InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Lege Batterijen

Lege Batterijen

Lege Batterijen Lege batterijen, iedereen heeft ze in huis maar wat moet je ermee? ze doen het niet meer dus weg ermee, maar waarheen? stop ze niet bij het gewone huisvuil maar lever ze in! op deze manier is hergebruik mogelijk en dit is goed voor het milieu. ook kunt u op deze manier een reischeque winnen.

Waarom niet in de vuilniszak

In alle batterijen zitten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. Dit zijn zware metalen zoals lood, kwik en cadmium. Sommige van deze stoffen zijn giftig voor de mens, denk maar eens aan een batterij onder in de la die al zo oud is dat deze is gaan lekken, er komt dan van dat bruine spul uit. Je kunt je voorstellen dat dit niet erg gezond is voor het milieu. Als deze batterijen bij het gewone huisvuil terecht komen worden ze net als het huisvuil verbrand en niet op een speciale manier gerecycled. Hierdoor komen de schadelijke stoffen die in de batterij zitten vrij.

Wat moet je er wel mee doen

Alle soorten batterijen dus niet alleen de penlites maar ook de batterijen een mobiele telefoon, accu’s, fotocamera, videocamera, oplaadbare batterijen (ook deze gaan maar een beperkt aantal keren mee) enz. enz. kun je inleveren.
Stibat (stichting batterijen) heeft zoveel mogelijk inleverpunten gecreëerd.
  • Supermarkt: In bijna iedere supermarkt staat wel een ton waar je de batterijen in kunt gooien.
  • Winkels: bij verschillende winkels zoals de Blokker, Hema, Zeeman, Action, Expert, bouwmarkten etc staat ook een ton waar je ze in kunt werpen. Meestal zijn dit winkels die zelf ook batterijen verkopen.
  • Gemeentelijk depot/ milieustraat: iedere gemeente heeft een milieustraat waar je terecht kunt met het grof vuil en dus ook voor batterijen. Batterijen die zwaarder wegen dan 1 kg mogen alleen hier worden ingeleverd en niet op andere plaatsen.
  • Chemokar: op veel plaatsen in Nederland rijdt er een chemokar.

Hoe worden de batterijen hergebruikt

Alle ingeleverde batterijen worden naar een sorteercentrum gebracht. Van dit sorteercentrum is er maar een in Nederland. Hier worden de lege batterijen gesorteerd en voor recycling naar gespecialiseerde verwerkingsfabrieken gebracht. De bruikbare materialen worden eruit gehaald. Van deze bruikbare materialen worden nieuwe producten gemaakt zoals dakgoten (van zink) vangrails en ook weer nieuwe batterijen.

Win een reischeque

Doe 10 lege batterijen in een zakje en stop hierbij een papiertje met je naam, adres, postcode, woonplaats en telefoonnummer. Stop het zakje in een inzamelton bij een van de inleverpunten. Iedere maand worden door een gerechtsdeurwaarder 56 zakjes uitgezocht die allen een reischeque winnen. 1 cheque van 2000 euro en 55 van 100 euro.
© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het inzamelen van batterijenEr zijn batterijen in soorten en maten, maar feit is dat de westerse wereld niet meer zonder ze kan om allerlei apparate…
Feiten over de inzameling van batterijenFeiten over de inzameling van batterijenIn Nederland worden jaarlijks steeds meer batterijen ingeleverd. Dat is ook nodig, want batterijen bevatten stoffen die…
Batterijen: lege batterijen inleverenIn deze tijden met een groot gebruik van elektrische apparaten is er ook een flink gebruik van batterijen. Batterijen be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lege Batterijen"

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!