De geschiedenis van AMI
Een van de vier grootste jukeboxmerken uit de jaren vijftig is AMI. Hoewel AMI tegenwoordig van alle vier misschien wel het slechtste imago heeft vanwege een mindere betrouwbaarheid dan de andere merken, is het zeker qua design een interessant merk. Door de tijd heen heeft het bedrijf zich voor het design van de kasten steeds laten inspireren door datgene wat de Amerikaanse cultuur op dat moment typeerde.
Het begin
Het bedrijf waaruit
AMI voortkwam is begonnen in 1909 als de “
National Automatic Music Company”. Zoals de naam al aangeeft, hield dit bedrijf zich bezig met het produceren van geautomatiseerde muziekinstrumenten: vooral automatische piano’s. In 1927 werd echter al de eerste jukebox van het bedrijf op de markt gebracht, onder de naam “
National Automatic Selective Phonograph”. Voor deze eerste
AMI jukebox werd de laatste technologie op jukeboxgebied gebruikt en aangepast, het het resultaat was dat deze technologie met kleine aanpassingen nog zo’n dertig jaar dienst deed in de AMI’s. Het was dan ook het eerste mechanisme dat beide zijden van de platen kon draaien, wat in deze eerste AMI jukebox resulteerde in 10 platen en 20 selecties. Na deze eerste jukebox zou AMI niet meer zozeer bekend komen te staan vanwege technologisch hoogstaande jukeboxen, alswel om het typische design, wat in de beginjaren vooral gebaseerd was op de typisch Amerikaanse wolkenkrabbers. De “
Singing Towers”, geproduceerd tussen 1939 en 1942, was van deze designstijl het bekendste voorbeeld, hoewel het model zelf geen commercieel succes werd vanwege technische problemen. Behalve dat het model gebaseerd was op wolkenkrabbers, werd het ook bekend door een andere noviteit: het mechanisme dat de kleuren van de verlichting liet veranderen tijdens het spelen.
Na WO2
Na de tweede wereldoorlog werd het bedrijf pas hernoemd tot “
Automatic Musical Instrument Company” (AMI), en begon het modellen te benoemen met letters in alfabetische volgorde. De eerste in deze reeks was het
Model A uit 1946. Dit model werd een groot succes in het naoorlogse Amerika en kreeg de bijnaam “
The Mother of Plastic” vanwege de afmetingen en de hoeveelheid plastic van de kast. Na de Model A kwamen nog enkele ander 78toeren modellen uit, maar 1 jaar na de eerste 45toeren jukebox van
Seeburg kwam AMI met een optie tot 45toeren voor de
AMI D. Het duurde echter nog tot 1957 met het
Model H voordat er geen 78toeren jukeboxen meer gemaakt werden door AMI, de voorgaande modellen hadden nog de keuze tussen 45 of 78toeren. De AMI H was niet alleen de eerste jukebox van AMI die puur en alleen op 45toeren geleverd werd, het was ook de eerste die in de stijl van de Amerikaanse auto’s uit die tijd geleverd werd, met het gebogen glas en chromen bumpers (de bijnaam van dit model is dan ook nog steeds “
Bumper”). In de latere jaren gingen de overige jukeboxfabrikanten steeds meer over naar de vierkante, minder interessante modellen, maar AMI liet nog eenmaal een desingstatement zien met de
Continental 1 en
2. Deze jukeboxen werden beroemd door hun typische science-fiction uiterlijk, met een grote ronde glazen koepel bovenop de kast waardoor het speelmechanisme te zien was en de grote halfronde plaat die de aangeboden selecties weergaf. Na deze prachtige, en tegenwoordig gezochte, modellen ontkwam ook AMI echter niet aan de nieuwe wens van de markt: vierkante kasten die het selectiemechanisme niet meer weergaven.
Europese AMI’s
Waar Seeburg er bijvoorbeeld voor koos om de modellen voor de Amerikaanse markt slechts aan te passen aan de Europese stopcontacten en stroomsterkte, besloot AMI om een aantal Europese bedrijven licenties te verstrekken tot het maken van AMI jukeboxen. Hiervan zijn onder andere
IMA-AMI (
Jensen,
Denemarken),
EDEN-AMI (
Frankrijk) en
BAL-AMI (
Engeland) bekend. Van deze drie was BAL-AMI (1953-1963) de meest succesvolle, het werd de grootste jukeboxfabrikant van Europa. Deze licentiebedrijven hielden zich dan ook niet alleen bezig met het namaken van de Amerikaanse AMI’s, maar brachten ook een aantal typische Europese modellen op de markt: kleiner, daardoor met minder selecties, voor de kleinere Europese ruimtes.
1962 tot heden
In 1962 werd AMI gekocht door “
The Automatic Canteen Company” en samengevoegd met
ROWE. Dit was het einde van de prachtige designjukeboxen van AMI, maar niet het einde van het bedrijf. Tegenwoordig bestaat
Rowe International nog steeds, en maakt het nog steeds jukeboxen onder de naam AMI. Het bedrijf produceerde in 2006 zelfs de miljoenste AMI jukebox sinds het begin van het bedrijf in 1909. De jukeboxen van nu zijn echter niet blijven hangen bij de 45toeren technologie, of de latere cd’s: internettoegang en de mogelijkheid tot het direct downloaden en spelen van de nummers zijn de laatste nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf.