InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Zo beluister je podcasts op een Android smartphone of tablet

Zo beluister je podcasts op een Android smartphone of tablet

Zo beluister je podcasts op een Android smartphone of tablet Podcasts worden steeds populairder. De meeste podcasts worden echter beluisterd via iTunes. Android telefoons zoals de Samsung Galaxy varianten en HTC smartphones hebben geen toegang tot iTunes. Hoe kan je dan nog naar podcasts luisteren op een Android smartphone of tablet? Er zijn meerdere manieren waarop de podcasts beluisterd kunnen worden waaronder het omzetten van tracks, iTunes simuleren en tenslotte indirect via een hoop handige gratis applicaties.

Waarom is het lastig?

iTunes is software van Apple. Android is een concurrent van Apple omdat de smartphones en tablets van Samsung en HTC erg lijken op de iPhone en de iPad. Op Windows werkt iTunes echter wel en veel mensen gebruiken deze software dan ook om al hun muziek, video's en podcasts mee te beheren. Hierdoor zijn gebruikers steeds afhankelijker van de software. Als deze gebruikers een Apple-apparaat kopen is het zeer eenvoudig om alle muziek, video's en podcasts over te zetten. Aangezien iTunes niet werkt op Android smartphones en tablets is het iets lastiger om muziek en podcasts van iTunes naar Android-apparaten over te zetten. Maar niet getreurd: er zijn een hoop manieren om toch muziek en podcasts te beluisteren zonder een iPhone te kopen!

Via iTunes overhevelen

iTunes bewaart alle files (van podcasts en muziek) in een bepaalde folder. Deze folder zit op Windows meestal in het mapje ''mijn muziek'' en vervolgens het mapje '' iTunes.'' Hier vanuit kan je de audiofiles naar je Android toestel toe slepen. Dit is allemaal handmatig en kan redelijk wat frustrerend werk zijn als je een grote muziek- en podcastcollectie hebt maar het is wel de meest simpele en logische manier van aanpak. De podcasts kunnen gewoon via iTunes worden gedownload.

Software gebruiken waarmee je iTunes bereikbaar maakt voor een Android telefoon

Er is gratis software beschikbaar waarmee je iTunes simuleert om een platform te creëren waarbij het wel mogelijk is via iTunes muziek te synchroniseren met Android-apparaten. De meeste gebruikte applicatie hiervoor is DoubleTwist. Deze moet zowel op de Android als op je computer (Mac of Windows) geïnstalleerd worden. Hiermee kom je op een interface die lijkt op een versimpelde versie van iTunes. Je hebt toegang tot al je muziek. De specifieke albums of podcasts kan je gewoon naar je Android device toe slepen op dezelfde manier als je via iTunes naar een Ipod bestanden overzet. Daarnaast is het ook mogelijk om de gehele bibliotheek te synchroniseren of alleen specifieke playlists. De applicatie is gratis verkrijgbaar via de Google Play Store.

Podcast applicaties

Tenslotte zijn er een hele boel applicaties waarmee je direct via je telefoon de podcasts kan beluisteren en downloaden. Dit heeft als voordeel dat er een duidelijke afscheiding is tussen muziek en podcasts waardoor er geen problemen komen met shuffle of half beluisterde podcasts. Daarnaast is het makkelijk om onderweg snel een nieuwe podcast te downloaden in plaats van eerst het Android apparaat aan te sluiten op de computer.

Podcast Republic

Dit is een gratis applicatie waarmee alle podcasts te bereiken zijn die normaal gezegd via iTunes worden gedownload. En dat direct via de Android smartphone of tablet. Het is mogelijk om je te abonneren op kanalen, de podcasts onder te verdelen in categorieën en favorieten te selecteren. Er worden wel advertenties getoond waar je af en toe per ongeluk op kan klikken maar meestal zitten deze niet in de weg. De applicatie krijgt een 4.4. van gebruikers op de Google Play Store waar de applicatie ook verkrijgbaar is.

Podcast Addict

Met deze podcast applicatie is het makkelijker om buiten iTunes je te abonneren op bepaalde podcasts. Bijvoorbeeld via YouTube en newfeeds. Daarnaast kan je de ingebedde netwerken gebruiken zoals ABC, BBC en CNN. Ook is het mogelijk de podcast abonnementen van iTunes of Google reader te importeren of via RSS feeds je te abonneren. Meer opties dus en iets minder overzichtelijk. Perfect voor de gebruiker die meer opties wilt hebben dan alleen via iTunes podcasts beluisteren. De applicatie krijgt een 4.5 van gebruikers op de Google Play Store waar de applicatie verkrijgbaar is.

OneCast

Deze applicatie is wat minimalistischer en moderner. Via een eenvoudig zoekscherm laat het je zoeken naar verschillende podcasts die met een ingebouwde zoekmachine gevonden worden. Interessant is dat het de mogelijkheid biedt om de show direct te streamen óf te downloaden. Vervolgens staan de laatst afgespeelde shows op het beginscherm van de applicatie. Allemaal heel minimaal en overzichtelijk. Er zijn advertenties aanwezig maar die storen niet heel erg. De applicatie krijgt een 3.9 van gebruikers op de Google Play store waar de applicatie verkrijgbaar is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een podcast & zelf een podcast makenJe hebt vast wel eens iets gehoord over podcasts. Maar wat is een podcast nu eigenlijk en hoe kun je er een maken? Podca…
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichAndroid 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Applicaties voor de smartphoneApplicaties voor de smartphoneIn Nederland heeft bijna iedereen een smartphone, een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot communicatie,…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play, voorheen de Android Market, is de tegenhanger van de App Store. Het gebeurt helaas met enige regelmaat dat…
Bronnen en referenties
  • http://www.androidcentral.com/how-get-your-iTunes-music-your-android?pg=2#content
  • http://www.androidcentral.com/top-5-best-podcast-apps-android
  • http://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-download-listen-to-podcasts-android-ios-iphone/#!bNsXxI

Reageer op het artikel "Zo beluister je podcasts op een Android smartphone of tablet"

Infoteur: Sveneras
Gepubliceerd: 01-09-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!