InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > De vooroordelen over ledverlichting

De vooroordelen over ledverlichting

De vooroordelen over ledverlichting Als er over ledverlichting wordt gesproken, denkt men vaak aan koud, kil licht. Ook wordt er vaak gedacht dat ledlampen bijzondere fittingen hebben, waardoor ze dus thuis ook andere armaturen moeten kopen. Er gaan zelfs verhalen de ronde dat mensen dachten dat ledverlichting snel kapot zou gaan, of niet genoeg licht zou geven. Deze vooroordelen over ledverlichting zijn zeer betreurenswaardig, omdat het mensen er van weerhoudt om over te stappen op ledverlichting.

Lichkleur

Het mooie van ledverlichting is dat je het in alle kleuren kan krijgen. Bij verlichting spreken we over graden Kelvin (K). Een halogeenlamp heeft een kleurtemperatuur van 3200K. Over deze kleurtemperatuur hoor je nooit iemand klagen. Ledlampen zijn volop verkrijgbaar in een 2700K (extra warmwit) en 3000K (warmwit) uitvoering.

Dimmen

Een ander verschil tussen ledverlichting en hallogeenverlichting (behalve het energieverbruik) is het dimmen. Als je een gloeilamp dimt, krijg je een steeds rodere kleur licht. Bij een ledlamp krijg je van dezelfde soort kleur minder licht als je hem gaat dimmen. Hierdoor kan het licht “grauw” overkomen.

Fittingen

Ledverlichting is verkrijgbaar in alle soorten fittingen die je maar wilt. Dus als er thuis een lamp kapot gaat kan je gewoon even kijken wat voor soort fitting er in de oude lamp zit, en een nieuwe in led-uitvoering kopen.

Levensduur

Het fabeltje dat ledlampen snel kapot zouden gaan, is al helemaal vreemd. Ze gaan juist veel langer mee dan andere lampen. Bij de levensduur van halogeenlampen moeten we onderscheid maken tussen de 230 volt en de 12 volt lampen. De 12 volt lampen gaan zo’n 2000 uur mee, een 230v halogeenlamp 1000 tot 2000 uur. Bij ledlampen maakt het Voltage niet uit en is de levensduur zo’n 35000 tot 50000 uur. Dus tegen de tijd dat je ledlamp weg mag, had je al 25 halogeenlampen versleten.

Lichtopbrengst

Sommige mensen schijnen het idee te hebben dat ledlampen niet voldoende licht zouden geven. Als het ging over niet voldoende warmte zouden we ze gelijk moeten geven, maar in licht geven zijn ze juist erg goed. Vaak worden er in een ledlamp meerdere ledjes gestopt. Dit geeft een hoger rendement. Samen zijn de ledjes effectiever dan één met een hoog vermogen Een 40W gloeilamp kan je vervangen met 4x1W ledverlichting. Je kan dus eigenlijk zeggen dat een ledlamp een tiende van het vermogen van een halogeenlamp verbruikt. Dus dan is het puur een kwestie van de juiste lamp met het juiste vermogen kiezen voor voldoende licht.
© 2012 - 2017 Nuweten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp. Geraadpleegd 28 mei 2012

Reageer op het artikel "De vooroordelen over ledverlichting"

Infoteur: Nuweten
Gepubliceerd: 26-08-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!