InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > De verschillende versies van de Nintendo 3DS

De verschillende versies van de Nintendo 3DS

De verschillende versies van de Nintendo 3DS In 2004 bracht Nintendo haar bekendste en populairste console uit; de Nintendo DS. Deze handheld werd meer dan 150 miljoen keer verkocht en werd daarmee de op één na best verkochte spelconsole ooit. In 2011 kwam de opvolger, de Nintendo 3DS, uit. Tussen 2011 en 2016 zijn er van deze console een drietal verschillende varianten uitgebracht met verschillende specificaties.

3DS: algemene informatie

De 3DS heeft een sterkere processor dan zijn opvolger en is daardoor in staat om grotere en complexere spellen te spelen. Bij de initiële versie van het apparaat is het mogelijk om spellen in 3D te spelen zonder dat je hiervoor een speciale bril hoeft te dragen. Naast 3DS-spellen kun je op elke variant van het apparaat ook originele DS-spellen spelen. Het is ook mogelijk om digitale games te kopen uit de eshop met tegoedkaarten. Ook apps als YouTube kunnen gedownload worden. Net als op de originele DS is het mogelijk om bepaalde games online te spelen via Wi-Fi. Net als zijn voorganger is de 3DS een commercieel succes; anno 2018 zijn er bijna zeventig miljoen 3DS-systemen verkocht.

Nintendo 3DS (XL)

De Nintendo 3DS is qua vormgeving niet erg verschillend van de originele DS. Nog steeds is het een inklapbare console met twee schermen, waarvan de onderste een touchscreen is. Met de meegeleverde stylus kan hierop getikt worden. Het bovenste scherm is bij de 3DS echter iets groter dan het onderste. Een variant op de 3DS, de Nintendo 3DS XL, bevat schermen die 90% groter zijn dan bij de normale 3DS. Qua controls is er niet heel veel veranderd: aan de rechterkant van het touchscreen zitten nog altijd de a-,b-,x- en y-knoppen en aan de linkerkant de d-pad. Deze is echter iets naar onder geschoven om plaats te maken voor de nieuwe, preciezere circle pad.

Standaard wordt de 3DS geleverd met anderhalve gigabyte interne opslag en een meegeleverde SD-kaart van twee gigabyte. Deze kan vervangen worden om het geheugen uit te breiden. Hiernaast zit op het bovenste scherm een shuifknop om het titulaire brilloze 3D-effect aan of uit te zetten. Ook bevat de console een gyroscoop, accelerometer, een camera aan de voorkant en twee camera’s aan de achterkant om 3D-foto’s te maken.

New Nintendo 3DS (XL)

De New Nintendo 3DS werd in 2014 uitgebracht en is grotendeels hetzelfde als de normale 3DS. Het grootste verschil is dat de New 3DS een betere processor heeft, waardoor spellen sneller kunnen laden en ook de framerate hoger ligt. Enkele games zijn zelfs zo complex dat ze alleen op de New 3DS kunnen worden gespeeld; twee voorbeelden zijn Fire Emblem Warriors en Xenoblade Chronicles 3D. Aan de rechterkant van het scherm is de c-stick toegevoegd voor extra functionaliteit in de meeste games. Daarnaast zijn er ook twee extra schouderknoppen.

In tegenstelling tot het origineel heeft de New 3DS geen opslag via een SD-kaart, maar een Micro-SD-kaart. Ook volgt de bovenste camera nu de bewegingen van je hoofd voor een geoptimaliseerd 3D-effect. Op het touchscreen is een NFC-lezer ingevoegd waarmee je amiibo kunt scannen. Bij de standaard versie is het mogelijk om de achterkant van het bovenste scherm te vervangen met een alternatief. Deze zogenaamde face plates zijn los verkrijgbaar. Bij de XL-versie is dit echter niet mogelijk. De New Nintendo 3DS XL heeft net als bij het origineel dezelfde functionaliteiten als een New Nintendo 3DS, maar 90% grotere schermen.

(New) Nintendo 2DS (XL)

Een goedkopere versie van de 3DS werd in 2013 uitgebracht onder de naam Nintendo 2DS. Qua hardware is deze console hetzelfde als de 3DS, met als uitzondering dat het 3D-effect niet beschikbaar is. Hiernaast is de console niet langer inklapbaar en is er een speaker minder. Ook de positie van de knoppen is veranderd; deze zitten niet langer naast het touchscreen, maar naast het bovenste scherm. Op een 2DS kunnen alle games gespeeld worden die ook op een normale 3DS gespeeld konden worden.

Een variant op de Nintendo 2DS, de New Nintendo 2DS XL, werd in 2016 uitgebracht. Dit is een goedkopere versie van de New Nintendo 3DS; deze console bevat dezelfde processor en kan daarom ook games spelen die exclusief voor de New Nintendo 3DS werden uitgebracht en amiibo scannen. Ook de positie van de knoppen is hetzelfde als bij de New 3DS; naast het touchscreen. Bovendien is het systeem inklapbaar. Het enige verschil is dat de New Nintendo 2DS XL geen 3D-effect heeft.
© 2018 Croezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nintendo 3ds kopenNintendo 3ds kopenNa de gameboy, Nintendo ds, ds light komt nu de Nintendo 3ds. Met de Nintendo 3ds wordt het spelen van de spelletjes nog…
Je Nintendo DS Lite pimpenDe kleine handzame Nintendo DS Lite is verkrijgbaar in zes verschillende standaard kleuren. Maar ondanks dat zijn er teg…
Nintendo 3DS: Games & PrijsWat kun je allemaal doen met de nieuwe Nintendo 3DS? Welke games zijn er, welke gatgets zijn er toegevoegd?
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evan-Amos, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.nintendo.nl/Nintendo-3DS/New-Nintendo-2DS-XL/New-Nintendo-2DS-XL-1218651.html
  • https://www.nintendo.nl/Nintendo-3DS/New-Nintendo-3DS/New-Nintendo-3DS-947717.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_3DS
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_3DS_sales

Reageer op het artikel "De verschillende versies van de Nintendo 3DS"

Infoteur: Croezen
Gepubliceerd: 26-01-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!