InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Don't starve, doel en moeilijkheden van de game

Don't starve, doel en moeilijkheden van de game

Don't starve, doel en moeilijkheden van de game Don't starve is een game die ontwikkeld wordt door Klei Entertainment. Het spel is vooral bekend door zijn moeilijkheidsgraad en de artistieke tekenstijl. De ontwikkeling van het spel startte in 2013 en het werd iets later via Steam vrijgegeven. De ontwikkelaars besloten om het spel vrij te geven voordat het afgewerkt was, om zo de input van de gebruikers te kunnen gebruiken bij de verdere ontwikkeling van het spel.

Doel van het spel

Het vertalen van de titel levert ons de naam: "verhonger niet". De bedoeling van het spel is dan ook om te overleven. Naast verhongeren zijn er echter nog heel wat andere manieren om te sterven in het spel. Zo loopt de spelwereld vol met monsters die de speler willen doden. Daarnaast sterft het personage ook als hij in het donker rondloopt en, alsof dat nog niet genoeg is, zijn er dan ook nog de vier seizoenen, waarvan er drie dodelijk zijn als je niet goed voorbereid bent. Je score wordt bijgehouden als het aantal dagen dat je hebt overleefd.

Hoe werkt het spel

Bij de start van het spel wordt je personage wakker op een willekeurige plaats op de kaart. Je personage heeft drie verschillende meters: honger, geestelijke gezondheid en levens. Om je te helpen deze meters te onderhouden is het mogelijk om voorwerpen te verzamelen en te bouwen. Het merendeel van deze voorwerpen geven namelijk een boost aan één of meerdere van deze meters.

Honger

De hongermeter duidt aan hoeveel honger je personage heeft. Deze meter zal langzaam maar zeker zakken, tot hij nul bedraagt. Zodra de meter nul bereikt, zal je personage levens verliezen. Om je hongermeter bij te vullen volstaat het om voedsel te eten, dat je overal op de kaart terug kunt vinden. Hou er rekening mee dat voedsel een bepaalde tijd nodig heeft om terug te groeien, waardoor er al snel schaarste ontstaat. Het is mogelijk om je eigen voedsel te voorzien door boerderijtjes, bijenkorven,... te bouwen.

Geestelijke gezondheid

De meter aangeduid met een icoontje van hersenen (vanaf nu je sanity-meter genoemd) duidt aan hoe het met de geestelijke gezondheid van je personage gesteld is. Indien deze meter onder een bepaalde waarde gaat zal je personage beginnen te hallucineren. Rondom je personage zullen schaduwfiguren verschijnen en de wereld zal er donkerder uit beginnen zien. Indien je sanity-meter nog lager zakt, zullen de schaduwfiguren je beginnen aan te vallen. Omdat deze aanvallen meestal op de meest ongelegen momenten beginnen, zoals bijvoorbeeld tijdens de nacht, kunnen ze erg dodelijk zijn. Om je sanity-meter te doen stijgen kun je verschillende dingen doen. Zo zijn er bepaalde maaltijden die je meter doen stijgen. Daarnaast kun je ook bloemetjes plukken. Naast deze methoden zijn er nog verschillende andere trucjes die je al spelende leert kennen.

Gezondheidsmeter

Je gezondheidsmeter wordt aangeduid door een harticoon. Indien deze meter op nul komt, sterft je personage. Het verliezen van levens kan op heel wat manieren gebeuren, maar de meest voorkomende zijn onderkoeling, oververhitting, verhongering en vechten met monsters. Om je gezondheid bij te vullen kun je bloemblaadjes eten, gekookt voedsel eten of bepaalde voorwerpen maken. In de beschrijving van de voorwerpen zul je steeds hun effect op je gezondheidsmeter zien.

De seizoenen

Een extra moeilijkheid aan don't starve is de aanwezigheid van seizoenen. Behalve de herfst heeft elk seizoen enkele nadelen. Deze zorgen ervoor dat overleven net dat ietsje moeilijker is.

Herfst

De herfst is één van de twee startseizoenen. Dit is het enige seizoen waar erg weinig mis kan lopen. Er zijn voldoende voedselbronnen, je personage heeft het niet te warm of te koud en het regent zelden. De herfst wordt dan ook gezien als het ideale voorbereidingsseizoen.

Winter

Na de zachte herfst komt de dodelijke winter. Al snel zakt de temperatuur drastisch, waardoor veel planten stoppen met groeien. Wie geen vuur en warme kleren heeft vriest al snel dood in dit seizoen. Gelukkig blijven de konijnen tijdens de winter uit hun hol komen, waardoor je een kleine bron van voedsel hebt. Het is echter aangeraden om een grote voorraad hout en voedsel in te slaan om dit seizoen te overleven.

Lente

De lente is het tweede startseizoen. Velen vinden dit de moeilijkste start van de twee, omdat de lente enkele nadelen heeft. Zo zullen de konijnen hun hol niet verlaten, waardoor een voedselbron wegvalt. Ook regent het in de lente erg veel, waardoor je personage nat wordt en langzaamaan gek begint te worden. De lente is bedoeld om je voor te bereiden op de zomer, die al even dodelijk is als de winter.

Zomer

De zomer is het tweede dodelijke seizoen. De temperatuur stijgt extreem snel en voor je het weet is je personage oververhit. Om de zomer te overleven is het erg belangrijk om koele kledij te hebben. Daarnaast kan een voorraad ijs, die je in de winter/lente hebt verzameld ook van pas komen.

Don't starve is een erg uitdagende game, vooral omdat sterven permanent is en er dus geen fouten gemaakt mogen worden. Maar hoed je, wie eraan begint is al snel betoverd door de interessante gameplay en de mooie artstyle.
© 2016 - 2017 Herat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het werken met paperclayHet werken met paperclayPaperclay is een bijzondere klei om mee te werken. Door de elasticiteit kun je er grotere vormen mee maken, zonder dat e…
Alles over kleiAlles over kleiKlei bestaat er in verschillende vormen, kleuren en soorten. Welke klei is geschikt voor een keramist. Wat is chamotte e…
Chamotteklei het materiaal en de techniekChamotteklei het materiaal en de techniekChamotteklei is een gemakkelijk materiaal om mee te werken. Je hebt echter een klei-oven nodig om je werkstuk te voltooi…
Steam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesSteam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesWat is Steam? Steam is een applicatie en digitaal distributie platform, waarmee je online games kunt downloaden en spele…
Een kinderfeestje - Knutselen met foam clayEen kinderfeestje - Knutselen met foam clayFoam Clay is een zelf hardende klei met schuimbolletjes waarmee je voorwerpen van bijv. hout, papier-maché, MDF, glas of…
Bronnen en referenties
  • Don't starve (het spel)
  • http://dont-starve-game.wikia.com/wiki/Don%27t_Starve_Wiki

Reageer op het artikel "Don't starve, doel en moeilijkheden van de game"

Infoteur: Herat
Gepubliceerd: 13-04-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!