InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De lavalamp: oorsprong en gebruik

De lavalamp: oorsprong en gebruik

De lavalamp: oorsprong en gebruik Wat is er nou net zo ontspannend als een lamp waarin vloeibare bellen omhoog en omlaag zweven? Wat is nou die vloeibare instantie die zo erg op lava lijkt? Een lavalamp zorgt ervoor dat de kamer verlicht is en dat er een relaxte sfeer hangt. Je hebt ze in alle vormen, maten en kleuren. Hoe gebruik je een lavalamp en waar moet je op letten om te zorgen dat hij mooi blijft?

De lavalamp

De lavalamp is uitgevonden door Edward Craven Walker in het jaar 1963 dus in de jaren 60. Het is een sierlamp die pas in de jaren 70 veel bekend werd. Edward Craven Walker is een Engelse ingenieur die uitvond hoe de lavalamp werkte. Het is niet bekend of hij de lavalamp per toeval of met een vooropgezet plan uitvond. De eerste lavalamp was een glazen fles die gevuld was met olie en water die verwarmd werd met een gloeilamp. De lavalamp die we tegenwoordig kennen is gevuld met een polair mengsel dat bestaat uit: water, een mengsel van apolair mengsel van paraffine (kaarsvet) en gechloreerde paraffine.

Hoe werkt een lavalamp?

Als de lavalamp uitstaat is het water dat erin zit koud. Onderin de lamp ligt een gestolde hoop kaarsvet of een ander vettig materiaal. Als je de fles aanzet wordt het water dat erin zit verwarmd door de lamp en zal het gestolde kaarsvet vloeibaar worden en verandert het in hydrofobe olie. Na loop van tijd krijgt de hydrofobe olie een lager gewicht dan het water eromheen. Doordat de hydrofobe olie een lager gewicht heeft stijgt deze in de vorm van verschillende soorten bellen op. Als de bellen bovenin de fles aangekomen zijn koelen ze weer af wat er voor zorgt dat de bellen weer naar beneden gaan. Als de bellen weer beneden komen versmelt het weer met de achtergebleven olie en gaat het als het verwarmd is weer omhoog. Zo blijft het steeds door gaan.

Gebruik van de lavalamp

Jazeker, ook een lavalamp heeft een gebruiksaanwijzing, er zijn namelijk verschillende dingen waar je op moet letten bij het gebruik van een lavalamp.

Nieuwe lavalamp

Bij een nieuwe lavalamp duurt het soms wat langer om het gestolde kaarsvet omhoog te laten gaan. Het zal ongeveer één tot anderhalf uur duren voordat de eerste beweging zich voordoet (dat verschilt nog wel eens per lavalamp). Wanneer je de lavalamp vaker gebruikt zal hij ook steeds sneller beginnen te werken.

Troebel

Een lavalamp kan snel troebel worden en dat komt door beweging. Als de lavalamp aanstaat en het kaarsvet begint te smelten dan mag de lamp niet meer verplaatst worden. Als de lamp eenmaal troebel is is het moeilijk om hem weer helder te krijgen. Je kunt proberen om de lamp direct uit te zetten en de olie weer naar beneden te laten zakken, om vervolgens de lamp weer aan te zetten en als de bellen weer omhoog gaan weer uit. Deze korte ''bursts'' kunnen ervoor zorgen dat de lavalamp weer helder wordt.

Het gestolde kaarsvet komt niet omhoog

Ook kan het zijn dat de gestolde klom niet vloeibaar wordt en naar boven komt. In dat geval moet je even kijken of de lamp niet is opgebrand en voor het geval het nog een keer gebeurt moet je ervoor zorgen dat je de lamp niet langer gebruikt dan de aanbevolen tijd.

Kleur van de lava

Een lavalamp mag nooit in direct zonlicht worden gezet. De kleur van de lava wordt aangetast door de uv-straling van de zon. De verkleuring is permanent en er kan niks aan veranderd worden.

Hoelang mag een lavalamp aanblijven?

Een lavalamp kan niet altijd aan blijven staan, hij moet tijd hebben om af te koelen. Er zijn verschillende testen geweest en daar kwam uit dat de meeste lavalampen het wel tien uur vol hielden, maar dat het beter was om de lamp na acht uur gebruik uit te schakelen. Je kunt hem dan een paar uurtjes af laten koelen om hem vervolgens weer aan te zetten. Ook kun je het zien als de lavalamp te warm wordt. Als er kleine belletjes naar boven gaan en blijven drijven dan is de lamp te heet. Ook als de hele klomp weer op de bodem gaat liggen is dat een teken dat de lamp te heet is, gebeurt één van deze twee dingen zet de lamp dan meteen uit.

Tips

  • Als de lamp aanstaat probeer dan in de gaten te houden of hij niet te heet wordt.
  • Beweeg de lamp niet als hij aanstaat.
  • Zet de lamp niet in het zonlicht.
  • Gebruik de lamp niet langer dan de aanbevolen tijd.
© 2016 - 2019 Rich205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lavalamp: leuke sfeermaker voor in huisLavalamp: leuke sfeermaker voor in huisTijdens donkere dagen branden mensen graag kaarsen in huis. Dit geeft licht en sfeer. Maar wil je iets in huis dat licht…
Wat zijn gadgets?Gadgets zijn het ideale cadeau voor iedereen die van technologie houdt, maar wat zijn gadgets juist? In dit artikel een…
Kaarsvet verwijderen van houtKaarsvet kan vervelende vlekken en kringen achterlaten op je meubels. Deze vlekken en kringen kunnen worden gevormd in k…
Huismiddelen en tipsHaal meer uit je huismiddelen. Simpele tips en trucs maken het dagelijks leven rijker aan inhoud. Schrijf een naam op gl…
Kaarsen sfeermakersKaarsen sfeermakersWaren kaarsen in het verleden meer sfeermakers in de donkere en koude wintermaanden, inmiddels weten we wel beter. Kaars…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Renaissancechambara, Flickr (CC BY-2.0)
  • (2016, 04 06). Opgehaald van https://nl.wikipedia.org/wiki/Lavalamp
  • (2016, 04 06). Opgehaald van Hoe gebruik je een lavalamp? lavalamp.nl: http://www.lavalamp.nl/hoe-gebruik-je-een-lavalamp/
  • (2016, 04 06). Opgehaald van http://www.lycheegarden.com/q5kj6lr16/

Reageer op het artikel "De lavalamp: oorsprong en gebruik"

Infoteur: Rich205
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!