 'geknipt' is met een speciaal apparaatje om in je smartphone te kunnen passen? Mogelijk heeft je telefoon hier moeite mee. Via je provider kun je doorgaans gratis een nieuwe SIM-kaart aanvragen.