InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Oplichterij via betaal-telefoonnummers

Oplichterij via betaal-telefoonnummers

In Maart 2009 worden Nederlanders door Telecomwaakhond Opta gewaarschuwd om niet terug te bellen naar buitenlandse telefoonnummers. Dit zouden telefoonnummers uit Italië en Griekenland zijn waarvoor betaald moet worden. Hoe werkt deze nieuwe methode van oplichterij?

De methode

Op dit moment is deze oplichtingsmethode bekend bij Italiaanse en Griekse telefoonnummers. Bij de toelichting van de methode wordt daar dan ook vanuit gegaan. Let echter altijd op, want deze methode zal zich uitbereiden naar andere landen en wellicht ook naar Nederland. Wees dus altijd op uw hoede bij het terugbellen van onbekende nummers, zeker als dat speciale nummers zijn (zoals 0088-nummers).

De oplichters maken gebruik van een telefoon met een telefoonnummer waarvoor je als beller extra moet betalen. Ze bellen je daarmee op (voornamelijk op mobiele telefoons) en zodra je opneemt, hangen ze snel op. Ze hopen daarmee je nieuwsgierigheid te prikken, zodat je het telefoonnummer terug belt. Wie vraagt zich niet af wie dat geweest is? Zodra je terugbelt, lijkt het alsof er niet opgenomen wordt en wordt er niets gezegd over de kosten van het telefoongesprek. Er wordt echter wel opgenomen, maar tegelijk wordt er een geluid afgespeeld van een telefoon die over gaat. Terwijl jij dus aan het wachten bent of er iemand opneemt, is er al verbinding en daar betaal je een hoger (hoog) tarief voor. Uiteindelijk zul je ophangen, als er niemand op neemt. Maar als veel mensen terugbellen, kun je op die manier toch een aardig bedrag verdienen als oplichter.

Optreden

De Opta (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit), de Telecomwaakhond, kan niets doen tegen deze oplichtingsmethode. Dat komt doordat zij alleen op kunnen treden tegen het misbruik van Nederlandse telefoonnummers. Vandaar dat mensen er via de media voor gewaarschuwd worden, in de hoop dat het dialoog op gang komt. Zodra mensen van deze methode gehoord hebben, zullen ze voorzichtiger worden en het wellicht op verjaardagen of andere bezoekjes aan andere mensen door vertellen.

Telefoonnummers die volgens de politie onder meer worden gebruikt zijn: +393193260001, +393193260003, +393193260004, +393193260005, +393193260006, +393193260008, + 393193269002, +393193269003. Mocht je (kort) gebeld zijn door een verdacht telefoonnummer, bel dan niet terug en dien een klacht in bij ConsuWijzer.

Tips om te voorkomen dat je op dergelijk manier opgelicht wordt

  • De landcode van Italië is +39 en van Griekenland is +30. Ben bij telefoonnummers uit deze landen voorzichtig en bedenk je dat als iemand je echt nodig heeft, deze later wel terugbelt!
  • De Opta heeft eerder al gewaarschuwd voor het terugbellen naar 0088-nummers. Realiseer je dat ieder nummer dat je niet kent, misbruikt kan worden. Wees dus in het algemeen voorzichtig met het terugbellen van gemiste gesprekken. Kijk bijvoorbeeld eerst op http://www.nummerzoeker.com/. Daarmee kun je aan de hand van een telefoonnummer, zoeken welk adres en welke persoon daarbij hoort. Daarmee kun je beter inschatten of het om een gewoon telefoontje gaat of mogelijk om oplichterij.
  • Leer van dit artikel en deze methode: er wordt misbruik gemaakt van je nieuwsgierigheid! Ook via andere wegen dan je telefoon, zullen oplichters misbruik maken van je nieuwsgierigheid om je op te lichten. Denk daarbij aan de e-mails met verhalen van ondernemers, onbekende familieleden en loterijen die je geld beloven. Ook hierbij wil men je nieuwsgierigheid wekken en je daarmee tot voorschotten verleiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Telefoonnummer blokkeren - welke mogelijkheden zijn er?Telefoonnummer blokkeren - welke mogelijkheden zijn er?Er kunnen meerdere redenen zijn om een telefoonnummer te willen blokkeren. Het kan voorkomen dat u ongewenst veelvuldig…
Het illegale spelletje Balletje-Balletje is pure oplichterijMensen vinden het leuk om een gokje te wagen. Op zich niks mis mee, zolang het geen verslaving is. Wil je een gokje wage…
Een nummer zoeken op adres - mogelijk?Een nummer zoeken op adres - mogelijk?Veel mensen zouden graag een telefoonnummer zoeken op adres. Veel websites pretenderen deze dienst te kunnen leveren. Ma…
Dual Sim Phone: op 2 nummers tegelijk bereikbaarDe nieuwe Dual Sim Phone maakt het mogelijk om op twee verschillende telefoonnummers tegelijkertijd bereikbaar te zijn,…
Hoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningHoge spaarrente Friesland Bank op betaalrekeningDe spaarrekening die tegelijkertijd ook een betaalrekening is bestaat voor bestaande klanten van de Friesland Bank. Op d…

Reageer op het artikel "Oplichterij via betaal-telefoonnummers"

Reacties

Andre, 11-06-2014 16:25 #2
Vandaag 11 juni 2014 is er bij mij een sms binnen gekomen vanaf nummer +447960186558 dat ik de gelukkige winnaar ben van 2 miljoen.
Hier werd gevraagd om contact te leggen via mail.
Dit nummer zou dus uit Engeland moeten komen (maar dat hoeft niet perse) Reactie infoteur, 13-06-2014
Dat zou kunnen. Het belangrijkste is dat je niet echt 2 miljoen gewonnen hebt en zeker geen contactgegevens op moet sturen.

Bunga, 27-09-2013 12:02 #1
Ben gebeld door een Engels sprekende mevrouw die zegt vanuit Italie te bellen en informatie geeft of nodig heeft over Italiaans eten. Het nummer van de beller is een 0909-nummer gevolgd door je eigen 10-cijferig telefoonnummer: 09095010558**********. Reactie infoteur, 12-10-2013
Vooral niet terug bellen en de verbinding zo snel mogelijk verbreken om te voorkomen dat je naar een duur betaalnummer doorverbonden wordt.

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 2
Schrijf mee!