InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De opkomst van de E-reader

De opkomst van de E-reader

De opkomst van de E-reader De E-reader wordt steeds populairder. Sinds 2009 wordt de digitale boekenreader ook massaal in Nederland aan de man gebracht. Er is steeds meer vraag naar. Dit komt omdat er er nu goede exemplaren beschikbaar komen. Ook zijn er steeds meer Nederlandse boekentitels beschikbaar. De Nederlandse uitgevers beginnen er ondertussen ook last van te ondervinden dat er steeds meer E-readers op de markt verschijnen. Sinds 20009 is de E-reader sterk in opkomst in Nederland. De E-reader is een computer waarmee boeken digitaal kunnen worden gelezen. Veel mensen verwachten dat de E-reader het papieren boek op de lange termijn zal vervangen. Of dat ook echt gebeurd is nog maar even afwachten. Dit lijkt wel het moment te zijn voor de grote doorbraak van de digitale reader. Dit komt omdat er intussen goedkopere versies op de markt komen. Ook komen er steeds meer titels beschikbaar. Daardoor lijken er genoeg mensen te zijn voor wie het aantrekkelijk kan zijn om de E-reader aan te schaffen. Eerdere versies waren veel duurder en er waren minder titels beschikbaar. Ook was de kwaliteit minder. Zij hebben echter wel de weg bereid voor de betere, nieuwere, versies.

E-reader aanschaffen via het internet

In Nederland wordt de E-reader sinds 2009 verkocht. Via bol.com zijn er bijvoorbeeld twee verschillende soorten E-readers te koop. In de eerste week dat de digitale boekenreader daar werd aangeboden werden er al direct tweeduizend exemplaren verkocht. Ook andere grote Nederlandse boekenverkopers als Selexyz en Van Stockum verkopen de E-reader en digitale boeken via hun website. Er zijn ongeveer drieduizend Nederlandstalige titels beschikbaar. In de Verenigde Staten is de E-reader al een stuk populairder. De jaarlijkse verkoopcijfers liggen boven het miljoen. Onder andere Oprah Winfrey prees het E-book en de E-reader aan in haar show.

Capaciteit E-reader

In de E-reader kunnen honderden boeken worden opgeslagen. Een voordeel daarvan is dat je niet een hele tas hoeft mee te slepen als je op vakantie te gaan. Ook zijn de meeste E-readers niet heel groot. Dat zorgt ervoor dat ze hanteerbaar zijn en in de tas kunnen worden meegenomen. De boeken worden geopend in het open ePub-formaat. Daardoor kunnen zowel pdf-bestanden, word-documenten en jpeg-bestanden worden gelezen. Ook is het mogelijk muziek af te spelen op de meeste E-readers. Hierdoor gaat de batterij trouwens wel sneller op.

Wifi-verbinding

Er zijn verschillende fabrikanten die in Nederland de markt proberen te veroveren. De bekendste is waarschijnlijk Sony. Andere die erg hun best doen zijn de Duitse fabrikant BeBook en het Amerikaanse bedrijf Iirex Technologies. Uit een test van de Open Universiteit kwam de Hanlin V3 van het Chinese bedrijf Jinke Electronics als beste uit de bus. De Chinezen bewijzen dus ook meer te kunnen dan alleen na te maken. Via internet, op sites als bol.com, kan een Ebook worden aangeschaft en gedownload. Daardoor kunnen de boeken ook goedkoper worden aangeboden dan papieren boeken omdat er geen verdere verzendkosten zijn.

Navigatie op de E-reader

Het is op de meest e-readers makkelijk te navigeren op de E-reader. Dit kan via een touchscreen. Ook zitten er knopjes aan de zijkant waardoor er makkelijk bladzijdes kunnen worden omgeslagen. Daarnaast zit er een pennetje bij waardoor het mogelijk is om aantekeningen te maken bij een boek. Dit kan makkelijk zijn in het geval dat het bijvoorbeeld gaat om studieboeken. Ook kan het lettertype en de de grote van de leestekens worden aangepast.

E-reader op de iPhone

Ook steeds meer mensen gebruiken hun iPhone als E-reader. Daarvoor heb je wel een aparte applicatie nodig. In de Nederlandse App Store zijn die applicaties behoorlijk populair. De meest gebruikte applicatie is Stanza. Deze is ontwikkelt door het bedrijf Lexcyde. De Stanza wordt op de tweede plaats gevolgd door Kindle for iPhone. Deze is pas sinds het najaar van 2010 voor Nederlanders rechtstreeks te downloaden. Via deze app kan je rechtstreeks boeken uit de winkel van Amazon.com.

Illegaal downloaden E-books

In de praktijk zijn E-books ongeveer 20 procent goedkoper dan gedrukte boeken. Dit wordt wel weer vertekend doordat over E-books wel weer 19 procent BTW moet worden betaald, in tegenstelling tot 6 procent bij gewone boeken. Op het moment is het nog niet mogelijk massaal E-books illegaal te downloaden, zeker niet de Nederlandse titels. Uitgevers proberen dat ook te verhinderen, anders ondergaat zij het zelfde lot als de muziekindustrie. Die zag haar inkomsten fors dalen doordat op internet overal gratis muziek was te downloaden. Er zijn ook wel alternatieve uitgevers die auteurs aanbieden op hun boeken tegen een veel goedkopere prijs te publiceren, terwijl ze er wel meer aan verdienen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De opkomst van de E-reader"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Boekenmarkt
Schrijf mee!