InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Je eigen drone maken: motor en wieken

Je eigen drone maken: motor en wieken

Je eigen drone maken: motor en wieken Bij het maken van je eigen drone is het belangrijk voldoende tijd te besteden aan het uitkiezen van je motor. De motor zorgt er namelijk voor dat je wieken draaien, zodat je drone in staat is te vliegen. Omdat er erg veel verschillende motoren op de markt zijn, elk met hun eigen voordelen en nadelen, kan de keuze soms zwaar uitvallen. Bij deze keuze moet rekening gehouden worden met de prijs, duurzaamheid en kracht van een motor.

Belangrijke termen

Bij de zoektocht naar een ideale motor zul je met heel wat begrippen te maken krijgen. Hier worden de drie belangrijkste van begrippen opgelijst en uitgelegd.
  • Kv: De Kv-waarde van een motor wordt meestal uitgedrukt in rpm/v. Dit staat voor toeren per minuut per volt. Zo zal een motor met een Kv van 1000 die aangesloten wordt op een 3s lipo batterij (11.1V) 11.100 toeren per minuut draaien (zonder belasting weliswaar.)
  • Thrust: De thrust duidt aan hoeveel gram kan worden omhooggestuwd.
  • Shaft: Dit is de diameter van de schaft van de motor. Deze waarde kan gebruikt worden bij het kiezen van de wieken. Je moet namelijk zeker zijn dat de wieken op de motor kunnen worden bevestigd.

Het kiezen van een correcte motor

Waarop letten bij aankoop

Om een goede motor te kiezen is het van belang dat je weet hoeveel je drone zal gaan wegen. Hou bij het uitrekenen van het gewicht van je drone ook rekening met het gewicht van je motoren. Zodra je het gewicht van je drone kent, kun je bepalen welke motoren je nodig hebt. Dit wordt het best uitgelegd aan de hand van een voorbeeld. Stel dat je drone in totaal 1kg zal gaan wegen. Om je drone de lucht in te houden zul je minstens 1kg thrust nodig hebben. Het is echter van belang dat je meer dan het minimum aan thrust hebt, een basisregels is twee keer het gewicht van je drone. Dit omdat je met het minimum enkel in staat bent om je drone te doen zweven. Je zult dus niet in staat zijn om op te stijgen. Voor een drone van 1kg wordt dus zeker 2kg thrust aangeraden. Deze thrust kan gedeeld worden door het aantal motoren. Bij een quadcopter (vier motoren) van 1kg is het dus aan te raden om minstens 500g thrust te hebben per motor.

Hoe bepaal ik de thrust van een motor

Dit hangt af van de producent van de motor. Er zijn twee methodes om de thrust van een motor te weten te komen. De eerste methode is het eenvoudigste. Bij aankoop van de motor zul je vaak een aangeraden stel wieken zien staan, samen met een aangeraden batterij (of voltage). De producent van de motor zal dan informatie geven over de thrust van de motor indien je de opgegeven onderdelen gebruikt. Dit heeft als voordeel dat je zelf niet veel zoekwerk hoeft te doen, maar als nadeel dat je weinig vrijheid hebt betreffende je onderdelen.

Een tweede mogelijkheid is dat je producent onderzoek heeft gedaan naar verschillende wieken en batterijen. In dit geval zal een tabel aanwezig zijn, waar alle waardes met elkaar worden vergeleken (thrust, ampère, watt,...). In deze tabel kan makkelijk opgezocht worden hoeveel thrust er wordt geproduceerd in combinatie met de wieken die je wilt. Het is wat meer zoekwerk, maar je hebt ook meer vrijheid.

Het kiezen van goede wieken

Bij het kiezen van goede wieken moet je rekening houden met verschillende zaken. Als eerste is er de aanbeveling gegeven door de producent van de motor. Vaak zal deze aanbeveling er als volgt uitzien: "10x3". Het eerste getal staat voor de diameter van je wieken, het tweede getal staat voor de pitch van je wieken. De pitch duidt aan hoeveel inch/rotatie (meestal wordt inch gebruikt) de wiek je naar boven zendt.

Het materiaal van de wiek is ook belangrijk. De meest voorkomende wieken zijn gemaakt van plastic of van koolstofvezels. Plastic heeft als voordeel dat het erg goedkoop is. Koolstofvezels zijn heel wat duurder, maar ook een stuk steviger. Vaak raadt men aan om voor de wieken toch plastic te kiezen, omdat de wieken het vaakst van al breken. De stevigheid van koolstofvezel weegt vaak niet op tegen de snelheid waarmee wieken breken (zeker tijdens het leren vliegen, crashes komen er vaak voor).

Wieken en motoren zorgen er voor dat je drone kan bewegen, maak dus zeker geen overhaaste beslissingen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Herat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ambulance droneDe ambulance droneEen student van de Technische Universiteit van Delft heeft de ambulance drone ontworpen. Met deze drone is het de bedoel…
Parrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdParrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdDe drone van de bekende dronemaker Parrot genaamd Parrot AR.Drone 2.0 Power Edition blinkt uit in zijn vliegtijd. Je kun…
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
Je eigen drone maken: de flight controllerJe eigen drone maken: de flight controllerDe hersenen van een drone worden gevormd door een flight controller. Zonder flight controller zou men niet in staat zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MemoryCatcher / Pixabay
  • http://www.dronetrest.com/t/how-to-choose-the-right-motor-for-your-multicopter-drone/568
  • http://thequadcopterguy.blogspot.be/p/choosing-your-parts_23.html
  • http://blog.oscarliang.net/how-to-choose-motor-and-propeller-for-quadcopter/

Reageer op het artikel "Je eigen drone maken: motor en wieken"

Infoteur: Herat
Gepubliceerd: 23-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone maken
Schrijf mee!