De Seeburg M100B jukebox
Als opvolger van de M100A was de Seeburg M100B wellicht even revolutionair als haar voorganger. Met deze jukebox zorgde Seeburg niet alleen voor een bevestiging van de leidende rol in de jukeboxmarkt, maar zorgde het ook voor een nieuwe revolutie in de techniek achter de jukebox. Tegenwoordig staan deze jukeboxen tegen zeer schappelijke prijzen te koop, waardoor het tegenwoordig nog een interessant model is.
Introductie Seeburg M100B
Een hattrick zonder weerga, zo kan men naoorlogse jukeboxmodellen van Seeburg noemen. Met de Seeburg trashcan serie wist het merk de Wurlitzer 1015 te overleven en, indien de 146, 147 en 148 als één model gezien worden, zelfs te overtreffen in verkoop. Door de trashcan serie had het bedrijf voldoende tijd gekocht om de volgende gevoelige slag toe te brengen aan de competitie; de Seeburg M100A. Een ongekend modern Zweeds design met het allereerste jukeboxmechanisme dat 100 selecties kon afspelen. Deze M100A wist Seeburg op kop te zetten in verkoopaantallen; de hegemonie van Wurlitzer was gebroken. Eén jaar later kwam de genadeklap, de hattrick: De M100B kwam uit, wederom met een innovatie die de concurrentie niet verwacht had en waar men ook niet op voorbereid was. De eerste 45-toerenjukebox was geboren.
Samenwerking met RCA
Hoewel de platenindustrie bij de eerste jaren van de jukebox niet bepaald enthousiast was met de machines die één plaat aan duizenden mensen kon laten horen, wist de industrie ook dat de jukebox niet meer weg zou gaan. Toen uiteindelijk ook nog eens bleek dat de jukebox juist consumenten in contact kon brengen met muziek die ze nog niet kenden en deze consumenten vervolgens daardoor deze muziek ook sneller zelf kochten voor thuisgebruik, wist één van de platenmaatschappijen een geheim samenwerkingsverband aan te gaan met een jukeboxfabrikant.
In 1949 bracht RCA een nieuwe standaard op de markt; de 45-toerensingle. Op één na, dachten de jukeboxfabrikanten dat deze stap vanuit de platenindustrie wederom bedoeld was om hen tegen te werken. Immers, de nieuwe 45-toeren platen konden niet afgespeeld worden op hun jukeboxen, waardoor deze inkomsten zouden missen indien iemand toch een nummer zou willen horen dat op 45-toeren was uitgebracht. Seeburg had echter in het diepste geheim meegewerkt aan de ontwikkeling van de 45-toerenplaat en wist daarom ook al in 1950 de eerste 45-toerenjukebox te presenteren; de Seeburg M100B.
Direct wist Seeburg de M100B en het eigen merk goed te promoten; om oude klanten van Seeburg tegemoet te komen werd ook al vrij snel aangeboden om de oude M100A om te zetten naar 45-toeren.
Het ontwerp en prijs van de Seeburg M100B
Het ontwerp van de M100B is in feite sterk gebaseerd op de M100A; het oogde wat kleiner en wist door middel van spiegeltjes de ruimte rondom de speakergrill wat spannender te maken, maar het was duidelijk herkenbaar als een doorontwikkeling van de M100A. Waar de M100A nog 995 dollar kostte in 1948, wist men de M100B voor 975 dollar aan te bieden in 1950. In juli 1951 bood men een hideaway aan (HM100B) en in oktober 1951 presenteerde men een tweede versie van de M100B, de M100BL. De L gaf in dit geval aan dat het een lichtergekleurde versie van de M100B was. In tegenstelling tot het rode platenrek met witte cover voor het mechanisme, was bij de M100BL het platenrek groen met een lichte zilveren cover.
Concurrentie voor de M100B
Hoewel Wurlitzer in 1950 met de 1250 een jukebox had die nu ook omgezet kon worden naar 45 toeren, duurde het tot de Wurlitzer 1500 uit 1952 voordat Wurlitzer eindelijk met meer dan 48 selecties kon komen (bij de 1500 waren dit er 104). Rock-Ola wist ook pas met de Rock-Ola Fireball 120 uit 1952 een jukebox te bieden die 45 toeren kon spelen en over de 100 selecties wist heen te gaan (tot de Fireball was 50 het maximale aantal selecties). AMI had met de D-80 uit 1951 al een 45-toerenantwoord op Seeburg, hoewel de 80 selecties van deze machine nog steeds niet aan de 100 van Seeburg konden tippen. De E-120 uit 1953 kwam pas over de 100 heen.
Verkopen Seeburg M100B
Met de Seeburg M100B had Seeburg definitief de voorsprong op Wurlitzer, welke gecreëerd was met de M100A, geconsolideerd. Waar de Golden Age nog voor Wurlitzer was, zou de Silver age die door de M100A en M100B afgetrapt was het domein van Seeburg worden. Qua verkopen zou de Seeburg M100B de op één na best verkochte 45-toerenjukebox worden, slechts overtroffen door zijn opvolger, de M100C.