InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > EHBO bij mobieltjes in de wasmachine

EHBO bij mobieltjes in de wasmachine

EHBO bij mobieltjes in de wasmachine Het kan ieder gebeuren dat zijn mobieltje mee de wasmachine in gaat of dat zijn mobieltje om een andere reden in aanraking met water komt. Algemeen bekend is dat electronica niet goed tegen water bestand is. Is je mobiel dan per definitie dood als hij in aanraking met water is gekomen? Nee, er zijn een aantal manieren om je mobieltje te redden. Water is funest voor je mobieltje, dus moet je er voor zorgen dat de vochtigheid zo snel mogelijk uit het apparaat haalt. Het allerbelangrijkste om mee te beginnen is je mobieltje niet aan te zetten voordat hij helemaal droog is (zowel van buiten als van binnen). Als je een nat mobieltje aanschakelt ontstaat er namelijk kortsluiting en valt er niets meer voor je mobieltje te doen.

Stap 1: buitenkant drogen

Zorg er voor dat je de buitenkant van je mobieltje helemaal droog maakt. Let hierbij wel op dat je niet juist nog meer water via kiertjes het apparaat in wrijft.

Stap 2: uit elkaar halen

Vervolgens moet je het mobieltje uit elkaar halen. Niet alle mobieltjes zijn helemaal demonteerbaar, vooral de nieuwere modellen, maar zorg er toch voor dat je hem zover mogelijk uit elkaar haalt. Vooral de accu en de SIM kaart zijn belangrijk.

Stap 3: de binnenkant laten drogen

Je kan je mobieltje uit elkaar halen en dan gewoon op de tafel laten drogen, maar er zijn meerdere manieren om succesvol de vochtigheid uit je mobieltje te halen. Ongeacht welke manier je gebruikt om je mobieltje te laten drogen, laat hem een paar dagen liggen voor je hem weer in elkaar zet en hem aanzet.

Bak rijst

Door je mobieltje in een bak met (ongekookte) rijst te leggen trekt het vocht uit je mobieltje. Laat je mobieltje er een aantal dagen in liggen voor dat je hem weer aanzet.

Verwarmen

Veel mensen denken dat verwarmen (föhn, oven, de verwarming) de manier is om iets te laten drogen. Een mobieltje wordt zeker droog als je hem verwarmt, maar als gevolg daarvan kan er oxidatie, condensatie en roest optreden. Daarom is het niet aan te raden om warmte te gebruiken om je mobieltje te laten drogen.
Mocht je toch je verwarming willen gebruiken zorg er dan wel voor dat de verwarming niet te hoog staat en leg een handdoek onder het mobieltje zodat hij niet in direct contact met de verwarming zelf is.

Verzekering

Mocht je mobieltje echt niet meer te redden zijn, controleer dan of je mobieltje binnen de inboedelverzekering valt. In veel gevallen wordt eigen schade vergoed. Indien het mobieltje niet binnen de inboedelverzekering valt en je verder geen andere verzekering voor je mobieltje afgesloten hebt, dan is de kans groot dat je geen vergoeding ontvangt.
Gerelateerde artikelen
IPod en Mobiel met waterschade eenvoudig zelf reparerenAlle soorten iPod's en velen mobieltjes zijn erg gevoelig voor waterschade. Vaak is hiermee al je geld in één klap verdw…
Bluetooth: bestanden versturen naar pc en mobielDe mobieltjes van tegenwoordig zijn standaard uitgerust met de functie Bluetooth. Door middel van deze technologie kun j…
De Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN voor mobiel internetten op de laptopDe Dongel van KPN maakt mobiel internetten eenvoudig. Dit is een duidelijke stap voorwaarts. Het is eenvoudig met laptop…
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Simlock op mobiele telefoonsOp veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook…

Reageer op het artikel "EHBO bij mobieltjes in de wasmachine"

Reacties

Barth Ravache, 21-02-2014 15:49 #2
Beste,
Stel dat het toestel na drogen helemaal niets meer doet, is er dan nog een mogelijkheid om foto's ed te redden?

Met vriendelijke groeten,

Barth.

Ad Kooij, 18-06-2011 23:44 #1
LS.,
In bovenstaand artikel staat de volgende zinsnede:
"Een mobieltje wordt zeker droog als je hem verwarmt, maar als gevolg daarvan kan er oxidatie, condensatie en roest optreden. Daarom is het aan te raden om warmte te gebruiken om je mobieltje te laten drogen."
Het lijkt mij dat het dan juist NIET is aan te raden om warmte te gebruiken, of zie ik dat verkeerd?
M.vr.gr.,

Ad Kooij Reactie infoteur, 19-06-2011
Zoals verder te lezen valt is het inderdaad niet aan te raden. Bedankt voor de oplettendheid, de zin is aangepast.

Infoteur: Leveen
Laatste update: 19-06-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!