InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > HDMI kabel en aansluiting

HDMI kabel en aansluiting

Wat is een HDMI aansluiting? Welke HDMI kabel kopen? HDMI is de moderne aansluit standaard voor de digitale overdracht van beeld en geluid. Een enkele HDMI kabel voldoet om bijvoorbeeld een blue-ray speler op een televisie aan te sluiten. HDMI is een afkorting van: High Definition Multimedia Interface. Multimedia apparaten met een HDMI aansluiting zijn sinds ongeveer 2003 verkrijgbaar. Om deze op elkaar aan te kunnen sluiten heeft u een zogenaamde HDMI kabel nodig.

Er zijn meerdere versies van HDMI, waarvan 1.4a de laatste versie is. Alle versies zijn backwards compatible, dat wil zeggen dat het in principe geen probleem is om bijvoorbeeld oudere kabels te gebruiken. Natuurlijk werken functies die beschikbaar zijn gekomen in nieuwere versies niet (altijd) in combinatie met oudere apparatuur. Er zijn inmiddels een aantal kleinere type connectoren (stekkers) ontwikkeld om bijvoorbeeld te gebruiken in kleine apparaten als tablets of smartphones. Een standaard HDMI-kabel (type A, consumenten) bevat echter altijd 19 aders (draadjes) ongeacht de gebruikte connectoren.

Voordelen van HDMI

Digitale video en audio (tot 8 kanalen) overdracht zonder kwaliteits verlies

De bekende SCART kabel met analoge video en audio signalen kan hier niet aan tippen (zeker voor de hoge video resoluties). Analoge signaaloverdracht is gevoeliger voor ruis aangezien dit direct invloed heeft op het geluid en beeld. Voorafgaande aan het digitale tijdperk waren zowel bron (bijvoorbeeld videorecorder met cassettes) en het weergave apparaat (bijvoorbeeld TV met beeldbuis) analoog. De eerste DVD spelers hebben alleen een analoge (SCART) uitgang. De digitale informatie op de DVD wordt dan opgezet naar een analoog signaal voor weergave op de TV. Nu echter ook de televisie volledig digitaal is (TFT/plasma scherm), is een digitale signaaloverdracht een betere keuze. Alleen al omdat anders het analoge signaal weer zou moeten worden omgezet naar digitaal met extra verlies tot gevolg.

Alles in één, handige en compacte kabel

Een enkele kabel, die relatief dun is met een compacte stekker, volstaat om een apparaat aan te sluiten. Naast de overdracht van video en audio kent de HDMI standaard nog aanvullende verbindingen: Communicatie tussen HDMI apparaten met CEC, Consumer Electronics Control. Signalen van bijvoorbeeld een afstandsbediening kunnen worden doorgegeveven via CEC naar een ander apparaat(mits beiden dit ondersteunen). Met HDMI 1.4, is er nu ook 100 Mbps ethernet LAN, dus een netwerkverbinding tussen apparaten mogelijk.

Automatische detectie en configuratie (instellen) van apparaten

Hot Plug detect: bij aansluiting van een HDMI apparaat wisselen deze onderling gegevens uit over onder andere beschikbare videoresolutie en ondersteunde eigenschappen zodat deze automatisch ingesteld kunnen worden.

Digitale kopierbeveiliging, HDCP

High-bandwidth Digital Content Protection. Wellicht eerder een nadeel dan een voordeel te noemen. HDCP is een encryptie van het digitale signaal en bedacht om het maken van illegale kopieën tegen te gaan. Zowel de bron, bijvoorbeeld blue-ray speler, als de televisie moeten het ondersteunen, anders wordt er geen beeld weergegeven of slechts in een lagere kwaliteit (resolutie).

Welke HDMI kabel kopen?

Om verwarring te voorkomen en omdat alles backwards compatibel is, wordt er steeds minder de nadruk gelegd op het versienummer. (sterker nog, het versienummer wordt sinds de nieuwste standaard HDMI 1.4, bij een kabel niet meer vermeldt).
De kabels zijn nu ingedeeld naar functionaliteit, waarin met name onderscheid is gemaakt tussen de standaard kabel en de ‘high speed’, hoge snelheid kabels. De term “high speed” wil absoluut niet zeggen dat apparaten daar sneller mee werken of iets dergelijks! Hoe hoger de resolutie (beeldpunten) van een videosignaal, hoe meer data doorvoer er per seconde nodig is. Vandaar dat er dan een ‘snellere’ high speed kabel nodig kan zijn. Uiteraard werkt een “high speed” HDMI kabel ook in de gevallen dat een standaard kabel voldoende is. Een standaard kabel zal echter goedkoper zijn.

De 4 soorten HDMI kabels op een rijtje:
  • HDMI Standard: video resolutie tot 720p en 1080i (minimaal 75Mhz, 2,25Gbps bandbreedte). Geschikt voor bijvoorbeeld de aansluiting van een DVD speler.
  • HDMI Standard with Ethernet: Standaard kabel met extra Ethernet(LAN) kanaal voor 100Mbps netwerkverbinding.
  • HDMI High Speed: Ook geschikt voor de hogere videoresoluties als 1080p tot 4K ondersteuning(4096x2160), 3D technologie, hogere kleurdiepte. Geschikt voor bijvoorbeeld een blue-ray speler. (minimaal 340Mhz, 10,2Gbps bandbreedte).
  • HDMI High Speed with Ethernet: High speed kabel met extra Ethernet(LAN) kanaal voor 100Mbps netwerkverbinding.

Lengte, kwaliteit en prijs

HDMI kabels zijn redelijk storingsongevoelig door de manier waarop de data digitaal wordt overgedragen (TMDS principe). De HDMI specificatie gaat uit van een kabellengte tot 5 meter. In de praktijk blijken (zonder extra versterkers) lengtes tot 10 a 15 meter haalbaar. Dit zal echter afhankelijk zijn van de kwaliteit van de kabel maar ook van de aangesloten apparatuur. Met speciale en dure, optische kabels is het mogelijk om langere afstanden (meer dan 100 meter) te halen. Het is een mythe dat een (hele) dure HDMI kabel zal zorgen voor beter beeld en geluid. Als het werkt en er geen storingen zichtbaar of hoorbaar zijn dan is de kwaliteit altijd gewoon hetzelfde. Neem geen langere kabel dan nodig. Bij kabels langer dan zo’n 3 meter kan de kwaliteit(en prijs) van de kabel wel van invloed zijn. Ook kan de connector van betere kwaliteit zijn, dit is met name iets om rekening mee te houden als de kabel vaak losgehaald wordt.

HDMI aansluiten

HDMI poorten (waar de kabel ingaat), zijn altijd vrouwtjes en de stekkers aan de kabel mannetjes en kunnen niet verkeerd worden aangesloten. Let er wel op dat de kabels niet geknikt of gevouwen mogen worden! Naast de standaard HDMI connector bestaan tegenwoordig ook de kleinere mini HDMI connector en de nog kleinere micro HDMI connector. Er zijn verloopstekkers te koop of kabels met aan elke kant een verschillend type connector.

DVI en DisplayPort in relatie tot HDMI

Naast de HDMI aansluiting komen er nog twee typen digitale aansluiting voor, namelijk DVI en DisplayPort. DVI kan gezien worden als de voorloper van HDMI en is oorspronkelijk bedoeld als digitale video verbinding naar PC monitoren. In tegenstelling tot HDMI ondersteunt DVI alleen digitale beeldoverdracht en dus geen audiokanalen. HDMI en DVI zijn compatibel wat betred de overdracht van de digitale videosignalen. Via een eenvoudige verloopstekker is het mogelijk om bijvoorbeeld een DVI uitgang van een computer op een HDMI ingang van een televisie aan te sluiten.

DisplayPort is een nieuwere digitale multimedia verbindingsstandaard en een, in principe niet compatibele, concurrent van HDMI. DisplayPort werd enige tijd gezien als de opvolger van HDMI maar dit lijkt niet te gaan gebeuren. Met de zogenaamde Dual Mode, Displayport, wordt tegenwoordig gelukkig wel de mogelijkheid geboden om via een adapter een HDMI/DVI aansluiting te realiseren.

Tot slot

HDMI is tegenwoordig onmisbaar voor het aansluiten van hoogwaardige digitale multimedia bronnen als blue-ray spelers op hoge resolutie digitale HD televisies of beamers. Het maakt het aansluiten van apparatuur een stuk eenvoudiger en verminderd de wirwar aan kabels die anders nodig zouden zijn. Bijkomstig voordeel is de compatibiliteit van de HDMI standaard en het feit dat er nog genoeg mogelijkheid is voor nieuwe technologie als bijvoorbeeld 3D video overdracht. Kortom, met HDMI kunt u een tijdje vooruit.
© 2011 - 2017 Fluffy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitleg HDMI splitter en HDMI schakelaarUitleg HDMI splitter en HDMI schakelaarWat heeft u nodig? Een HDMI splitter of een HDMI schakelaar? Het zijn beiden kleine kastjes met wat electronica waarop u…
Een LCD- of Plasma TV aansluitenDe goede oude beeldbuis met alleen een stroomkabel, een aansluiting voor antenne en een scartaansluiting, is al lang ach…
HDMI: hoge kwaliteit aansluiting met veel mogelijkhedenOm een televisie aan te sluiten op apparaten als digitale ontvangers, Blu-Ray spelers of spelcomputers heb je een kabel…
Mediaspeler Western Digital WD Elements Play 1TBMediaspeler Western Digital WD Elements Play 1TBWestern Digital WD Elements Play is een mediaspeler die gebruikt kan worden voor het afspelen van muziek en video's en h…
Coaxkabel voor satelliet tvTv kijken via de satelliet? Satelliet tv systemen maken gebruik van coaxkabels en F connectoren om de satelliet signalen…
Bronnen en referenties
  • www.hdmi.org

Reageer op het artikel "HDMI kabel en aansluiting"

Reacties

Coen, 17-02-2017 18:07 #8
De HDMI aansluiting op mijn tv, als ik deze met HDMI op de radio aansluit heb ik dan een beter tv-geluid via de radiospeakers? Of vraag ik iets doms?
Graag uw reactie

Rob Talman, 01-02-2015 15:33 #7
Beste Lezer,
Ik mijn CD's aan het digitaliseren (rippen). Sommige CD's gaan niet goed de titels die worden weer gegeven in het scherm van de rip software zijn anders dan de nummers die zijn opgeslagen. m.a.w. er staat dat er een nummer van Santana word afgespeeld maar in werkelijkheid is dat Tina Turner. De CD titels worden dus verkeerd weergegeven als je de cd in de laptop heb. Als je de cd in een homecinema speler doet worden de titels wel goed weergegeven op het TV scherm.
Nu wilde ik mijn bluray speler aansluiten op mijn laptop en zo de cd proberen te digitaliseren. Maar er gebeurt niets als ik de HMDI kabel in de laptop steek, terwijl als ik een stekker in de laptop steek hij altijd een melding geeft.
Heb je hier een oplossing voor?
Groeten Rob.

Mazarinne, 30-12-2014 06:27 #6
O l a,
welk type, versie, merk én met de nieuwste functies heb ik nodig voor aankoop nieuwe smartphone… dacht aan Samsung Galaxy S4 of welke andere. stelt u voor
dewelke volgende zaken kan ondersteunen
geluidssysteem (HDMI 1.4a of laatste versie - overdracht zonder kwalitetsverlies)
surround sound effect, best. uit :
- 2 luidsprekers en sub-woofer, om songs te beluisteren én lievelingsfilm te kijken
- subwoofer : lang frequentie geluid draadloos
- streamen : op smartphone/tablet/computer via bluetooth beluisteren
- activeer bluetooth, kies tract op toestel, druk play en kop
- 3d-tv : voor 3d-films, videogames, in combi met 3d bril, op basis v 2 dimensionale beelden, illusie van diepte, dimensie en geluid
Bedankt voor uw prompt antwoord, groetjes Mazarinne

H. K. Jonker, 16-08-2014 15:40 #5
Ik heb een DVD recorder en een Satelliet ontvanger via HDMI kabel aan gesloten op de TV. Resultaat een schitterende weergave van beeld echter het geluid is maar een derde van wat het zou moeten zijn. Maak ik gebruik van scart kabels dan is het geluid normaal echter de beelden zijn extra rood en wazig. Wie kan mij vertellen wat ik zou kunnen doen om dit op te lossen. Met vriendelijke groet, fam. Jonker Reactie infoteur, 18-08-2014
Een derde qua volume bedoelt u? Gewoon het geluid harder zetten op de ontvanger en/of de TV.

Jerry, 02-04-2014 19:00 #4
Een uitgang op een laptop is geen ingang.
Kabeltje van 3.50 is net zo goed als die van 150,-, echt geen beter beeld met die dure. U wordt opgelicht daarmee.
DVI (niet de analoge) zijn dezelfde signalen als die van HDMI en zijn dezelfde signalen als DisplayPort, met die verstande dat voor DisplayPort geen licentiekosten aan de HDMI instantie betaald hoeven worden (zit bij de prijs van je apparaat in en wordt betaald door de fabrikant die HDMI in z'n apparaat gebruikt) vandaar dat je steeds meer DisplayPort ziet.
In de kabels zit wel wat verschil want vanaf HDMI 1.30 en 1.4 zitten 2 extra lijnen voor Ethernet en voor je AudioReturnChannel oftewel ARC met gebruik van een home cinema. Verschillende merken door elkaar gebruiken kan wel eens problemen geven, vooral als een fabrikant zich niet geheel aan de standaard houdt en de andere wel. Videokaarten met HDMI op je tv aansluiten geeft nog wel eens problemen zoals groene flitsen. Dit ligt meestal aan de videokaart, ja hoe duur die ook is.
Geluid over HDMI vanuit je PC/laptop kan soms ook ingesteld worden via de instellingen van je videokaart of je bios in sommige gevallen.

E. Kuipers, 25-01-2013 11:15 #3
Hallo, ik heb een laptop met full hd display, met dvd drive. Hierop wil ik een bluray speler aansluiten via hdmi. De aansluiting is dus hdmi uitgang van de blurayspeler naar de hdmi uitgang van mijn laptop. Werkt dit?

Tom48, 15-05-2012 00:19 #2
Ik heb dus ook mijn pc op de home cinema aangesloten. met een HDMI kabel. Kreeg dus wel altijd het beeld van de pc maar geen geluid, wat en hoe ik ook vogelde met de instelling geluid in het configuratieschem. Tot dat ik er achter kwam dat ik het in de bios van de pc moest veranderen. Het moet daar bij de video instellingen staan op d-sub/HDMI. Immers bij HDMI gaat geluid ook mee.

Ron, 19-04-2012 13:24 #1
Hallo, Ik kan mijn laptop met daarop een aantal films aansluiten via een HDMI kabel naar mijn LG Full HD tv. Ik krijg alleen geen geluid via mijn home cinema, terwijl dit wel werkt op mijn zoons installatie met mijn laptop, dus de HDMI uitgang levert wel een audiosignaal. Ik kan de geluidskaart via de koptelefoonuitgang op de home set aansluiten maar heb dan geen 5.1. De tv is aangesloten op een home cinemaset via scart.´Ik kijk digitale tv via een decoder en het geluid gaat via een HDMI naar de tv en verder via scart naar de home cinema en heb dan 5.1 surround geluid. Maar hoe ik het aansluit ik krijg geen 5.1 over mijn home set vanaf de laptop. Weet er iemand misschien een goedkope oplossing voor dit probleem? Ik kan natuurlijk een nieuwe home set kopen, maar de huidige is nog perfect, dus geen optie. Bestaat er geen verloop kabel van HDMI-Scart? Reactie infoteur, 19-04-2012
Heeft u gekeken of de instelling voor de geluidsweergaven (in configuratiescherm, geluiden->weergave) inderdaad op digitaal/hdmi staat en niet op analoog? Als dit staat ingesteld als standaard dan komt er normaal gesproken namelijk geen audio signaal meer uit de koptelefoonuitgang. Krijgt u wel geluid op de TV zelf binnen via HDMI?
Ik weet niet of de instelling voor de HDMI ingangen op uw TV ook nog verschil maken. U zou eventueel eens kunnen proberen of u wel geluid heeft als u de HDMI kabel uit de decoder haalt en die in uw laptop stopt.

Infoteur: Fluffy
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 8
Schrijf mee!