InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Nintendo Switch: Joy-Cons, controllers en andere accessoires

Nintendo Switch: Joy-Cons, controllers en andere accessoires

Nintendo Switch: Joy-Cons, controllers en andere accessoires In 2017 bracht Nintendo de Nintendo Switch uit: een console die zowel als handheld als homeconsole kan worden gebruikt. Uniek aan de Switch zijn de Joy-Cons: twee controllers die aan het scherm van de console vastgeklikt kunnen worden. Hiernaast zijn de Joy-Cons ook los te gebruiken, bijvoorbeeld voor multiplayerspellen. Naast Joy-Cons zijn er nog enkele controllers en accessoires voor de Nintendo Switch op de markt.

Joy-Cons

Algemene informatie

De meest gebruikelijke manier om op de Nintendo Switch te spelen is door middel van de twee bijgeleverde Joy-Cons: kleine controllers met ieder een analoge stick, vier directionele knoppen en twee schouderknoppen en motion-sensoren. De linker Joy-Con bevat hiernaast een knop om een schermopname te maken. De rechtse Joy-Con heeft een knop om naar het hoofdmenu van de Nintendo Switch te gaan en de mogelijkheid om amiibo te scannen. De Joy-Cons worden door middel van Bluetooth met de Switch-console verbonden. In handheld-modus (het scherm van de console is dan uit de dock) kunnen de Joy-Cons aan het scherm worden geklikt voor gebruik als een reguliere handheld als de Nintendo 3DS.

Nintendo Switch-controller

Deze manier van besturing kan in zowel handheld- als tv-modus worden toegepast.
Wanneer de Nintendo Switch in tv-modus wordt gebruikt (het scherm van de console staat dan in de dock) dienen de Joy-Cons van het scherm verwijderd te worden. Hiermee kun je vervolgens games spelen door in elke hand een controller te houden. Ook is het mogelijk om beide Joy-Cons in de bijgeleverde Nintendo Switch-controller te klikken. Op deze manier voelen de Joy-Cons het meeste aan als een traditionele game-controller. Hierbij gaat echter wel de mogelijkheid om motion controls te gebruiken verloren.

Multiplayer

Als je met meerdere mensen wil spelen kan elke speler een Joy-Con gebruiken door deze horizontaal vast te houden. Om de schouderknoppen makkelijker in te kunnen drukken kan er een zogenaamde strap op de Joy-Con worden geschoven: hierdoor is de controller makkelijker vast te houden en kan de gebruiker een polsbandje omdoen zodat hij deze niet kan laten vallen. Bij elke Switch-console zijn twee van deze straps bijgeleverd.

Prijs

Additionele Joy-Con controllers hebben een adviesprijs van 49,99 per stuk. De adviesprijs voor een bundel van twee Joy-Cons is 79,99. Extra straps hebben een adviesprijs van 5,99 per stuk.

Nintendo Switch Pro Controller

De Nintendo Switch Pro Controller is een door Nintendo uitgebrachte controller die gemaakt is om de gebruiker zoveel mogelijk comfort te bieden. De controller heeft dezelfde knoppen als de linker en rechter Joy-Con gecombineerd en heeft daarnaast ook de optie om amiibo to scannen. Deze controller kan draadloos gebruikt worden, maar dient met een bijgeleverde USB-kabel aan de console opgeladen te worden. Niet alle spellen ondersteunen de Nintendo Switch Pro Controller; op de verpakking van elk spel staat aangegeven of deze compatibel is met de controller of niet. De adviesprijs van de Nintendo Switch Pro Controller is 69,99. Andere partijen bieden voor een lagere prijs ook vergelijkbare controllers aan die constant via een USB-kabel met de console verbonden dienen te blijven.

MicroSD-kaarten

De Nintendo Switch heeft standaard een intern geheugen van 32 gigabyte. Dit is echter uit te breiden door het gebruik van een MicroSD-kaart. De Nintendo Switch ondersteunt MicroSD-kaarten met een geheugen van 32, 64, 128, 256 en 512 gigabyte. Nintendo raadt voor optimale prestaties een zo snel mogelijke MicroSD-kaart aan, met een leessnelheid van zestig MB per seconde als minimum. Wanneer je een MicroSD-kaart voor de Nintendo Switch wil gebruiken dient deze eerst geformatteerd te worden. Hierbij worden alle gegevens die eventueel al op de kaart stonden verwijderd; zorg dus dat je alle waardevolle bestanden eerst overzet op een computer voordat je de kaart formatteert.

Dock Set

Als de dock van je Nintendo Switch kapot is hoef je niet gelijk een complete nieuwe console te kopen; de docks zijn namelijk ook los verkrijgbaar. De adviesprijs hiervan is 89,99. Dit is inclusief AC-adapter en een HDMI-kabel.

Opladers

Nintendo verkoopt ook apart een AC-adapter om de Nintendo Switch, de Joy-Cons of een Nintendo Switch Pro Controller op te laden. De adviesprijs voor deze AC-adapter is 29,99. Hiernaast worden er ook andere opladers te koop aangeboden door partijen als BigBen en Hori. Voorbeelden zijn opladers voor in de auto of docking stations voor Joy-Cons of een Nintendo Switch Pro Controller.

Beschermhoesjes

Nintendo biedt zelf een variëteit aan beschermhoesjes aan om de Nintendo Switch-console in op te bergen of mee te nemen. Enkele hiervan bevatten een houder voor enkele Nintendo Switch-gamecartridges. De officiële hoesjes zijn verkrijgbaar met een opdruk van de spellen Splatoon, The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey.
© 2018 Croezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nintendo Switch, bijzonderheden, prijs en gamesNintendo Switch, bijzonderheden, prijs en gamesDe releasedatum van de Nintendo Switch is wereldwijd op 3 maart 2017. Deze spelcomputer van Nintendo kost in Amerika dan…
De verschillende versies van de Nintendo Wii (U)De verschillende versies van de Nintendo Wii (U)In 2006 bracht Nintendo haar vijfde homeconsole, de Nintendo Wii, uit. Dit was de opvolger van de populaire Nintendo Gam…
Controllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enzControllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enzDe Nintendo Wii is de nieuwe gameconsole van Nintendo. De Wii is een opvallende console en heeft dit vooral te danken aa…
Nintendo Classic Mini: Remake van de NESNintendo Classic Mini: Remake van de NESNintendo heeft een groot aantal consoles en draagbare spelcomputers uitgebracht en heeft tot en met 2015 meer dan 700 mi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Owen1962, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.nintendo.nl/Service-en-info/Nintendo-Switch/Opslag/microSD-kaarten/Ondersteunde-microSD-kaarten/Ondersteunde-microSD-kaarten-1200156.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Joy-Con
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch

Reageer op het artikel "Nintendo Switch: Joy-Cons, controllers en andere accessoires"

Infoteur: Croezen
Gepubliceerd: 27-07-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!