InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Batterijen: lege batterijen inleveren

Batterijen: lege batterijen inleveren

In deze tijden met een groot gebruik van elektrische apparaten is er ook een flink gebruik van batterijen. Batterijen bestaan uit verschillende chemicaliën, daardoor kan je ze dus niet zomaar weggooien bij het gewone huisvuil. Lees in dit artikel op welke inzamelpunten je lege batterijen kan inleveren en hoe je ze veilig kunt bewaren.

Inhoud

Waaruit bestaan batterijen?

Batterijen bevatten vele soorten chemicaliën. Voorbeelden van chemicaliën zijn nikkel, zink, enzovoorts. Doordat batterijen chemicaliën bevatten mogen ze niet bij het normale huisvuil worden weggegooid. Chemicaliën zijn namelijk slecht voor het milieu en de volksgezondheid. Batterijen behoren tot de afvalsoort KCA (klein chemisch afval) en dienen ook als zodanig te worden weggegooid. Daar komt nog eens bij dat batterijen uit grondstoffen bestaan die waardevol en zeldzaam zijn. Hierdoor is het hergebruik van batterijen extra interessant.

Hoe bewaren lege batterijen?

Wanneer een batterij leeg is en je deze niet direct kunt weg brengen als chemisch afval, kunnen ze het beste worden bewaard in een kunststof box. De chemicaliën uit batterijen kunnen bij eventuele lekkages namelijk door de wanden van metalen boxen vreten. Let extra op bij (oude) zinkkool batterijen. Deze kunnen soms gaan lekken na verloop van langere tijd (enkele jaren). Door inwendige chemische reacties kan de mantel worden aangetast en kunnen chemicaliën gaan lekken. Wanneer je dus oudere zinkkool batterijen lange tijd bewaart bestaat dit risico. Het lekken kan ook plaatsvinden wanneer de batterijen nog in het apparaat zitten geplaatst, wat schade kan veroorzaken aan het apparaat zelf. Overigens zijn de modernere zinkkool batterijen beter bestand tegen het lekken van chemicaliën.

Oplaadbare batterijen

Je kunt uiteraard ook voorkomen dat een batterij direct na gebruik weer ingeleverd moet worden. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor oplaadbare batterijen. Deze batterijen kunnen meerdere malen worden opgeladen, waardoor ze niet weggegooid hoeven te worden. Oplaadbare batterijen zijn tot wel honderden malen opnieuw op te laden. Na veelvuldig opladen verliezen oplaadbare batterijen uiteindelijk hun capaciteit, waardoor ze uiteindelijk wel ingeleverd moeten worden. Oplaadbare batterijen hebben een duurdere aanschafprijs, maar dit verdien je zeker terug doordat je minder vaak nieuwe batterijen hoeft te kopen. Wanneer batterijen oplaadbaar zijn is dit aangegeven op de verpakking, zie ook het voorbeeld.

Waar inleveren lege batterijen?

Batterijen kan je het beste inleveren op speciale inleverpunten. Voorbeelden van deze inleverpunten zijn verschillende winkels, campings, gemeentelijke depots en scholen. Een andere bekend inzamelwijze is via de Chemokar die in sommige gemeenten nog rijdt. Bij wet zijn verkooppunten van batterijen ook verplicht om de mogelijkheid te bieden lege batterijen weer in te zamelen. Vaak is een inzamelbox geplaatst waarin batterijen kunnen worden gedeponeerd. Een compleet overzicht van de inzamelpunten is te vinden via de website van Stibat (Stichting Batterijen). Ingeleverde batterijen worden gerecycled bij gespecialiseerde batterijrecyclingbedrijven. Hier worden waardevolle grondstoffen gewonnen uit de lege batterijen en hergebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feiten over de inzameling van batterijenFeiten over de inzameling van batterijenIn Nederland worden jaarlijks steeds meer batterijen ingeleverd. Dat is ook nodig, want batterijen bevatten stoffen die…
Lege BatterijenLege BatterijenLege batterijen, iedereen heeft ze in huis maar wat moet je ermee? ze doen het niet meer dus weg ermee, maar waarheen? s…
Het inzamelen van batterijenEr zijn batterijen in soorten en maten, maar feit is dat de westerse wereld niet meer zonder ze kan om allerlei apparate…
Bronnen en referenties
  • www.legebatterijen.nl
  • www.stibat.nl

Reageer op het artikel "Batterijen: lege batterijen inleveren"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 20-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Afval scheiden
Schrijf mee!