InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Flappy Bird, een klein spel met grote gevolgen

Flappy Bird, een klein spel met grote gevolgen

Flappy Bird, een klein spel met grote gevolgen Flappy Bird. Een simpel concept van een vogeltje dat door buizen heen vliegt. Maar een simpel concept zegt nog niet alles. Er ontstond veel commotie rondom deze ééndagsvlieg.

Flappy Bird

Wat was Flappy Bird nu eigenlijk? Het was een vrijwel "simpel" spelletje wat niet meer dan één mb geheugen kostte. Het principe was heel simpel: de vogel omhoog houden door middel van je touchscreen, waardoor deze steeds een stuk verder vloog. Obstakels moesten ontweken worden. In feite was het maar één obstakel, namelijk buizen. De buizen deden vele mensen denken aan Super Mario, waar het ook verdacht veel van weghad. Ook de rest van het landschap deed denken aan de tijdloze Super Mario Bros.

Ontstaan Flappy Bird

De applicatie bereikte een fase waar hij meer dan vijftig miljoen keer gedownload was. Maar het begon zoals elke applicatie natuurlijk bij nul. Hoe kwam het dat zo'n simpel spelletje zoveel bekijks trok? Het begon allemaal bij de ontwikkelaar van de app, genaamd Nguyen Ha Dong. De Vietnamees ontwikkelde Flappy Bird in slechts drie dagen. Dit gebeurde in mei 2013. De maker zei de game te hebben ontwikkeld met herinneringen uit zijn jeugd. Met herinneringen refereerde hij naar zijn Nintendo spelletjes.

De applicatie kreeg helaas niet zoveel aandacht. Nguyen Ha Dong probeerde het nogmaals met twee verschillende, nieuwe spelletjes. Zoals bij Flappy Bird, bleef hij bij een simpel concept. Het was maar een hobby waar hij zijn vrije uurtjes graag aan opdroeg. Over het algemeen gebeurde er niet veel met de applicaties. Het werd een aantal keren gedownload maar daar bleef het dan ook wel bij. Totdat er een aantal berichten op Twitter verschenen. De app werd een aantal keren genoemd en beschreven als frustrerend en verslavend. Social media wierp voor Nguyen Ha Dong zijn vruchten af, want binnen enkele weken werd de game miljoenen keren gedownload. In verschillende nieuwsberichten was te lezen dat Nguyen dagelijks $50.000 verdiende aan de advertenties in zijn verslavende creatie.

Aftakeling

Na een aantal maanden van succes kwamen er plotseling berichten van de Vietnamees tevoorschijn: "Het spijt me 'Flappy Bird' gebruikers, over 22 uur haal ik 'Flappy Bird' offline. Ik kan dit niet meer aan"

Tevens vertelt hij dat de app zijn leven had verpest. Hij werd gevolgd door het vogeltje overal waar hij ging en stond: "Ik zie Flappy Bird in het eten op mijn bord, hij achtervolgt me in mijn slaap, ik hoor hem in de stemmen van de mensen van wie ik hou. Ik begrijp nu dat Flappy Bird geen vogel is. Hij is Satan."

Vele geloofden dat hij een aanklacht had ontvangen jegens het landschap dat werd gebruikt in het spel. Vrijwel iedereen die ooit een spelletje van Super Mario heeft gespeeld of gezien herkent zich hierin. Zelf claimde hij dat dit niet het geval is. Desalniettemin werd de applicatie offline gehaald. Dat betekende dat deze niet meer te downloaden was in de App store of Android Market.
Een andere theorie die de ronde deed vertelde dat de heer Dong zich schuldig voelde voor alle frustratie bij gebruikers van de app. Hij verwees hierbij naar een aantal berichten over zelfmoordpogingen vanwege het spel.

En zoals de Vietnamees beloofde werd de app offline gehaald. Er was nog geen dag voorbij voordat er alweer wat vreemds gebeurde. Er werden tientallen telefoons op het internet te koop gezet met het spel Flappy Bird al gedownload. De app was misschien offline gehaald, maar de ruim vijftig miljoen gebruikers die het spel van het vogeltje al hadden gedownload waren nog steeds trotse bezitters van de software. Een paar enkelingen twijfelden geen moment om de telefoons het internet op te gooien. Telefoons met prijzen van 1.000 dollar tot een enkele 100.000 dollar worden overal en nergens aangeboden. Het hoogst bevestigde bod zou $99.990 bedragen.
© 2014 - 2018 Vandenbrink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Flappy Bird: Een merkwaardige hypeFlappy Bird: Een merkwaardige hypeEen van de meest opmerkelijke nieuwtjes begin 2014 is de hype rond het mobiele computerspelletje Flappy bird. Wat is Fla…
Play Store, de App-store voor AndroidPlay Store is de naam van de applicatiewinkel voor Android-toestellen. Via de Play Store kan men verschillende applicati…
Applicaties buiten de Play Store om installerenNaast het downloaden van applicaties uit de Play Store kunnen Android-gebruikers ook buiten de Play Store om app´s insta…
De eerste Apple Store in NederlandDe eerste Apple Store in NederlandIn 2004 kwam de eerste Apple Store naar Europa In Londen, maar nu komt de Apple Store ook naar Nederland! De Apple Store…
Hoe maak ik een app voor Android?Elke dag weer is de wereld in zijn greep door een nieuwe app op de markt. Elke dag worden heel wat nieuwe apps ontwikkel…
Bronnen en referenties
  • Nu.nl
  • AD.nl

Reageer op het artikel "Flappy Bird, een klein spel met grote gevolgen"

Infoteur: Vandenbrink
Gepubliceerd: 17-02-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!