InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Falcon's Eye: Een avontuurlijk ontdekkingsspel uit 2001

Falcon's Eye: Een avontuurlijk ontdekkingsspel uit 2001

Falcon's Eye: Een avontuurlijk ontdekkingsspel uit 2001 Falcon's Eye is een gratis te downloaden, open source-avontuurspel ontwikkeld door Jaakko Peltonen in 2001 en een grafische versie van het spel NetHack uit 1987. Net als in NetHack neemt de speler in Falcon's Eye een rol aan, bijvoorbeeld: een archeoloog, toerist, ridder of tovenaar. De speler moet het ras van het personage selecteren, bijvoorbeeld: een mens, dwerg of kabouter. Ook moet de speler het geslacht kiezen. Daarnaast moet de speler nog kiezen of hij of zij rechtvaardig, gelovig of neutraal is. Als de speler zijn of haar personage heeft samengesteld, kan het avontuur beginnen. Bijgestaan door een huisdier (een kleine hond of kitten) betreedt de speler de "Mazes of Menace" om het Amulet van Yendor te vinden. Het Amulet belooft de vinder grote rijkdommen.

Artikelindeling


Het verhaal van Falcon's Eye

Je dromen worden de laatste tijd steeds zorgelijker. Beelden van ruïnes, vreemde wezens en gevechten teisteren je in je slaap. Betekenen deze visioenen misschien iets? Voorbij de Vallei van Gehennom staan ruïnes en de ingang naar de Mazes of Menace. Er gaan geruchten rond dat het daar vol zit met monsters en schatten. Sommigen zijn rijk teruggekeerd terwijl er van de meesten nooit meer iets is vernomen. Men zegt dat ergens tussen de monsters, stof en spinnenwebben het Amulet van Yendor ligt. Als je het Amulet vindt staan er grote rijkdommen te wachten. Zelfs als je het niet zou vinden, zullen de minstrelen waarschijnlijk grof geld voor je verhaal betalen. Gedwongen door je dromen besluit je de Mazes of Menace te betreden. Na dagen reizen, arriveer je in de nacht dicht bij de ingang. Je brengt de nacht door onder de sterrenhemel, je dromen zijn rustig en vrij van visioenen. Eindelijk breekt de ochtend aan. Met je volledige uitrusting daal je af in een met puin bezaaide catacombe.

Falcon's Eye spelen

Hoewel het praktisch onmerkbaar is, is Falcon's Eye is een zogenaamd turn based spel. Turn based houdt kort samengevat in dat eerst de speler de beurt krijgt om acties uit te voeren en daarna de computer (of vice versa). Voordat de speler begint met spelen moet hij of zij een (verzonnen) naam opgeven. Daarna moet hij of zij een ras, rol, geslacht en een levensrichting kiezen. Als de speler daar geen zin in heeft kan de computer een willekeurige keuze voor hem of haar maken. De rol en de levensrichting die het personage van de speler heeft, bepalen welke god gediend wordt en hoe monsters reageren op de speler.

Het hoofddoel van het spel

De speler moet met zijn of haar samengestelde personage naar de allerlaatste verdieping van de kerker afdalen om daar het Amulet van Yendor te bemachtigen. Vervolgens moet hij of zij het offeren aan zijn of haar god. Als dat is volbracht wordt de speler beloond met de gave van onsterfelijkheid en krijgt hij of zij de status van een demigod.

Extra uitdagingen

Hoewel het niet verplicht is kan de speler aanvullend op het hoofddoel, ook extra uitdagingen uitvoeren. De extra uitdagingen zijn restricties die de speler zichzelf in het spel vrijwillig oplegt. De speler laat het personage bijvoorbeeld geen monsters doden, geen wensen doen of een vegetarisch of veganistisch dieet volgen. Dit word allemaal bijgehouden door het spel en kan worden teruggelezen wanneer de speler heeft gewonnen of verloren. Op NetHack-fora zijn er ook onofficiële extra uitdagingen te vinden die niet worden bijgehouden door het spel.

Het personage van de speler en het huisdier

Na de intro van het verhaal, begint het personage met een huisdier in een willekeurig gegenereerde kerker. Door een bepaald aantal monsters in de kerker te doden gaat steeds het ervaringsniveau van het personage omhoog. Hierdoor gaan onder andere kracht en het aantal levenspunten ook omhoog. Net als de kerker wordt ook het huisdier willekeurig gegenereerd. Met uitzondering van de ridder, is het huisdier bij elke rol een kleine hond of een kitten. De ridder begint altijd met een gezadelde pony als huisdier. Hoewel het huisdier niet bestuurd kan worden, doodt het ook monsters. Net als het personage stijgt daardoor ook het ervaringsniveau van het huisdier. De meeste monsters kunnen ook een "huisdier" worden door ze te temmen met magie of voedsel.

De kerker

De kerker bestaat uit ongeveer 50 verdiepingen. De speler kan hierin omhoog en omlaag gaan via trappen, ladders of valluiken. De inrichting van de kerker is bij iedere speelsessie weer anders. Iedere verdieping heeft meerdere ruimtes met verschillende faciliteiten, voorwerpen en monsters. Een ruimte kan bijvoorbeeld een altaar, fontein, schatkist, grafsteen of een winkel bevatten. Net als de kerker in het geheel, zijn ook de ruimtes en wat er zich in bevindt iedere keer weer anders. Ook de locatie van ruimte is iedere keer weer anders. Hierdoor ontstaat er nooit een herhalend speelpatroon en is ieder nieuw spel dat gestart wordt, plus de speelervaring altijd uniek.

Het ontdekkingselement

Voor de speler is vrijwel alles dat zich in de kerker bevindt een mysterie. Twee dingen weet de speler echter zeker. De voorwerpen waar hij of zij mee begint zijn niet vervloekt en zijn of haar huisdier is eeuwig trouw. Tijdens de weg naar beneden komt de speler verschillende voorwerpen tegen, dit zijn onder meer: wapens, bepantsering, boekrollen, toverspreukenboeken, toverdrankjes, toverstaven, ringen, amuletten en bepaalde gereedschappen. Als de speler deze voorwerpen oppakt verschijnen ze in de inventaris, maar dan zijn ze nog niet geïdentificeerd. Wat ook eigenaardig is in het spel is de aankondiging van een volle maan. Als het spel toevallig gespeeld wordt op een dag wanneer het volle maan is, dan verschijnt de aankondiging "Be carefull! New moon tonight." (wees voorzichtig! volle maan vannacht.).

Voorwerpen identificeren

Pas wanneer een voorwerp geïdentificeerd is zal het nut ervan bekend worden. Pakt de speler bijvoorbeeld een toverdrankje op, dan verschijnt deze in de inventaris met bijvoorbeeld de naam "pink potion" (roze toverdrankje). Wat de pink potion doet is onbekend, de speler kan met enkele trucjes en acties achterhalen wat de uitwerking is. De meest logische en gelijk de meest risicovolle manier van achterhalen is door het simpelweg op te drinken. De veiligste manier om het nut van voorwerpen te achterhalen is met een "scroll of identify" (broekrol van identificatie). Boekrollen worden in de inventaris weergegeven met betekenisloze namen, dus ook hierbij is het maar de vraag of het wel de juiste is. Is de naam van de scroll of identify bijvoorbeeld "TEMOV", dan zal iedere gevonden boekrol met deze naam een scroll of identify zijn. Als er echter weer een nieuwe speelsessie wordt gestart, dan is de kans groot dat de boekrol met de naam TEMOV een heel andere uitwerking heeft.

Zegeningen en vervloekingen

Voorwerpen die in de kerker gevonden worden hebben de status: gezegend (blessed), onvervloekt (uncursed) of vervloekt (cursed). Het merendeel aan voorwerpen dat gevonden wordt is onvervloekt. Echter is de status van een voorwerp nooit bekend als het niet geïdentificeerd is. Een gezegend voorwerp is in het algemeen krachtiger dan een onvervloekt voorwerp en een vervloekt voorwerp heeft vrijwel altijd een nadelig effect. Als de speler zijn of haar personage bijvoorbeeld zou bewapenen met een vervloekt zwaard, dan is een nadelig effect bijvoorbeeld dat het zwaard "vast zit" aan de hand van het personage. Tenzij de speler dit (gaandeweg) ongedaan kan maken, zal het onmogelijk zijn om het personage te bewapenen met iets anders.

Game over!

Als het personage van de speler sterft, bijvoorbeeld in een gevecht, door vergiftiging of van de honger dan is het game over. Oftewel het spel is afgelopen, want Falcon's Eye heeft geen opslagmogelijkheid. Hierdoor zal er iedere keer een nieuwe speelsessie gestart moeten worden, want het is niet mogelijk om weer te beginnen vanaf een punt waarin het personage nog in leven was. Wanneer het personage sterft wordt er gevraagd of de speler zijn of haar voorwerpen wilt laten identificeren en daarna volgt er een overzicht van wat de speler zoal gepresteerd heeft. In dat overzicht staan onder andere de extra uitdagingen die de speler had gedaan en het aantal gedode monsters. Naast het aantal is ook te zien welke monsters de speler heeft gedood.

Spoilers

Falcon's Eye is een uiterst complex spel, maar het komt niet per se aan op de ervaring van de speler. De vele factoren in het spel zorgen ervoor dat iedere uitkomst en speelervaring weer anders is. Hierdoor kan het jaren duren voordat een speler trucjes en geheimen ontdekt. Zelfs de meest ervaren spelers ontdekken regelmatig nieuwe dingen. Hierdoor zijn er op de meeste NetHack-nieuwsgroepen, -fora en -fansites zogenaamde "spoilers" (pretbedervers) te vinden. De spoilers zijn onder andere strategieën, kansberekeningen en herkenningsmethodes.

De ontwikkelaar van Falcon's Eye

Falcon's Eye werd op 3 juli 2001 ontwikkeld door Jaakko Peltonen, een onderzoeker aan de technische universiteit van Helsinki. Een grote deel van de grafische ontwerpen en geluidseffecten in het spel zijn ook door hem gemaakt. Falcon's Eye werd voor een groot deel in C geprogrammeerd, met een paar C++ functies. Zowel SDL als DirectX werden gebruikt voor de grafische weergaven en het geluid. Hierdoor zou de basiscode van het spel zo systeem onafhankelijk mogelijk zijn. Nadat het spel beschikbaar was om te downloaden, zijn er sinds de ontwikkeling in 2001 geen updates voor het spel uitgebracht (gegevens 2016). Hierdoor werd een nieuwe versie genaamd Vulture's Eye (nu bekend als Vulture) uitgebracht.
© 2016 - 2017 Lanceburton, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boonanza - spel voor bonenboerenBoonanza - spel voor bonenboerenEen van de gezelligste kaartspellen van de afgelopen jaren: Boonanza! Alle spelers worden bonenboeren en proberen zoveel…
Dramales: een rolbiografie schrijvenDramales: een rolbiografie schrijvenEen goede manier om een personage vorm te geven, is door middel van het schrijven van een rolbiografie. Dit kan n.a.v. e…
Heavy Rain (PS3)Heavy Rain (PS3)Heavy Rain is een aankomende PlayStation 3 video game en wordt ontwikkeld door Quantic Dream. Het spel wordt geleid door…
Oblivion: Cheats, informatie en overzichtIn 2006 kwam het spel Oblivion uit. Het spel werd door zowel journalisten als consumenten erg positief ontvangen. Door d…
Buitenspel: de ingewikkeldste regel uit het voetbalBuitenspel. Het is ongetwijfeld de voetbalregel die voor de meeste opschudding zorgt. De meeste voetballiefhebbers snapp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Isaiah658 / Openclipart
  • Eigen speelervaring
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon%27s_Eye
  • https://en.wikipedia.org/wiki/NetHack
  • http://www.nbl.fi/~nbl924/jaakkopeltonen/
  • https://www.youtube.com/watch?v=PxkBsjYCXlk

Reageer op het artikel "Falcon's Eye: Een avontuurlijk ontdekkingsspel uit 2001"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Lanceburton
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Bronnen en referenties: 6
Schrijf mee!