EVE online, een inleiding tot het spel
EVE online is één van de oudste MMORPG's (massive multiplayer online role playing game) op de markt. Het spel werd ontwikkeld door CCP games, een bedrijf dat gevestigd is in IJsland. In EVE online bestuurt de speler een ruimteschip door een gigantisch universum. Het spel is vooral gekend doordat de gametijd, die bij de meeste games enkel gekocht kan worden met echt geld, gekocht kan worden met geld verdiend in het spel.
De start
Wie voor het eerst inlogt op EVE online zal een klein, wendbaar ruimteschip tot zijn beschikking hebben. De speler bevindt zich direct in de ruimte, zonder te weten hoe het spel werkt. Een korte introductie leert de speler hoe het schip bestuurd moet worden, waarna hij er alleen voor staat. Omdat het spel veel meer, oneindig veel meer, omvat dan enkel het besturen van een schip, vormen spelers vaak groepjes, corporaties genoemd, om samen het spel te leren.
Het spel leren
Omdat het spel natuurlijk veel meer omvat dan enkel een schip besturen moet het spel eerst geleerd worden. Sommige spelers doen dit door internetfora en online handleidingen te lezen, anderen doen dit door een hulpvaardige corporatie te zoeken en hierbij toe te treden. De bekendste van deze corporaties is 'EVE university'. Deze corporatie biedt naast een hele hoop online handleidingen ook cursussen aan. Deze worden door een ervaren speler in het spel zelf aangeboden. Op deze manier proberen ervaren spelers de nieuwere spelers te helpen. Vaak is dit ook nodig, want EVE online staat ook bekend om zijn erg lange leerperiode.
Een goede corporatie vinden
Nadat de speler de basis van het spel onder de knie heeft, iets wat al snel een week of enkele weken kan duren, wordt het aangeraden om een goede corporatie te zoeken. Dit omdat spelers zich anders snel gaan vervelen, een nadeel van de grote vrijheid die aangeboden wordt. Het vinden van een corporatie kan gebeuren via het officiële forum van EVE online, via de in-game-chatkanalen en via mond-tot-mond-reclame. Vaak zul je geïnterviewd worden als je bij een corporatie wilt toetreden. Dit omdat verraad vaak voorkomt in het spel, waardoor corporaties altijd op hun hoede zijn.
Een speelstijl ontwikkelen
Hoe vroeger de speler een speelstijl ontwikkelt, hoe beter zijn personage zal worden. Het loont dan ook om al na enkele dagen een richting te kiezen. Enkele mogelijkheden worden hieronder opgesomd:
- Mijnen: Miners hebben besloten om hun tijd te wijden aan het ontginnen van grondstoffen.
- Produceren: Producers richten zich op het produceren van de verschillende materialen.
- Piraterij: Er zijn verschillende soorten piraten. Vaak gaat het over bedriegen, gijzelen van spelers, tol vragen bij belangrijke doorwegen,...
- Missies: In EVE kunnen missies worden gedaan, sommige spelers gebruiken dit als inkomstenbron.
- Wormhol verkenner: Verkennen wormholen in de hoop waardevolle voorwerpen te vinden.
Er zijn natuurlijk nog heel wat andere mogelijkheden, de speler wordt enkel begrensd door zijn verbeelding. CCP games staat erom bekend de spelers een grote vrijheid te bieden. Zo is het volledig legaal om andere mensen te scammen, beliegen,... zolang het binnenin het spel blijft.
Later verloop
Nadat je de meeste elementen van het spel beheerst kun je op zoek gaan naar een einddoel. In EVE online heb je heel wat verschillende mogelijkheden. Vaak vallen de doelen van spelers in enkele categorieën, die hier even besproken zullen worden, onder te delen.
Een grote corporatie leiden
Sommige spelers willen zich inzetten voor de online gemeenschap door een corporatie te leiden. Het leiden van een corporatie wordt door velen als een ondankbare taak gezien omdat er erg veel werk bij komt kijken, terwijl je er ISK-gewijs relatief weinig voor terugkrijgt. De personen die voor dit pad kiezen doen dit vaak omdat ze respect willen afdwingen bij hun corporatieleden en hun vijanden.
Een economische grootmacht worden
Omdat in EVE online alles door de speler wordt gemaakt woedt er een nimmer tanende economische strijd tussen verschillende spelers. Sommige spelers besluiten zich volledig te focussen op deze strijd om zo een grootmacht te worden op economisch gebied. Vaak zullen deze spelers ook een kleinere corporatie oprichten om zo de verschillende onderdelen van de productieketen in handen te hebben. Deze kleine corporaties omvatten vaak enkele miners, enkele producers en enkele haulers (mensen die zich focussen op het vervoeren van voorwerpen door de ruimte).
Beroemd worden
Nog andere spelers willen gewoon beroemd of berucht worden. Omdat alle spelers in EVE online op dezelfde server spelen is het mogelijk om bij iedereen gekend te zijn. Zo zijn er in EVE online heel wat beroemde piraten, waarvoor spelers niet enkel vrezen, maar ook respect hebben.
De verschillende gebieden
Het universum van EVE online is onderverdeeld in vier verschillende gebieden. Hou er echter rekening mee dat elk gebied een PVP-gebied is, waardoor je overal gedood kunt worden (PVP staat voor player versus player, dit wil zeggen dat spelers het tegen elkaar op kunnen nemen). De enige veilige zones zijn de stations waar je kunt docken (aanmeren als het ware, om de analogie met schepen te behouden).
High sec
High sec staat voor high security en wordt aangeduid door een nummer tussen 1 en 0,5 (dit nummer kan teruggevonden worden naast de naam van het stelsel waarin de speler zich bevindt). Deze gebieden worden streng bewaakt door CONCORD, die de rol van politie opneemt in EVE online. Als spelers elkaar zonder reden beschieten in een high sec gebied, dan zal CONCORD ingrijpen en de aanvaller vernietigen. Dit betekent dat een aanval in deze gebieden gelijkstaat aan zelfmoord. Veel spelers voelen zich hierdoor relatief veilig. Nochtans is dit een vals gevoel van veiligheid, daar CONCORD pas na enkele seconden optreedt. Sommige spelers zijn namelijk in staat om in die korte tijd een schip te vernietigen.
Low sec
Low sec wordt door velen als het gevaarlijkste gebied beschouwd. Deze gebieden worden aangeduid met een nummer tussen 0,5 en 0. Low sec wordt niet beschermd door CONCORD, waardoor spelers de vrije hand krijgen. Dit resulteert dan ook in een erg gevaarlijk gebied voor de beginnende speler. Piraten zullen vaak door deze gebieden vliegen, op zoek naar een slachtoffer.
Null sec
Null sec is het derde type gebied. Dit gebied wordt net zoals low sec niet beschermd door CONCORD. Het verschil met low sec is dat deze gebieden kunnen worden geclaimd door corporaties. Grote corporaties zullen zich dan ook vaak nestelen in een door hen geclaimd null secgebied. Omdat er erg veel lege stelsels, dit zijn stelsels zonder andere spelers, zijn in null sec, is het iets veiliger dan het drukbewoonde low sec.
Wormhole
Wormholes zijn het vierde en laatste type. Wormholes lijken erg goed op null sec, maar kunnen niet geclaimd worden. Daarnaast verplaatsen wormholes zich. De ingang van een wormhol zal na een bepaalde tijd verspringen naar een ander stelsel/wormhol. Op deze manier zijn spelers die zich in een wormhol bevinden nooit zeker dat ze via dezelfde weg kunnen terugkeren.