InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Playstation 4-modellen: De verschillen tussen de Slim en Pro

Playstation 4-modellen: De verschillen tussen de Slim en Pro

Playstation 4-modellen: De verschillen tussen de Slim en Pro Op 7 september 2016 werd door Sony het Playstation Event georganiseerd in New York. Tijdens dit evenement werden diverse aankondigingen gedaan, waaronder de officiële bekendmaking van twee nieuwe Playstation-modellen. Naast het originele Playstation 4-model dat in 2013 werd uitgebracht, zijn er nu ook Playstation 4 Slim- en Playstation 4 Pro-modellen. Deze modellen verschillen van elkaar op het gebied van onder andere design en hardware, wat de aankoopbeslissing van een Playstation 4-model kan beïnvloeden.

Versies en prijzen

Het originele Playstation 4-model is in november 2013 uitgebracht en is zowel in een variant van 500GB als 1TB verkrijgbaar. Een tweede model dat in september 2016 werd aangekondigd is de Playstation 4 Slim (PS4 Slim). Dit model ligt per 16 september 2016 in de winkels met een opslagruimte van 500GB voor een adviesprijs van 300 euro. Het derde model is de Playstation 4 Pro (PS4 Pro), een geavanceerdere versie van de originele Playstation 4. Dit 1TB-model ligt per 10 november 2016 in de winkels met een adviesprijs van 400 euro.

Hardware

De Playstation 4 Slim is puur een verbetering op het gebied van design. Dit houdt in dat het apparaat kleiner en lichter is geworden, maar qua hardware geen grote aanpassingen bevat. Dezelfde processor, grafische kaart en geheugenkaart zijn aanwezig als in het originele Playstation 4 model in 2013.

De Playstation 4 Pro staat echter in het teken van kwalitatieve verbeteringen. Zo bevat de Playstation 4 Pro een sterkere graphics processing unit (GPU) en is ook de kloksnelheid van de processer (CPU) omhoog gegaan. Door deze verbeteringen in de hardware is het mogelijk om games af te spelen in 4K-resolutie en zullen deze games ook vloeiender worden afgespeeld. 4K staat voor een resolutie van 4000 bij 2000 pixels, wat vier keer zo groot is als de gangbare Full HD-resolutie van 1080p. Er is echter geen 4K Blu-ray-speler aanwezig.

Ook kan de Playstation 4 Pro games in HDR afspelen. HDR staat voor High Dynamic Range en zorgt voor diepere kleuren en meer contrast. In tegenstelling tot 4K is dit echter niet uniek voor de Playstation 4 Pro, want via een update is HDR ook mogelijk voor de overige Playstation 4-modellen.

Design

De originele Playstation 4 is een flink apparaat, met afmetingen van ongeveer 28 bij 30 centimeter en een dikte van ongeveer 5 centimeter. De Playstation 4 Slim is in dit opzicht verbeterd en heeft een compacter ontwerp gekregen. Bovendien is de Playstation 4 Slim 25% lichter dan het originele model en gebruikt de Playstation 4 Slim minder stroom. De Playstation 4 Slim heeft een matte afwerking gekregen en is net als het originele model zwart gekleurd.

De Playstation 4 Pro is echter weer wat groter en zwaarder dan het originele Playstation 4-model. Waar het design van de Playstation 4 Slim eruit ziet als twee units die op elkaar gestapeld zijn, zijn dit in het geval van de Playstation 4 Pro drie units. Ook de Playstation 4 Pro is zwart gekleurd en heeft een matte afwerking.

Aansluiting en poorten

De originele Playstation 4 en Playstation 4 Slim hebben beide twee USB-poorten aan de voorzijde van het apparaat. In het geval van de Playstation 4 Pro is aan de achterzijde een derde USB-poort toegevoegd. Verder zijn er in de modellen dezelfde poorten aanwezig, zoals een HDMI-aansluiting. Alleen de Playstation 4 Slim heeft nog één poort minder dan het originele model aangezien de ‘optical out’ poort is verdwenen. Deze audiopoort wordt echter in het algemeen maar weinig gebruikt, aangezien een HDMI-aansluiting ook audio door kan geven naar de ontvanger.

Controller

Zowel de Playstation 4 Slim als Playstation 4 Pro worden geleverd met een licht verbeterde Dualshock controller. Er zijn geen grote veranderingen ten opzichte van het model dat werd meegeleverd met de originele Playstation 4, maar toch zijn er een paar kleine verschillen. Zo had de originele controller een light-bar aan de achterzijde van de controller, maar er is nu ook een streepje verlichting toegevoegd aan de bovenzijde. Zodoende kan je gemakkelijker tijdens het spelen eventuele kleurveranderingen zien. Ook is het kleurschema wat veranderd en hebben de pijltjestoetsen bijvoorbeeld een lichtere kleur grijs gekregen.

Software

Alle Playstation 4-spellen zijn te spelen op de originele Playstation 4, Playstation 4 Slim en Playstation 4 Pro. Sommige spellen zullen echter wel vloeiender lopen op de Playstation 4 Pro.

Playstation 4, Playstation 4 Slim of Playstation 4 Pro kopen?

De aankoopbeslissing is afhankelijk van verschillende factoren waarover je een eigen afweging zou moeten maken. Door de verbeterde hardware is de Playstation 4 Pro het krachtigste model van de drie. Echter, voor de gemiddelde speler of speler zonder 4K-televisie zijn deze verschillen wellicht niet merkbaar en is de Playstation 4 Slim dus een voordeligere aankoop. Het originele Playstation-model is alleen de moeite waard als je deze ergens goedkoper vindt dan de overige modellen. Dit model is namelijk wel wat verouderd, maar bevat inhoudelijk gezien dezelfde specificaties als de Playstation 4 Slim.
© 2016 - 2017 Toms, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Playstation 4: een revolutie in de gamewereldPlaystation 4: een revolutie in de gamewereldOp 21 februari 2013 was het dan eindelijk zo ver. De releasedatum van de Playstation 4 werd bekendgemaakt. Er werd ook a…
Playstation 3 resetten (FAT model)Playstation 3 resetten (FAT model)De playstation 3 is een duur apparaat en het is erg vervelend als het apparaat het niet meer naar behoren functioneert.…
Playstation 3 lens kapotDe blue ray lens is een duur en belangrijk onderdeel van de playstation 3, als de lens kappot gaat betekend dit een dure…
Playstation 4: krachtige spelcomputerPlaystation 4: krachtige spelcomputerMomenteel is de Playstaion 3 nog in gebruik. Maar Sony is al bezig met de ontwikkeling van de Playstation 4, die volgens…
Aankondiging van de Playstation Vita TvOp 8 september 2013 kondigde Sony een opvallend nieuw systeem aan wat aansluit op de minder succesvolle portable spelcom…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Playstation 4-modellen: De verschillen tussen de Slim en Pro"

Infoteur: Toms
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!