InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Wat is gamification?

Wat is gamification?

Gamification is het gebruik van elementen uit games en een context die niet game-gerelateerd en deze elementen toe te voegen aan een product of dienst om zo de gebruiker te helpen met het bereiken van het einddoel, of een probleem op te lossen. De elementen die vallen onder de term "gamification" kunnen worden opgedeeld in drie groepen:

Elementen

Gebruik van elementen uit games zoals:

  • Game-mechanics/dynamics
  • Game-design principes
  • Gaming psychologie
  • Game scripts
  • Storytelling

Het aansturen op gedrag (zoals dat bij spelers tijdens het spelen van een game) met elementen zoals:

  • Verbondenheid
  • Interactie
  • Verslaving
  • Competitie
  • Samenwerking
  • Alertheid
  • Leren

Een context die niet die van een game is, zoals:

  • Opleiding
  • Werk
  • Fitness/gezondheid
  • Vrijwilligerswerk

Voorbeelden van gamification in het alledaagse leven

Gamification is iets wat toe te passen is in het alledaagse leven en wat je vaker tegen zult komen dan je zult denken. Een eenvoudig voorbeeld van gamification kan bijvoorbeeld zijn de reis van een schoolkind naar zijn school. Waarbij het kind voor zichzelf regels bedenkt om de reis aangenamer (maar vooral leuker) te maken. Dit kan bijvoorbeeld onafgebroken op de stoeprand lopen of de witte strepen in het zebrapad vermijden.

Of een eenvoudige stappenteller die volwassenen helpt om bij te houden hoeveel stappen ze binnen een bepaald tijdsbestek gezet hebben. Het lijkt alleen maar nuttig maar zelfs dit soort kleine apparaatjes voegen dat element toe wat in dit geval het lopen aangenamer maakt. Je kunt namelijk elke keer jezelf uitdagen om meer stappen te zetten.

Bedrijfsleven

De afgelopen jaren is gamification in het bedrijfsleven een enorm populair begrip geworden, er kan zelfs gesproken worden van een trend. Echter is het moeilijk om veel van de gestarte projecten succesvol te maken, dit heeft er ook mee te maken dat veel bedrijven die hun doelstellingen willen behalen door gebruikers op een extrinsieke manier te motiveren. Of worden projecten in z'n geheel afgeblazen omdat het uiteindelijk niet binnen de bedrijfsdoelstellingen past.

Motivatie

Wanneer een gebruiker gemotiveerd is zal dit bijdragen aan te zetten tot het gewenste gedrag. Motiveren kan op verschillende manieren worden gedaan. Zo kun je mensen intrinsiek motiveren maar ook extrinsiek.

Extrinsieke motivatie

Bij extrinsieke motivatie worden mensen van buitenaf geprikkeld, ze handelen omdat ze hiertoe aangezet worden door externe factoren. Een voorbeeld wat je hierbij zou kunnen bedenken is de gebruiker belonen met bijvoorbeeld een gratis USB-kabel wanneer deze een enquête heeft ingevuld.

Intrinsieke motivatie

Bij intrinsieke motivatie worden mensen vanuit zichzelf aangezet tot het gewenste gedrag, mensen voeren de handelingen uit omdat ze hetgeen wat ze ervaren leuk vinden.

Gamification gebaseerd op intrinsieke motivatie werkt in tegenstelling tot de extrinsieke methode beter en blijft dit ook doen voor een periode die langer is dan bij extrinsieke motivatie. Je beloont de gebruiker niet alleen na het invullen van de enquête, maar bijvoorbeeld ook tijdens het proces. In een videogame zal precies hetzelfde gebeuren. Er zijn games die door de spelers gedaan worden simpelweg om het spel leuk is. Maar er zijn ook games die alleen gespeeld worden om een bepaalde score te behalen.. De eerste groep games zijn moeilijker om te ontwikkelen. Omdat het moeilijk is het spel de speler te laten blijven boeien, maar games die op deze manier ontwikkeld zijn, zijn in de meeste gevallen ook vele malen succesvoller.

Meest gebruikte methode

De gamification methodes die vaak het meeste worden gebruikt zijn gebaseerd op de extrinsieke vormen van motivatie. Bijvoorbeeld het voorbeeld van de USB kabel die men gratis ontvangt bij het invullen van een enquête. Het motiveren van mensen op deze manier is erg succesvol echter werkt dit maar tijdelijk. Dit doordat er bij de mensen die het uiteindelijk invullen geen belangrijke behoefte of bevrediging wordt aangesproken. Als ze de USB kabel eenmaal hebben, hebben ze niet de behoefte om meer enquêtes in te gaan vullen.

Serious games

Vaak wordt gedacht dat serious games vallen onder de term "gamification". Dit klopt echter niet, ook al hebben serious games (in tegenstelling tot normale games) wel het "doel" om aan te zetten tot bepaald gedrag bij de speler, er blijft sprake van een in-game context.
© 2013 - 2019 Nieniepanini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gamification - de gezondheid beïnvloeden met gamesGamification - de gezondheid beïnvloeden met gamesGamification is het integreren van spelelementen in een context die niks met gamen te maken heeft. Bijvoorbeeld door een…
Wii Sports Resort: De ideale salespitch voor Wii Motion PlusWii Sports Resort: De ideale salespitch voor Wii Motion PlusMet de komst van de Wii Motion Plus is het tijd voor revanche voor de soms gebrekkige gameplay van de WiiMote in het ver…

Reageer op het artikel "Wat is gamification?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Nieniepanini
Gepubliceerd: 08-09-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!