InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?

Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?

Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind? Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console bij jouw kind past. Niet alleen de console is belangrijk, maar ook de spellen die ervoor beschikbaar zijn.

Gamen

De laatste jaren heeft het gamen een grote vlucht genomen, niet alleen onder kinderen, maar ook onder volwassenen. Er worden steeds betere games gemaakt en er wordt steeds meer geavanceerde apparatuur ontwikkeld. Waarschijnlijk zal uw kind op gegeven moment het gamen ontdekken, bijvoorbeeld bij familie, een vriendje of door reclame op TV. Uw kind zal op gegeven moment wellicht gaan vragen om een game-console. Wellicht heeft uw kind met de Xbox gespeeld, met de Playstation of met de Nintendo Wii. Deze drie consoles zijn de grote spelers op de markt van de game-consoles, welke van deze consoles is nu het meest geschikt voor kinderen?

De Xbox

De Xbox is een game-console die grafisch erg goed is. De beelden zijn soms erg realistisch en de spellen die voor de Xbox verkrijgbaar zijn zijn vaak gewelddadig. Daarnaast zijn er ook veel racespellen verkrijgbaar voor de Xbox. De Xbox kan aangesloten worden op internet, via Xbox Live kun je on-line spelen met andere spelers. Als extra kan de Xbox ook DVD´s afspelen. De Xbox is niet echt geschikt voor kinderen, veel spellen zijn zelfs alleen maar geschikt voor kinderen boven de 16 jaar. Een paar spellen zijn wel voor wat jongere kinderen geschikt, maar dit zijn er niet zo veel. Vooral veel meisjes zullen niet veel aan de Xbox games vinden.

De Playstation 2

De Playstation 2 is al wat langer in de verkoop. De console is erg populair, hierdoor worden er nog steeds veel games voor bijgemaakt. Voor de Playstation 2 zijn allerlei soorten games verkrijgbaar, games die geschikt zijn voor jonge kinderen tot en met games die alleen voor 16+ geschikt zijn. Wanneer u wilt kiezen voor een wat goedkopere console en goedkopere spellen, dan is de Playstation 2 een goede keuze. Met name de wat oudere spellen worden voor lage prijzen verkocht. Uw kind kan hier net zoveel plezier mee hebben, als met een recent uitgebrachte, duurdere game.

De Playstation 3

De Playstation 3 is een nieuwere versie van Playstation. Deze versie is zeer geavanceerd. Hij beschikt onder andere over HD technologie. De spellen zijn hierdoor zeer realistisch. Nadeel van deze console is dat deze erg duur is. Daarnaast zijn de tot nu toe uitgebrachte spellen met name geschikt voor de oudere kinderen en volwassenen. Met de Playstation 3 kun je ook blu-ray DVD´s afspelen en online gamen via een internetaansluiting. Voor een jonger kind is de Playstation 3 geen aanrader vanwege het beperkt aanbod in spellen voor jongere kinderen.

De Nintendo Wii

De Nintendo Wii is de populairste game-console van dit moment. De console is extra populair vanwege de bijzondere besturing, waardoor er bij een groot deel van de games extra lichaamsbeweging wordt verlangd. Hierdoor zit men niet constant stil achter een game te spelen, maar wordt er actief meegedaan met het spel. Voor de Nintendo Wii zijn er inmiddels vele titels verkrijgbaar, waaronder veel games die leuk zijn voor kinderen. Via internetaansluiting kan er ook online gespeeld worden. De Nintendo Wii is een echte aanrader voor kinderen, al is de console in aanschaf aan de prijzige kant.

Hoe weet ik welke game geschikt is voor mijn kind?

Voor geschiktheid van een game voor een bepaalde leeftijd kijk je naar de symbolen en de leeftijdsaanduiding op de achterkant van het spel. Veel mensen vergissen zich echter in de betekenis van de leeftijdsaanduiding. Men gaat er vaak van uit dat de leeftijdsaanduiding te maken heeft met de moeilijkheidsgraad van het spel, dit is echter niet zo. De leeftijdsaanduiding betekent vanaf welke leeftijd de game geschikt is. Een game waar de aanduiding 16+ op staat is dus echt niet geschikt voor een jonger kind.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de Sega spelcomputerDe geschiedenis van de Sega spelcomputerTegenwoordig komt bij veel games het logo van Sega naar voren, is dit een nieuwe speler op de softwaremarkt? Nee, het be…
Kinect games op de pcKinect games op de pcGamen met Kinect gaat zonder een controller. De gebruiker is zelf de controller. Dit is mogelijk door een speciale camer…
De geschiedenis van consoles: derde en vierde generatieIn de tijd dat de consoles van de derde en vierde generatie uitkwamen domineerde Nintendo de internationale markt van co…

Reageer op het artikel "Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?"

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 04-03-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Computergames
Schrijf mee!