recensieRollercoaster Tycoon 4
Rollercoaster Tycoon 4 is sinds 2014 uit voor mobiele apparaten, waaronder de iPad. Lijkt het spel nog op de eerdere edities? Wat is er veranderd? En is het de moeite van de aankoop waard?
Rollercoaster Tycoon
Rollercoaster Tycoon is een spel bedacht door Chris Saywer, uitgebracht door Hasbro. Het verscheen in 1999 op de markt maar werd pas na enkele jaren populair. Sinds 2003 kun je het ook op de Xbox spelen. Het basisspel bestaat uit een twintigtal scenario's en in elk scenario heb je de mogelijkheid om je eigen pretpark te bouwen. Je moet wel rekening houden met onder meer je budget en met de tevredenheid van de gasten. Enkele parken in de scenario's waren gebaseerd op bestaande parken.
Uitbreidingen
Naast het basisspel kon je ook enkele uitbreidingen kopen. De uitbreidingspakketten bestonden uit extra scenario's, attracties, en functies. Je kon bijvoorbeeld muziek draaien bij de attracties.
Nieuwere versies
Rollercoaster Tycoon 2
Infogrames (Atari) ontwikkelde samen met Chris Saywer en Simon Foster het tweede spel: Rollercoaster Tycoon 2. Het spel kwam in 2002 op de markt. Je kon in deze versie middels objecten stapelen gebouwen maken, en er waren enkele Europese parken in het spel nagebouwd, waaronder Six Flags Holland (het huidige Walibi Holland). Rollercoaster Tycoon 2 had 26 scenario's in het basispakket. Je kon twee uitbreidingspakketten kopen.
Rollercoaster Tycoon 3
Nieuw in Rollercoaster Tycoon 3 (uitgebracht in 2012) was dat je aan het begin van het spel je spelmodus kon kiezen: de zandbak of de carrièremodus. In de zandbak heb je ongelimiteerde fondsen tot je beschikking zodat je kunt bouwen wat je wilt. In de andere modus speel je levels vrij op drie niveaus. Ook voor deze versie van Rollercoaster Tycoon zijn er twee uitbreidingen.
Een vervolg op deze game is Rollercoaster Tycoon 3D, uitgebracht in oktober 2012. Dit spel werd speciaal ontwikkeld voor de Nintendo DS. Het kreeg weinig positieve reviews.
Bedenker Chris Saywer speelde af en toe een rol in de spellen. Noemde je een pretparkbezoeker naar hem, dan nam hij foto's van de attracties. Je had ook andere benamingen die effect hadden. Micheal Schumacher kon bijvoorbeeld erg snel karten. Andere namen lieten bezoekers extra eten kopen, bij alles 'wow!' denken, of hun omgeving schilderen.
Rollercoaster Tycoon 4
Rollercoaster Tycoon voor de iPad en andere mobiele devices heet officieel Rollercoaster Tycoon 4 en werd uitgebracht in 2014. De app was in eerste instantie te koop als app, maar is sinds medio augustus 2014 gratis te downloaden. Het spel lijkt qua vormgeving op de Facebook-games waarin pretparken de hoofdrol spelen, zoals Build your own themepark. Je kunt ook samen met je vrienden spelen, cadeaus uitwisselen, en een kijkje nemen in hun pretpark.
Hieronder de voor- en nadelen van het spel op een rij.
Voordelen
- Veel attracties zijn nieuw ontworpen.
- Je scrollt makkelijk over het scherm.
- Gasten verdwalen niet meer; je hoeft geen paden meer voor hen aan te leggen.
- De achtbaan heeft een 'maak af'-functie waardoor je, als je er niet meer uitkomt, de achtbaan automatisch kunt laten afmaken met de juiste bochten.
Nadelen
- Elke X minuten vraagt Atari of het openbaar voor je mag posten op Facebook.
- Alles wat je wilt doen kost tickets, die weer te verdienen zijn met opdrachten of door ervoor te betalen. Het word je erg makkelijk gemaakt om extra te betalen voor de tickets of de coins die je gebruikt om de attracties te bouwen.
- Je krijgt doelen - deze moet je verplicht uitvoeren als je verder wilt komen. Je hebt vaak minimaal drie doelen per keer actief staan en middels pop-ups en notificaties word je eraan herinnerd dat je deze moet uitvoeren.
- Er zijn geen scenario's meer: er is maar één park.
- De afbeeldingen zijn vergelijkbaar met elk pretparkspel dat je bijvoorbeeld via Facebook kunt spelen. Dit spel voegt daar niets aan toe.
- Als je een achtbaan bouwt, kan dat niet zomaar. Een boom die in de weg staat kun je bijvoorbeeld niet weghalen. Je moet er verplicht omheen bouwen.
Conclusie
Ik vind het spel de moeite van de aankoop niet waard - zelfs de moeite van een download niet. Er missen teveel elementen die het originele spel zo interessant en leuk maken om te spelen. Als je eenmaal hebt betaald voor het spel, moet je ook nog extra geld betalen als je extra tickets wilt kopen. Bouwen duurt lang, tenzij je tickets betaalt. Uiteindelijk is het een verdienmodel van Atari, en geen spel.
Lees verder