InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > De Chantal Meteor

De Chantal Meteor

De Chantal Meteor De Chantal Meteor is een van de meest bijzondere jukeboxen uit de late jaren vijftig en vroege jaren zestig. Deze jukebox is niet alleen bijzonder vanwege het prachtige futuristische uiterlijk, maar ook vanwege de simpele mechaniek die gebruikt werd. Er zijn helaas weinig Chantal Meteors over, wat een duidelijke invloed heeft op de prijs die tegenwoordig bij de koop van een Meteor wordt neergelegd.

Jean Foufoufin

Jean Foufoufin, een Griek die geboren is in Marseilles, is een uitvinder die diverse uitvindingen op zijn naam heeft staan. Hij heeft een elektrische piano ontworpen, een startmechanisme voor motorfietsen en een fototoestel waarmee makkelijk zelfportretten gemaakt kunnen worden. Toch besluit hij om zich ook op de jukeboxmarkt te begeven en hij ontwerpt in Frankrijk een jukebox die hij op een beurs in 1954 aan het publiek tentoonstelt. Deze jukebox heeft hij samen met de vader van zijn vriendin ontworpen, deze was namelijk de technisch directeur van een grote fabriek. Hij noemt deze jukebox naar zijn vriendin, Chantal. De “Chantal” jukebox beschikt over 120selecties, verdeelt over twee rekken met 30 singeltjes die in de lengte naast elkaar staan. Dit redelijk ingewikkelde mechanisme wordt echter niet zo ontvangen als Foufoufin gehoopt had en hij begint opnieuw.

Eerste Chantal Meteor 200

Jean Foufoufin verhuist zijn spullen uit Frankrijk en gaat richting Lausanne, Zwitserland. Daar werkt hij verder aan zijn nieuwe mechanisme, een die 200selecties kan spelen volgens een totaal nieuw revolutionair ontwerp. De singeltjes staan hierbij in een grote ronde, zoals ook bij meerdere Wurlitzers, Rock-ola’s en Ami’s te zien is, echter worden hier de singeltjes in tegenstelling tot de andere merken ook in het midden gespeeld. Dit maakt het mechanisme minder duur om te produceren en in principe betrouwbaarder. Deze nieuwe “Chantal” jukebox presenteert hij voor het eerst in 1956 in Zwitserland, het model zal bekend worden onder de naam Chantal Meteor 200.

Bloeiperiode en ondergang

De eerste keer dat de pers de nieuwe Zwitserse jukebox te zien krijgt, weten deze niet precies wat ze ervan moeten vinden. Eén van de landelijke kranten gebruikt een volle pagina om een neutrale expert een mening te laten geven over de nieuwe Chantal Meteor, op het einde van het artikel is het nog steeds onduidelijk of de nieuwe jukebox nu wel of niet voldoet aan de standaard die de Amerikaanse jukeboxen gezet hebben. Het nieuwe futuristische uiterlijk verrast vriend en vijand.
Om de productie van de jukebox goed op gang te krijgen, zorgt Foufoufin ervoor dat deze niet alleen in Zwitserland gemaakt wordt, maar krijgen fabrieken in Engeland, Italië en Frankrijk ook licenties om de Chantal te kunnen produceren. Hijzelf begeleid daarnaast groepen van jukeboxoperators door de fabriekshallen in Zwitserland, zodat deze kunnen zien hoe de jukebox gemaakt wordt en ze vertrouwen krijgen in dit revolutionaire ontwerp.

Het eerste design van de jukeboxen is niet volledig zonder fouten, deze worden echter snel weggewerkt en in oktober 1959 staan er in Londen al 100 machines verspreid over de stad die al een half jaar spelen zonder noemenswaardige problemen. Het design van de jukebox blijkt bovendien nog eens goed te verdienen ook. De productie van 75 machines per maand, wordt daarom de maand erop ook opgeschroefd naar 100 machines per maand, alleen al in Bristol, Engeland. Helaas brak er in 1962 een brand uit in de fabriek, iets wat het bedrijf niet meer echt te boven kwam, wat uiteindelijk in 1963 leidde tot de sluiting. Ook de Zwitserse fabriek kende tegenslagen, in 1961 brandde dit bedrijf af, slechts enkele maanden voor de brand in Bristol.

Waarde Chantal Meteor

Tegenwoordig zijn de Chantal jukeboxen vooral gezocht door designliefhebbers en minder door de echte jukeboxliefhebbers, het is dan ook hierdoor dat de weinige modellen die er nog zijn overgebleven voor veel geld van hand verwisselen. Prijzen in de richting van de 7000 euro of hoger zijn geen uitzondering. Slecht gerestaureerde kasten of opknappers kunnen bovendien nog veel geld kosten om goed in orde te maken, onderdelen van deze jukeboxen zijn immers behoorlijk zeldzaam. Een goed gerestaureerde kast heeft echter weinig tot geen problemen en kan jaren lang meegaan, hij zorgt wel in vergelijking met de Amerikaanse jukeboxen, voor wat meer slijtage aan de singeltjes.

De Meteor is niet de enige jukebox die het bedrijf wist te maken voordat het failliet ging, er zijn ook nog enkele “Chantal Cocktail”s bewaard. Deze Chantal Cocktail is bedoelt om weggestopt te worden, een zogenaamde hideaway jukebox. Hierbij is het design dan ook minder interessant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Chantal Meteor"

Infoteur: Polkozic
Laatste update: 03-09-2010
Gepubliceerd: 27-08-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Special: Geschiedenis Jukebox
Schrijf mee!