De geschiedenis van NSM
Ondanks de bekendheid van de 4 grote Amerikaanse jukeboxmerken (Wurlitzer, AMI, Rock-Ola en Seeburg), zijn er nog talloze andere jukeboxmerken geweest, zoals in Amerika als daarbuiten. Hoewel veel van deze merken slechts klein bleven en een kort leven beschoren waren, is NSM daar een uitzondering op.
Het begin
De geschiedenis van
NSM begint eigenlijk al daarvoor, met
Löwen-automaten. Dit bedrijf, opgericht door
Herbert Nack,
Gerhard Schulze en
Wilhelm Menke, hield zich bezig met muntinworpautomaten en de distributie van
Seeburg jukeboxen in
Duitsland. In 1952 begon het bedrijf met de productie van de eerste eigen automaten. Deze werden meteen een succes, met verkopen boven de 25.000. Hetzelfde jaar besloten de oprichters ook een zusteronderneming op te zetten die eigen jukeboxen zou produceren. De naam van dit bedrijf zou NSM worden, genoemd naar de achternamen van de oprichters. Hoewel het vanaf de oprichting van NSM nog enkele jaren duurde tot de eerste jukebox, de
NSM Fanfare 60, de fabriek zou verlaten, werden deze modellen wel meteen een succes. De Fanfare serie werd aangevuld met de
Fanfare 60A, de
Fanfare 100 en de
Fanfare Silber. Deze types zijn tegenwoordig nog steeds vrij gewild. De laatste
jukebox uit de “
Silver Age” van het merk zou de
Serenade, van 1963 tot 1966, zijn.
Het bijzondere aan de eerste NSM fanfare jukeboxen is het selectiemechanisme, wat uniek genoemd mag worden in deze periode. Hoewel tegenwoordig dit selectiemechanisme wel meer problemen oplevert dan de stevigere systemen van bijvoorbeeld
Wurlitzer,of de latere NSM systemen, blijft de unieke werking wel een lust voor het oog en de reden waarom deze machines nog steeds gewild zijn. De platen worden niet in een groot rek geplaatst, maar allemaal op elkaar gestapeld. Om de goede keuze te zoeken, laat de jukebox de overige platen als het ware omlaagvallen om de speelarm tussen de stapel te steken op de goede plaat. Alle andere platen draaien tijdens het spelen gewoon mee als complete stapel. Het jammere is dat juist deze mechanismes bij de meeste NSM fanfares kapot is en er in Nederland slechts weinig monteurs zijn die aan deze mechaniek willen beginnen.
Jaren zeventig en tachtig
Hoewel het merk veel later begon met het produceren van jukeboxen dan de meeste andere, bleek het wel veel beter om slecht verkopende jaren zeventig te overleven. In de daaropvolgende jaren tachtig bleek het merk zelfs marktleider te worden, en werd het ook qua design als koploper aangewezen. De goedlopende “
City” serie is uit deze periode dan ook nog een graag gewild model, hoewel deze natuurlijk niet de prijzen opbrengen van de open jukeboxen uit vroegere tijden.
Jaren negentig tot nu
Het bedrijf wist in 1988 met een overgangsmodel succesvol de overstap te maken van de uit gebruik rakende singeltjes naar de nieuwe
cd’s met de
NSM City Compact Disc. Dit model kon 10 cd’s en 80 singeltjes tegelijk bevatten. Niet veel later werden er al talloze andere cd jukeboxen uitgebracht, inclusief een flink aantal kleine wandjukeboxen voor de vele klein behuisde cafeetjes.
NSM is echter niet stil blijven staan bij cd’s, zij hebben de overstap weten te maken naar verschillende soorten digitale jukeboxen. De laatste varianten hiervan zijn in staat vanaf afstand de nummers te downloaden op de kast, uit een enorm muziekbestand van meer dan 300.000 nummers. Deze mogelijkheid, die het aanbod aan muziek in de jukebox zeer up-to-date houd, bleek er tevens voor te zorgen dat de winstgevendheid van deze moderne jukeboxen verhoogd werd.
Het bedrijf is momenteel afgesplitst van
Löwen en gaat verder onder de naam
NSM Music. Ze hebben zowel in de VS als in Europa productiecapaciteit en komen nog steeds met nieuwe modellen en innovaties op de markt.