InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Playstation Classic: games, prijs en releasedatum

Playstation Classic: games, prijs en releasedatum

Playstation Classic: games, prijs en releasedatum In december 2018 brengt Sony de Playstation Classic uit. Dit is een kleine spelcomputer die is vormgegeven op dezelfde manier als de eerste Playstation-console uit 1995. Op de console zijn twintig klassieke Playstation-spellen geïnstalleerd die zonder cd gespeeld kunnen worden. Het concept van de Playstation Classic is vergelijkbaar met dat van Nintendoís Classics Mini-reeks; ook hierin werden retroconsoles in kleinere vorm uitgegeven met een twintigtal spellen vooraf geïnstalleerd.

Playstation One

De Playstation Classic is gebaseerd op de Playstation One: de eerste spelcomputer die door Sony werd uitgebracht in 1995. De Playstation One werd een van de eerste succesvolle spelcomputers waarvoor spellen werden uitgebracht op cdís. De grootste concurrent van de eerste Playstation, de Nintendo 64, maakte bijvoorbeeld gebruik van cartridges met veel minder opslagruimte dan cdís. Ook voor uitgevers van games was het gebruik van cdís aantrekkelijk. De productiekosten van cdís lagen namelijk betrekkelijk lager dan die van cartridges. Mede hierdoor werd de Playstation One erg succesvol: het was de eerste spelcomputer waarvan meer dan honderd miljoen exemplaren werden verkocht.

Playstation Classic

De Playstation Classic is een miniatuurversie van de allereerste Playstation. Dit houdt in dat beide consoles precies hetzelfde design en dezelfde knoppen hebben. De Playstation Classic is echter 45% kleiner dan de Playstation One. De grootte van de controller is wel hetzelfde gebleven. Wel wordt het design van de allereerste Playstationcontroller gebruikt, wat inhoudt dat de controllers niet de twee control sticks bevatten die op latere controllers wel te vinden zijn. De Playstation Classic wordt geleverd met twee controllers. De console is met een meegeleverde HDMI-kabel met een televisie te verbinden.

Games

De Playstation Classic wordt geleverd met twintig klassieke Playstation-games vooraf geïnstalleerd. Deze kunnen direct gespeeld worden zodra de console met een televisie verbonden is en van stroom is voorzien; het is niet nodig om voor elk spel een cd in te voeren. De console is voorzien van een virtuele geheugenkaart waardoor je voortgang in het ene spel kunt opslaan om vervolgens een ander spel kunt starten zonder progressie te verliezen. Het is niet mogelijk om het aantal spellen op de Playstation Classic handmatig uit te breiden. De volgende twintig spellen zijn vooraf geïnstalleerd op de console:
  • Battle Arena Toshinden
  • Cool Boarders 2
  • Destruction Derby
  • Final Fantasy VII
  • Grand Theft Auto
  • Intelligent Qube
  • Jumping Flash!
  • Metal Gear Solid
  • Mr. Driller
  • Oddworld: Abe's Oddysee
  • Rayman
  • Resident Evil: Director's Cut
  • Revelations: Persona
  • R4: Ridge Racer Type 4
  • Super Puzzle Fighter II Turbo
  • Syphon Filter
  • Tekken 3
  • Tom Clancy's Rainbow Six
  • Twisted Metal
  • Wild Arms

Releasedatum en prijs

De Playstation Classic is op de markt vanaf 3 december 2018. De adviesprijs van de spelcomputer is Ä99,99.

Nintendo Classics Mini

De Playstation Classic lijkt qua concept erg op de spelcomputers in de Nintendo Classics Mini-serie van het bedrijf Nintendo. In deze serie worden kleine replicaís van klassieke Nintendo-systemen verkocht met twintig vooraf geïnstalleerde spellen en bijbehorende controllers. Ook bij deze spelcomputers is het niet mogelijk om het aantal spellen zelf uit te breiden. In deze reeks zijn anno oktober 2018 twee spelcomputers uitgebracht: de Nintendo Classic Mini NES (Nintendo Entertainment System) en de Nintendo Classic Mini SNES (Super Nintendo Entertainment System).
© 2018 Croezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mike Meyers, Unsplash
  • https://www.playstation.com/nl-nl/explore/playstation-classic/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console)

Reageer op het artikel "Playstation Classic: games, prijs en releasedatum"

Infoteur: Croezen
Gepubliceerd: 30-10-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!