Hoe worden computergames gemaakt?

Een computergame kan heel klein en simpel zijn, zoals de meeste spelletjes op websites die meestal met het computerprogramma flash zijn gemaakt, maar het spel kan ook heel groot en uitgebreid zijn. Denk aan de games op de consoles. Soms werken er wel meer dan honderd mensen aan één game en iedereen heeft zo zijn eigen taak. Hoe wordt een game nou eigenlijk gemaakt? Wat wordt er allemaal gedaan?

Het basisidee voor een game

De eerste stap voor het ontwikkelen van een game is het bedenken van de basis. Vaak is er een groep mensen die samen gaan vergaderen om te bedenken wat ze willen. Er worden vragen gesteld, zoals:
  • Wat willen we bereiken met het spel?
  • Wat voor een soort spel moet het zijn?
  • Welke regels zijn van belang?

Er wordt overlegd om te kijken wat mogelijk is en hoe het verhaal zo goed mogelijk kan worden uitgewerkt. Het basisidee is erg belangrijk en er wordt dan ook veel tijd gestoken in het vergaderen en overleggen. De makers hopen natuurlijk op een echte hit en halen alles uit de kast om dit voor elkaar te krijgen.

Schrijvers

Veel games bevatten een verhaal. Hier zijn speciale schrijvers voor aangenomen. Zij zorgen ervoor dat het verhaal goed op papier komt te staan. Ze maken vaak een globaal draaiboek, dat iedereen moet volgen. Ook verzinnen ze de teksten die in beeld komen te staan in het spel, of die personages uitspreken. Een schrijver moet er rekening mee houden dat het verhaal logisch te volgen moet zijn en geen fouten mag bevatten.

Ontwerpen van de game

Speciale game designers ontwerpen de personages in het spel. Ze hebben hier speciale software voor, waarmee een personage van alle kanten kan worden gemaakt. Er wordt een 3D-personage gemaakt, dat van alle kanten zichtbaar is. Ook maken de designers de wereld waar het spel zich in afspeelt. Vaak wordt een spel beeldje voor beeldje gemaakt.

Level design

Level design is ook wel het ontwerpen van een level. Een level designer gebruikt de elementen die zijn aangeleverd door de designers en maakt er een geheel van in een level. Alles moet op de juiste plek worden gezet. Waar komen de vijanden? Waar kun je bonussen en beloningen vinden? Hoe zit het met speciale geheime locaties? De level designers zorgen ervoor dat er met al deze punten rekening wordt gehouden. Soms verstoppen ze ook easter eggs in een spel. Easter eggs zijn kleine verborgen grappen of boodschappen die niet meteen opvallen.

Programmeurs

Het is de taak van de programmeurs om het spel werkend te maken. De personages in een game moeten reageren op de commando’s van de speler. Ook moet alles kloppend worden gemaakt, zodat er geen bugs in een spel zitten.

Muziek en stemmen

Bij een goede game hoort goede muziek. Meestal wordt muziek gemaakt door speciale mensen, die je ook wel componisten noemt. Componisten schrijven de muziek die bij de game past. Soms kiezen de makers van games ervoor om bekende liedjes te gebruiken. Dan moeten ze zorgen dat ze toestemming van de artiesten krijgen. Dit kost wel geld en de artiest wil duidelijk worden vernoemd, bijvoorbeeld in de aftiteling.

Behalve de muziek moeten de gamemakers ook mensen vinden die stemmen inspreken voor de games. Je hebt speciale stemacteurs die dit kunnen doen. Er wordt iemand gezocht waarvan de stem bij het personage past, zodat het een mooi geheel wordt. Vaak zit iemand die een stem moet inspreken wel dagen in de opnamestudio om te zorgen dat de uitspraken precies goed zijn.

Samenwerken

Iedereen die aan een computergame werkt, moet goed kunnen samenwerken. Alles moet worden overlegd en regelmatig werkt iemand weer verder aan de ontwerpen van iemand anders.

Opleidingen game design

Er zijn verschillende opleidingen die je kunt volgen wanneer je games wilt maken. Er komen zelfs steeds meer opleidingen bij. Bij de meeste opleidingen leer je hoe je games kunt ontwerpen. Ook leer je werken met de software die de meeste grote ontwikkelaars ook gebruiken. Daarnaast leer je in teamverband werken. Let wel goed op dat je een opleiding kiest die goed is. Omdat het aanbod zo groot is, zitten er ook veel opleidingen bij waar je enkel de basis leert en die je weinig kunnen bieden voor de toekomst. Ook is het goed om te vermelden dat het nog steeds moeilijk kan zijn een baan te vinden wanneer je een opleiding hebt voltooid. In Nederland zijn er al weinig banen voor gameontwikkelaars en in het buitenland zijn de meeste plekken al vol. Enkele plekken waar je terecht kunt voor een opleiding:
  • Hogeschool voor de Kunst Utrecht (Game Design and Development)
  • Hogeschool voor de Kunst Utrecht (Game art)
  • Grafisch Lyceum Rotterdam (Game Art)
  • Mediacollege Amsterdam (Game Artist)

Lees verder

© 2015 - 2024 Writingsuus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Computergames en kinderenComputergames en kinderenSinds de jaren 80 zijn ze niet meer uit de samenleving weg te denken, computergames. Het begon allemaal heel eenvoudig,…
Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console b…
Mi2 spelcomputer: Prijs, downloaden games en specificatiesMi2 spelcomputer: Prijs, downloaden games en specificatiesDe Mi2 is een leuke, nieuwe en voordelige spelcomputer, die de strijd aangaat met populaire handheld spelconsoles als de…
De geschiedenis van consoles: derde en vierde generatieIn de tijd dat de consoles van de derde en vierde generatie uitkwamen domineerde Nintendo de internationale markt van co…
Bronnen en referenties
  • Gijs van der Hammen – Computerspelletjes (ISBN: 90-05-00950-0)
  • Nicky Kievits – Virtuele werelden (ISBN: 978-90-22-95805-6)
  • Boom Onderwijs – De game-industrie (ISBN: 978-90-473-0021-2)
  • The book of games (Engelstalig, ISBN: 978-82-997378-0-7)
  • J.S. Lemmens – Gameverslaving (ISBN: 978-90-66-65805-9)
Writingsuus (705 artikelen)
Gepubliceerd: 17-02-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Bronnen en referenties: 5
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.