Word een wetenschapper in de Sims 4
In de Sims 3 kon je voor het eerst met je Sims naar hun werk gaan. Dit worden de actieve carrières genoemd. De eerste uitbreiding van De Sims 4 "Aan het werk" geeft je wederom de kans om uit een drietal actieve beroepen te kiezen. De mate van interactiviteit is ditmaal wat meer uitgebreid dan in de Sims 3. We nemen een kijkje in het beroep van de wetenschapper en ook het buitenaards leven dat ermee verbonden is.
Hoe wordt je wetenschapper?
Je kunt het beroep van wetenschapper op dezelfde manier kiezen als de andere beroepen, namelijk via de computer of via de balk rechtsonder met het koffersymbool. Wanneer het tijd is voor je Sim om zijn/haar werkdag te beginnen, krijg je de keuze om mee te gaan of om je Sim alleen naar het werk te laten gaan. Voordat je Sim aan zijn/haar dag begint, klik je op het werk symbool (het koffertje) om te zien wat de vereisten en het beste humeur is om promotie te maken. Voor de wetenschapper betekent dit dat je doorbraken moet hebben, oftewel ideeën voor serums en uitvindingen.
Wat zijn je taken?
Wanneer het tijd is om te werken, dan krijg je de keuze om je Sim alleen te laten gaan werken of met je Sim mee te gaan. Wanneer je met je Sim meegaat dan zie je links bovenin een scherm waar je de uit te voeren taken kunt zien en een balk daarboven die gevuld wordt naarmate je meer taken uitvoert. Als de balk vol is dan heb je je dag goed besteed en gaat je werkprestatie vooruit. Dit is nodig om promotie te maken. Zorg je ervoor dat je Sim geconcentreerd is tijdens het uitvoeren van de taken, dan zal de balk erboven sneller gevuld worden. Is je Sim niet geconcentreerd, dan kan het soms nog moeilijk zijn om de balk helemaal gevuld te krijgen. Sommige taken zijn moeilijker te vervullen dan andere en soms kun je een taak zelfs niet vervullen, wat het aantal taken dat je wel (snel) kunt doen beperkt. Een aantal taken die je kunt krijgen zijn:
- Praat met een collega over het werk
- Oogst planten
- Geef planten water
- Vind .... uit op de uitvindmachine
- Maak een ... serum
- Etc.
Doorbraken
Per promotieniveau moet je Sim een goede werkprestatie hebben en ook steeds meer doorbraken hebben. Deze momenten kun je al creëren voordat je je werkdag begint, en wel op de volgende manieren:
- Lees een boek / Lees iets (hoeft geen specifiek boek te zijn)
- Browsen op de computer op Simpedia
- Nadenken over je schaakzetten
- Bestuderen van fossielen
- Werken (tinkeren) aan een computer of tv
- Experimenteren met de wetenschapsobjecten die op je werkplek (en later ook thuis) beschikbaar zijn.
Je kunt de opties herkennen door het gloeilamp icoontje dat voor de actie afgebeeld staat.
Eigenschappen en vaardigheden
Het beste is om de eigenschappen, aspiraties en vaardigheden zoveel mogelijk te laten aansluiten bij het uit te oefenen beroep. Zo kun je zowel thuis als op je werkplek vaardigheden opbouwen. Qua eigenschappen wil je dat je Sim een genie is of creatief zodat je Sim het leuk vindt om de nodige vaardigheden op te bouwen. De vaardigheden die je Sim moet opbouwen zijn tuinieren, de logische vaardigheid, handigheid en raketwetenschap.
Promotie maken
Om promotie te maken hoef je niet veel te doen buiten je werktijden. Je moet per niveau zo'n twee doorbraken hebben, maar doorbraken kun je snel bereiken door bovenstaande acties uit te voeren.
Niveau | Functie | salaris p/dag | Benodigdheden | Bonus |
1 | Lab technicus | 216 Simoleons | 2 doorbraken | Geen |
2 | Leerling uitvinder | 288 Simoleons | 4 doorbraken | 192 Simoleons, poster, nieuw uniform |
3 | Junior knutselaar | 351 Simoleons | 6 doorbraken | 256 Simoleons, zwevende tafellamp, nieuw uniform |
4 | Serum maker | 432 Simoleons | 8 doorbraken | 312 Simoleons, scheikunde tafel |
5 | Technologisch uitvinder | 648 Simoleons | 10 doorbraken | 384 Simoleons, test tube standaard, nieuw uniform |
6 | UFO onderzoeker | 918 Simoleons | 12 doorbraken | 576 Simoleons, nieuwe deur, X-180 onbreekbaar raam |
7 | Laboratorium leider | 1278 Simoleons | 14 doorbraken | 816 Simoleons, hygiënische desinfecterende douche |
8 | Pionier van nieuwe technologieen | 1683 Simoleons | 16 doorbraken | 1136 Simoleons, nieuw uniform |
9 | Gestoorde wetenschapper | 1935 Simoleons | 18 doorbraken | 1496 Simoleons, nieuw uniform |
10 | Buitenaards onderzoeker | 2223 Simoleons | Ga werken! | 1720 Simoleons, nieuwe desktop, nieuw uniform |
Serums en uitvindingen
Je Sim zal gedurende de werkdagen (waar je met je Sim meegaat) zowel serums als uitvindingen creëren. De serums hebben verschillende uitwerkingen. De één maakt je beter als je ziek bent, of zorgt ervoor dat je hongergevoel weggaat of je kunt andere Sims kwaad maken wanneer je ze het serum geeft. Serums kun je zelf innemen en aan andere Sims geven om ze te helpen of ze juist in de vernieling te helpen. De uitvindingen die je doet zijn het alleen al waard om de baan van wetenschapper te hebben. Je maakt onder andere een bevries-straal, een duplicaat machine of een object waarmee je de aliens kunt oproepen (er is dan een grote kans dat ze bij je langs komen of je ontvoeren). Er is ook een optie om met je "Simray" het ene voorwerp in het andere te kunnen veranderen.
Geld verdienen
Kun je als wetenschapper veel geld verdienen? In de laatste promotieniveaus kun je per dag een goed bedrag verdienen, maar het duurt even voordat je er bent. Wel is er de uitvinding die je in niveau 2/3 uitvindt die ervoor zorgt dat je een voorwerp in een ander (soortgelijk) voorwerp kunt veranderen. Hiermee kun je aardig wat geld verdienen, wanneer je een goedkoop object koopt en deze verandert in een object dat meer waard is. Let op: er is een kans dat je Sim het voorwerp per ongeluk in brand steekt, dus het advies is om je "Simray" alleen buiten te gebruiken. Bijvoorbeeld: koop het goedkoopste bed (240 Simoleons) en verander deze, je kunt het zo treffen dat je deze verandert in het bed dat wel 12.000 Simoleons waard is!
Sixam
Met deze uitbreiding van de Sims 4 krijg je ook toegang tot het geheime buitenaardse gebied Sixam. In dit gebied kun je buitenaardse planten, wezens en andere collectie-objecten vinden. Om dit gebied te bereiken is het wel nodig om de "wormhole" generator te maken, dit gebeurt vanzelf naarmate je verder vordert in je carrière als wetenschapper.