recensieReview: Blacklight Retribution
Blacklight Retribution is een gratis te spelen First-person Shooter uitgebracht door Zombie Games en Perfect World. Vandaag de dag moet het zich meten met spellen zoals Counterstrike, Call of Duty, Warface en Tom Clancy's Ghost Recon. Weerstaat deze shooter de vergelijking?
De feiten op een rijtje
- Naam: Blacklight Retribution
- Genre: Futuristische shooter
- Speltype: First-Person Shooter
- Uitgever: Zombie Games en Perfect World
- Verschijndatum: juli 2012
- Verdienmodel: Aankopen in het spel
Overzicht van het spel
Het achtergrondverhaal van Blacklight Retribution is niet volledig beschreven, maar gebaseerd op allerlei hints in het spel is het volgende te achterhalen:
In Blacklight Retribution speel je een futuristische soldaat in een wereld waar een mysterieuze ziekte is uitgebroken. Er is een infectie die mensen en dieren verandert in zombies, en er is sprake van experimenten om deze infectie onder controle te krijgen (het gaat hier om de speelbare held Viper, ook wel bekend als Patient Zero). De focus in het spel ligt op de strijd tussen twee rivaliserende (naamloze) groepen krijgers om controle over de resten.
Als een van deze soldaten heb je toegang tot verschillende pantserpakken, zwaar wapentuig en zelfs heuse mecha's om in ten strijde te trekken. Een account bij Perfect World is gratis, en via hun spelplatform ARC kan dit spel worden gedownload en geïnstalleerd. Na installatie kan vrijwel onmiddellijk een karakter worden gemaakt en na een korte tutorial kan de speler een van de vele servers in duiken voor een spelletje.
Grafische kwaliteit
Grafisch valt er niets te klagen over dit spel, de kwaliteit ervan is erg goed en het spel draait soepel op een al wat oudere grafische kaart. Zelfs op de hoogste grafische instellingen hapert het spel nauwelijks. Er kunnen allerlei instellingen in detail worden aangepast, en dit geldt ook voor de heads-up display (HUD). Hier kan de speler de waarschuwingen en beeldelementen uit of aan zetten, en verplaatsen op het scherm.
Het spel val vooral op in kwaliteit door de beeldafstand en de details; een spelzone voelt aan als ongeveer 300-350 meter in het vierkant, maar als de speler met een hoge kwaliteit vizier inzoomt op een speler die ver weg staat, kan men de bewegingen van de vijand accuraat volgen en zelfs zien welke granaten de speler bij zich draagt.
De karakters zijn zeer gedetailleerd, en elk stuk uitrusting dat wordt aangekocht en gedragen is ook zichtbaar op het model. Wel is het zo dat als men gebruikt maakt van HRV of een infrarood vizier, het beeld wat slechter van kwaliteit wordt om de illusie te bewaren van een computergegenereerd beeld.
Verder is de beeldhoek alleen verticaal aan te passen, wat betekent dat het spel op breedbeeld monitoren niet zoveel om het karakter laat zien als eigenlijk plezierig zou zijn; je zal vaak verrast worden vanuit je dode hoek. Op het forum zijn echter wel manieren te vinden om deze instelling zo aan te passen dat deze het beeld horizontaal aanpast, dus een breder beeld geeft.
Besturing
Besturing van het spel gebeurt met keyboard en muis. Voor een first-person shooter is de besturing vrij standaard; rennen met shift, springen met spatie, op de hurken met control. Spelers hebben stamina, die leegloopt naarmate langer wordt gerend. Met de rechter muisknop wordt door het vizier gekeken, waardoor doelwitten verder weg onder schot kunnen worden genomen.
Standaard staan vizier, HRV en hurken op toggle; dit betekent dat bijvoorbeeld het richtvizier ingeschakeld wordt met de rechter muisklik, en met een tweede klik weer uit. Deze kun je echter in de instellingen ook zo instellen dat ze aan blijven staan zo lang als dat je de knop ingedrukt houdt. Dit kan de reactiesnelheid verbeteren.
Omdat het spel online is, en verbinding plaats vindt via de servers van Perfect World, kunnen spelers soms last hebben van een slechte verbinding. Zeker bij een shooter, waar het tempo erg hoog ligt, kan dit verkeerd aflopen. Daarnaast hebben servers soms de neiging om uit te vallen en de spelers na een gevecht eruit te gooien. Hoewel je wel de beloning krijgt voor de missie, kun je misschien niet terug naar die server om met dezelfde mensen te spelen.
Inleving
Een van de sterkste punten van het spel is dat er veel aandacht is besteed aan de beleving van het spel. Je kan uitstekend iemand volgen op het geluid van diens voetstappen, of iemand die is weggerend opsporen door diens gehijg. Verschillende wapens klinken heel anders, en na voldoende ervaring kan een speler precies herkennen wat voor wapen is afgevuurd en van waar.
Het dragen van zwaarder pantser maakt een speler trager, en dit is ook voelbaar in de reactiesnelheid en het karakter komt ook trager op gang. Om objecten heen sturen, van hoogtes springen en trappen oplopen voelt ook heel natuurlijk aan.
Karaktergroei
Naarmate een speler in meer gevechten komt verdient deze XP en GP (Experience Points en Gear Points). Als er voldoende XP verdiend is dan gaat de speler in niveau omhoog en komen nieuwe uitrustingsstukken beschikbaar. GP worden gebruikt om uitrusting te kopen of te huren.
Als je bereid bent om echt geld te betalen, kun je de meeste uitrustingsstukken vanaf het eerste niveau kopen, dus er is een werkelijk voordeel voor mensen die geld in hun spel stoppen. Het is echter goed mogelijk om alles met GP te kopen, dus zonder eigen geld uit te geven, en dan nog steeds competitief te zijn. Blacklight Retribution heeft dus niet het "pay to win" probleem, dat iemand die geld uitgeeft altijd wint van iemand die dit niet doet. Je eigen vaardigheid en ervaring telt zwaarder mee.
Spelmodi
Er zijn verschillende spelzones beschikbaar, en verschillende speltypen. In combinatie levert dit een gevarieerd beeld op, maar na enige tijd zal je toch gewend raken aan de zones en volgt er toch een wens dat er meer zones zouden worden gelanceerd.
Valsspelers en spelcultuur
Het is moeilijk een objectief oordeel te vellen over de cultuur van de spelers binnen Blacklight, maar wat wel zeker is is dat vals spelen heel moeilijk is in Blacklight. Naast het spel draait een programma dat Punkbuster heet, dat actief scant voor het gebruikt van software om vals te spelen. Daarnaast kunnen spelers zelf andere spelers rapporteren als zij menen dat deze vals spelen, en aan de beheerders vragen om hier onderzoek naar te doen. Op de korte termijn kunnen meerdere spelers samen een stem houden om een speler te verwijderen.
Scores
Grafisch: ΟOOO
Goede kwaliteit met veel detail, ook op minder zware computersystemen
Besturing: OOO
Vloeiende besturing maar veel invloed van de verbinding
Inleving: OOOO
Het spel is snel, sfeervol en de spelervaring is goed aan te passen op de eigen wensen
Karaktergroei: OOO
Hoewel er veel nieuwe wapens, pantsers en uitrusting te koop zijn, kost het vergaren hiervan heel veel tijd als je geen geld uit wil geven in het spel. Het maximale niveau in het spel is 50, wat een speler pas na een half jaar tot een jaar spelen zal halen.
Spelmodi: OOO
Er zijn voldoende uitdagingen en kaarten beschikbaar, maar een ervaren speler kent elke hoek en route en dan zal het spel een stuk minder spannend zijn.
Spelcultuur: OOO
Er valt te verwachten dat met een competitief spel er nogal wat sterke taal wordt gebruikt, en dit gebeurt zeker. Dit spel is niet geschikt voor mensen die snel boos of beledigd worden. Dat gezegd zijn er weinig problemen met bijvoorbeeld vrouwelijke spelers, wat voor mij een sterke plus is
Uiteindelijk oordeel
Blacklight Retribution is een snelle shooter waar je makkelijk je weg in vindt en waar je wordt aangemoedigd om te experimenteren. Het is geen spel voor tere zielen, vanwege de sterke competitieve drang van de spelers, maar over het algemeen zijn de privé servers er goed geschikt om volwassener spelers te vinden.
Ik zou dit spel aanraden aan iedereen die een shooter wil spelen, maar geen dure speltitel aan wil schaffen. Voor een Free to Play spel krijg je veel meer terug voor je investering in tijd dan bij de meeste andere spellen.