Myst, surrealistisch eiland
Myst is het meest desolate en intrigerende eiland dat er is. Het wereldberoemde spel is een van de meest succesvolle interactieve cd-rom computergames in de geschiedenis met verkopen van meer dan zes miljoen exemplaren wereldwijd. Het buitengewone succes gebaseerd op een briljant concept werd opgevolgd door Riven, Exile en Uru. Myst is een magisch en surrealistisch avontuur dat door de legendarische landschappen en mysterieuze sfeer elke speler in de greep houdt.
Myst: Best verkochte pc-game in jaren 90
Myst is een grafisch adventure computerspel ontworpen door de broers Robyn en Rand Miller. Het was ontwikkeld door
Cyan Inc., een ontwerpstudio in Spokane in Washington, VS. Broderbund publiceerde en verzorgde de distributie van het spel. De gebroeders Miller begonnen het ontwerp in 1991 en gaven het als eerste uit voor de Macintosh-computer in september 1993. Sindsdien zijn er een aantal directe opvolgers verschenen en diverse boeken. Myst was in de jaren negentig het best verkochte PC game, totdat de Sims de verkopen in 2002 zou gaan overschrijden. Myst kreeg vele awards en had een zeer betekenisvolle invloed op het avonturenspelgenre. Veel spellen die sinds die tijd zijn verschenen werden vaak gezien als klonen van Myst, zowel door fans als door non-fans. Spelers melden totaal geobsedeerd geweest te zijn van het spel, door bijvoorbeeld een week niet aan eten, slapen en douchen toe te komen.
Op ontdekkingsreis
Myst is een interactieve wereld met prachtige levensechte landschappen en een bijzondere mystieke sound. De speler beweegt zijn eigen persoon door het spel door te klikken op locaties die op het scherm worden vertoond en kan daarbij objecten in beweging zetten door erop te klikken of ze te slepen. Noem het een interactive exploration game. Je wordt losgelaten in de wereld van Myst en moet het desolate eiland zelf onderzoeken. Er zijn geen inwoners. Eenmaal bezig ontdekt de speler 'clues' die hem verder helpen in het spel, bijvoorbeeld de reis naar een andere
Age.
Elke Age is een compleet nieuwe wereld, een ander tijdperk. De overstap van Age naar Age gaat via
Linking books. Elke Age vraagt van de speler de oplossing van diverse vraagstukken in de vorm van logica puzzels. Deze puzzels zijn gerelateerd aan elkaar. De Ages heten Selenitic, Stoneship, Mechanical en Channelwood Age. Objecten en puzzels ontdekt in de ene Age zullen soms nodig zijn om puzzels in de andere Ages op te lossen, of om de hoofdpuzzel op Myst Island op te lossen.
Mystieke omgeving
Myst is ongewoon in die zin dat er geen verhaallijn wordt uitgezet en de speler letterlijk zelf moet uitzoeken wat hij er moet doen. Er wordt een zeer summier achtergrondverhaal verteld gebaseerd op een familiedrama, maar wat het speldoel is is moeilijk te bevatten. In het spel zijn geen vijanden te vinden, geen fysiek geweld en geen dreiging dat je zult sterven, hoewel het mogelijk is om het spel als verliezer te eindigen. Er is geen tijdslimiet en geen relatie tot snelheid. Myst ontvouwt zich op zijn eigen snelheid en wordt opgelost door een combinatie van geduld, observatie en logisch nadenken.
Als speler waan je je in een wonderlijke en mystieke omgeving, bijna sereen. Je verliest je erin. Als je je eens echt eenzaam wilt voelen, echt alleen, dan zou je enkel al om die reden het spel moeten aanschaffen. De makers zijn geïnspireerd door het boek The Mysterious Island van Jules Verne. Ook vonden ze inspiratie in het boek The Invention of Morel door Adolfo Bioy Casares, een roman dat gaat over een anonieme reiziger die een surrealistische wereld ingaat gecreëerd door een briljant wetenschapper.
Er zijn in origine eigenlijk twee verschillende verhalen voor het spel. Het eerste is de real story zoals de D'ni manuscripten aangeven en zoals is genoemd in de handleiding, terwijl de andere versie een vrijere vorm is, gebruikt door de ontwerpers om het echte verhaal in een spel om te zetten. D'ni is een oud mensenras dat zich herbergt in het diepst van de aarde. Ze bezitten de gave om Linking Books te schrijven die naar andere werelden leiden. Ze noemen het 'The art of writing'.
De twee boeken: rood en blauw
De speler vindt op het eiland Myst een ongewoon boek, getiteld Myst. Zodra de speler het boek opent ontdekt hij dat de eerste bladzijde een bewegend plaatje bevat oftewel een linking punt. Het plaatje vertoont een luchtfoto van een eiland. Zodra dit plaatje wordt aangeraakt wordt de speler naar dat eiland getransporteerd en kan niet anders dan de nieuwe wereld te ontdekken.
Myst eiland heeft een bibliotheek waar twee boeken kunnen worden gevonden, een rood en een blauw boek. In deze boeken zitten
Sirrus en
Achenar gevangen, twee mannen die respectievelijk claimen de zoon van
Atrus te zijn. Atrus is de geheimzinnige en machtige eigenaar van Myst die speciale boeken kon schrijven: linking books. De gebruiker van het spel kan via deze boeken naar een andere wereld, oftewel Age komen. Sirrus en Achenar smeken de speler om hen vrij te laten maar er zijn bladzijden uit de boeken verloren gegaan dus hun berichten zijn in het begin nog vaag en onduidelijk.
Als de speler het onheilspellende eiland verder ontdekt worden meerdere boeken gevonden die verborgen liggen achter complexe mechanismes en ingewikkelde puzzels. Er zijn vier boeken in totaal, elk boek linkt naar een andere wereld. De speler moet elke Age, of wereld, bezoeken, en de vermiste rode en blauwe bladzijden vinden, en dan teruggaan naar Myst. Deze bladzijden kunnen dan in de corresponderende boeken worden geplaatst en hoe meer bladzijden er gevonden worden hoe duidelijker Sirrus en Achenar zullen spreken.
Verlossing en overwinning
Gedurende dit proces houdt elke broer vol dat de andere broer niet kan worden vertrouwd. Ze blijken wegens misdaden door hun eigen vader te zijn opgesloten. Als er vier bladzijden zijn teruggeplaatst in de boeken vertellen de broers waar de vijfde bladzijde verborgen ligt. Als de speler die vijfde bladzij aan een van beider broers geeft zal deze vrijkomen maar de speler heeft de keus. Zal hij Sirrus helpen, of Achenar, of geen van beiden?
De broers smeken om verlost te worden en bovenal dat de speler niet het groene boek zal aanraken dat op dezelfde locatie is opgeborgen. Ze beweren dat het net zo'n boek is als waar zij zelf in zijn opgesloten en dat als je het opent de speler zelf gevangen zal worden genomen. In werkelijkheid leidt het naar D'ni, waar hun vader Atrus wordt verlost. Atrus vraagt de speler om hem een laatste bladzijde te brengen dat op Myst is verstopt. Hij kan zijn zoons niet helpen zonder deze bladzijde. De notitie waarop staat hoe die bladzij te vinden is is door de beide broers naar twee van de Ages gebracht. Dit is de enige manier om tot overwinning te komen. D'ni binnenkomen zonder de bladzijde leidt naar eeuwige opsluiting, en het bevrijden van een van beide broers zorgt ervoor dat de speler in een boek wordt ingesloten. Het einde van het spel wordt gekenmerkt door de twijfel over wie er te vertrouwen is en de waarheid spreekt, en wie er schuldig is. Het blijkt dat meer dan 70% van de mensen niet in staat was het spel uit te spelen en velen hadden hints-sites nodig om erdoor te komen.
De Ages van Myst
- Myst eiland, het beginpunt. Dit eiland blijft het centrale punt gedurende het hele spel. Je wordt als speler in eerste instantie gedropt op de kade van Myst.
- Channelwood Age. Een kleine, moerassige Age met vlonders en houten planken die de grond grotendeels bedekken.
- Stoneship Age. Een enigszins kleine Age die bestaat uit een aantal grote rotsachtige eilanden en een kapot schip met tamelijk griezelige kamers en een vuurtoren.
- Selenitic Age. Een bizarre Age bestaande uit rotsachtige torens, een klein bos en een enorme ondergrondse wereld.
- Mechanical Age. Een roterend fort en drie eilanden.
Opvolgers van Myst
Myst heeft een aantal opvolgers:
- Riven (1997)
- Myst: Masterpiece Edition (2000)
- realMyst: Interactive 3D Edition (driedimensionaal) (2000)
- Myst III: Exile (2001)
- Uru: Ages beyond Myst (2003)
- Myst IV: Revelation (2004)
- Myst V: End of ages (2005)
- realMYST: Masterpiece Edition (verbeterde graphics) (2014)
Lees verder