InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > MP4-speler: Wat is een MP4-speler?

MP4-speler: Wat is een MP4-speler?

De MP4-speler is de opvolger van de MP3-speler. Inmiddels is er zelfs een MP5-speler op de markt gebracht. Wat is een MP4-speler en wat kun je met een MP4-speler? En wat is een MP5-speler en wat is het verschil met zijn voorgangers?

MP3-speler

MP3 is de benaming voor gecomprimeerde muziekbestanden, MP4 voor gecomprimeerde videobestanden. Met een MP3-speler kun je naar muziek luisteren, je stem opnemen en terugluisteren. Veel verder gaan de mogelijkheden meestal niet. De MP3-speler kan ook geintegreerd zijn in de autoradio, dvd-speler of mobiele telefoon. De meeste MP3-spelers hebben een USB-aansluiting, die het mogelijk maakt om bestanden uit te wisselen met de computer. MP3-spelers zijn in korte tijd zeer populair geworden.

Wat is een MP4-speler?

Een mp4-speler is een draagbare mediaspeler die wordt ontwikkeld in Aziatische landen, zoals China. De mogelijkheden van MP4-spelers zijn het afspelen van muziek en films in AMV-formaat. vaak kunnen er ook foto's worden afgespeeld. Daarnaast heeft de MP4-speling als extra toepassing dat je er radio mee kunt luisteren (FM) en een voice recorder. Het kleurenscherm is tussen de 1,5 en 2,4 inch, wat overeenkomt met 3,8 tot 6,1 centimeter en een Touch screen. De opslagruimte van een MP4-speler varieert van 1 GB tot en met 32 GB.

MP4-speler kopen

Een MP4-speler kun je kopen in electronicawinkels of via internet. Ook andere winkels, zoals Aldi, hebben regelmatig MP4-spelers in de aanbieding. Reviews en vergelijkingen kun je vinden op de website www.kieskeurig.nl.

Verschil tussen MP4-speler en MP3-speler

  • Niet alle MP3-spelers hebben een kleurenscherm: de nieuwe generatie MP4-spelers wel
  • De mogelijkheid om films af te spelen
  • De MP4-speler heeft een touchscreen, terwijl je bij de MP3-speler de knoppen moet indrukken
  • De opslagruimte is bij MP4-spelers vaak groter, omdat videobestanden zwaarder zijn dan muziekbestanden en meer muziekcapaciteit nodig hebben
  • De schermpjes zijn groter, zodat je duidelijk en scherp beeld hebt
  • Het prijsverschil: MP4-spelers zijn duurder, al zijn de prijzen behoorlijk gedaald omdat de MP5-speler nog nieuwer is..

MP5-speler: Wat is een MP5-speler?

De walkman, de discman, de MP3-speler, de MP4-speler en jawel… de MP5-speler. Gaat het om een nieuwe marketingtruck? Sommigen beweren van wel, anderen zeggen dat het een geavanceerde MP4-speler betreft die alle soorten video’s kan afspelen, zodat je deze niet meer hoeft te converteren. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "MP4-speler: Wat is een MP4-speler?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 26-08-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!