InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Je eigen drone maken: de accu

Je eigen drone maken: de accu

Je eigen drone maken: de accu Een belangrijk onderdeel van je drone is de accu, oftewel batterij. Zonder batterij kan je drone namelijk niet vliegen. De accu zorgt er voor dat elk onderdeel van je drone voldoende energie krijgt om te werken. Omdat er erg veel verschillende accu's op de markt zijn is het belangrijk om wat onderzoek te doen. Je wilt namelijk geen batterij kopen die niet compatibel is met de onderdelen van je drone. Daarnaast is het ook nodig om een oplader te kopen. Zonder oplader zou je de batterij maar eenmaal kunnen gebruiken en dat is natuurlijk zonde van het geld.

De LiPo-accu

Er zijn verschillende soorten batterijen op de markt, maar de batterij die het meest wordt aangeraden is de lithium polymeer batterij. Dit omdat een LiPo-batterij niet enkel een stuk lichter is dan de andere, maar ook langer opgeladen blijft. Daarnaast hebben deze batterijen ook een erg hoge C-waarde. Een opgeladen LiPo-batterij kan een hele tijd in de kast blijven liggen zonder zijn lading te verliezen, terwijl andere batterijen vaak al na enkele dagen een groot deel van hun lading kwijt zijn. De levensduur van een LiPo-batterij is tussen de 300 en 600 ontladingen. Men kan de batterij dus gedurende lange tijd gebruiken. Met een goede LiPo-batterij kan tussen de 5 en 40 minuten gevlogen worden, naargelang de capaciteit van de batterij en het verbruik van de drone.

De C-waarde

De C-waarde van je batterij bepaalt hoe snel je batterij kan ontladen. Dit is een erg belangrijke waarde, want als deze te laag is kan je batterij beschadigd raken. Daarnaast zal je drone niet voldoende energie krijgen en minder goed vliegen. Omdat de batterij vaak zwaarder weegt naarmate de C-waarde hoger wordt, is een te hoge C-waarde ook nadelig. Om de correcte C-waarde te bepalen moet je weten hoeveel ampère de drone nodig heeft. Hiervoor kijken we vooral naar de motoren van de drone, want deze vragen namelijk het meeste stroom. In de specificaties van de motoren zul je normaal vinden hoeveel stroom (A) er nodig is om een bepaald gewicht te heffen (thrust). Indien je weet hoeveel stroom je motor vraagt, hoef je deze waarde enkel maal het aantal motoren te doen.

Een voorbeeld

Stel dat we een batterij hebben van 6200mah met een 5C-waarde. We berekenen de geleverde amp draw door 6.2A x 5 te doen. Zo bekomen we een amp draw waarde van 31A.

Stel dat onze drone 1kg weegt en hij vier propellers heeft. We weten dan dat elke motor een thrust van 250g moet leveren om de drone te doen zweven. We willen echter dat onze drone ook kan versnellen, waardoor we de thrust verdubbelen, zodat we een thrust van 500g per motor bekomen.

We zoeken in de specificaties van de motor hoeveel stroom er geleverd moet worden om 500g thrust te bekomen. We stellen dat we hier een waarde vinden van 7A. Omdat we vier motoren hebben moeten we deze waarde maal vier doen, waardoor we 28A verkrijgen. 31A-28A=3A. We hebben dus nog 3A reserve. Deze batterij is dus ideaal voor deze drone. We hebben niet te veel over en komen niet tekort.

Voltage

Het voltage van de accu is van minder belang dan de C-waarde. Vaak is de regel als volgt: hoe hoger het voltage, hoe meer kracht de motoren zullen hebben. Echter, een hoger voltage betekent meestal ook een zwaardere batterij. Wat betreft het voltage is het dus het beste om een vergelijking te maken tussen de verhoogde kracht en het gewicht van de batterij.

Het vinden van een goede batterij is een werk van lange adem door de vele vergelijkingen die gemaakt moeten worden. Als je het niet ziet zitten om al de voltages ook nog te overlopen kun je enkel naar de C-waarde kijken. Als de C-waarde van je batterij in orde is zul je normaal geen problemen ondervinden. Echter, wie meer geduld heeft en ook de voltages vergelijkt zal een betere oplossing vinden.

Lees verder

© 2016 - 2017 Herat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MemoryCatcher / Pixabay
  • http://dronesarefun.com/BatteriesForUAV.html
  • http://www.dronethusiast.com/ultimate-drone-battery-care/
  • http://www.dronetrest.com/t/lipo-batteries-how-to-choose-the-best-battery-for-your-drone/1277

Reageer op het artikel "Je eigen drone maken: de accu"

Infoteur: Herat
Gepubliceerd: 08-04-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone maken
Schrijf mee!