InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Nomofobie, angst om je mobiele telefoon kwijt te raken

Nomofobie, angst om je mobiele telefoon kwijt te raken

Sinds de uitvinding van de mobiele telefonie heeft het gebruik ervan een grote vlucht genomen. Handig, want iedereen is altijd en overal te bereiken. Steeds meer mensen krijgen echter last van angst om hun mobieltje te vergeten of kwijt te raken.

Het gebruik van de mobiele telefoon

De mobiele telefoon is één van de zich snelst ontwikkelende apparaten. Steeds meer en nieuwere modellen, steeds meer mogelijkheden en nieuwe snufjes. We zijn inmiddels overal bereikbaar, en we kunnen overal onze mail en het internet checken op nieuwe berichten. Als we iemand even snel iets moeten laten weten sturen we een sms'je of we spreken een boodschap in op de voicemail. Wanneer we altijd willen weten waar onze kinderen zich bevinden, dan geven we hen een mobiele telefoon mee, zodat ze altijd bereikbaar zijn. Voor veel mensen is de mobiele telefoon de handigste uitvinding van de vorige eeuw.

We zijn gehecht geraakt aan onze mobiele telefoon

De meeste Nederlanders beschikken inmiddels over een mobiele telefoon. We gaan niet meer van huis zonder telefoon en zelfs 's-nachts hebben de meeste mensen hun mobiel aan staan. We zijn er zo aan gewend geraakt om niets te missen, dat het belang van het in de buurt hebben van het mobieltje voor velen erg groot is geworden. De nieuwste ringtones worden gedownload, we gebruiken onze mobiel als radio, mp3, foto- of filmcamera. De nieuwste foto's worden meteen verzonden aan vrienden en vriendinnen. Kortom, het mobieltje heeft inmiddels een grote plek in ons leven ingenomen. We zijn er aan gewend geraakt te vertrouwen op onze mobiele telefoon. Wanneer er iets is met één van onze vrienden of familieleden, zijn we meteen op de hoogte van alle ins en outs. Het bij ons hebben van het mobieltje geeft ons een veilig gevoel.

Nomofobie, angst om je telefoon kwijt te raken

De keerzijde van het feit dat de mobiele telefoon zo'n groot deel van ons leven uitmaakt, is het ontstaan van een nieuw fenomeen: nomofobie. Nomofobie is de angst bij mensen om hun mobiele telefoon kwijt te raken, te verliezen, te vergeten, of vergeten op te laden. Wanneer men niet de beschikking kan hebben over het mobieltje, dan kan dit een onveilig en onrustig gevoel geven. Mensen worden angstig bij de gedachte dat ze niet bereikbaar zijn en anderen niet kunnen bereiken. Daarnaast is men bang om telefoontjes of berichtjes te missen. Dit gaat vaak zo ver dat men altijd en overal de telefoon opneemt, ook al zit men midden in een gesprek. Er is zelfs geconstateerd dat steeds vaker sollicitanten tijdens sollicitatiegesprekken hun mobieltje opnemen. Zelfs tijdens belangrijke momenten is de mobiele telefoon nog belangrijker geworden. Natuurlijk zijn degenen die hun mobiel op deze manier gebruiken doorgeschoten in het gebruik ervan.

Wat kun je doen tegen Nomofobie

  • Probeer je telefoon wat vaker uit te zetten. Wen je eraan om de telefoon bijvoorbeeld tijdens de lunch uit te schakelen. Ook tijdens een gesprek of vergadering schakel je de telefoon uit. Nadat je de telefoon weer hebt ingeschakeld, kun je alsnog de berichten lezen of afluisteren
  • Zorg dat je een kopie hebt gemaakt van je simkaartgeheugen. Dit zorgt ervoor dat je niet alle gegevens kwijt bent, wanneer je je telefoon bent verloren of als deze gestolen is. De Slimcard is bijvoorbeeld een handig middel om backup van je simkaart te maken. De Slimcard kost 12,95 (voor meer info, kijk op Slimcard.nl)
  • Zorg voor een extra acculader. Een lader op batterijen is overal te gebruiken en kan je accu op elk gewenst moment opladen, zodat je toch kunt bellen. Zorg er wel voor dat er volle batterijen in de oplader zitten. Een extra acculader op stroom is handig voor op je werk. Raakt je telefoon gedurende de dag leeg, dan kun je hem altijd weer opladen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Spits

Reageer op het artikel "Nomofobie, angst om je mobiele telefoon kwijt te raken"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 31-05-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!