InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Afvallen door te gamen?

Afvallen door te gamen?

Afvallen door te gamen? De laatste jaren zijn games steeds populairder geworden als echt afvalmethodes. Wil jij afvallen? Dan is het helemaal niet nodig om naar de sportschool te gaan. Grijp je gameconsole en ga lekker actief gamen! Maar kun je werkelijk afvallen door games te spelen? Hoe werkt dat dan? Kun je werkelijk vanuit je eigen huis kilo's kwijtraken met videogames?

Actieve games en afvallen

Met de komst van de Wii is het actief gamen steeds geliefder geworden. De Wii heeft talloze spellen ontwikkeld die speciaal bedoeld zijn om ons te laten bewegen. Aangezien de Wii met een soort afstandsbediening werkt die reageert op beweging, zijn de mogelijkheden eindeloos. De komst met Wii Fit heeft het actief gamen nog makkelijker gemaakt. Het speciale balance board zorgt ervoor dat we vooral flink aan het bewegen zijn. Het Balance Board reageert namelijk op de bewegingen die je maakt wanneer je erop staat. En ook de Xbox 360 is met een nieuwe manier van actief gamen gekomen: Xbox Kinect. Met de Xbox Kinect ben je zelf de controller en moet je dus vooral flink bewegen om dingen voor elkaar te krijgen in de game. Er wordt gezegd dat actief gamen de perfecte manier is om af te vallen. Is dit ook zo?

Kun je afvallen met actieve games?

Het is een feit dat je met genoeg beweging kunt afvallen. Hoe meer je beweegt, hoe beter het is, maar houd minimaal een half uur per dag aan. Omdat je met de Wii en de Xbox Kinect beweegt, is het dus zeker een manier om af te vallen. Het maakt immers niet uit of je een stuk wandelt of dat je een spelletje Wii Fit doet. Beweging is goed voor je en de manier waarop maakt dus weinig uit. Houd er wel rekening mee dat je de actieve games doorgaans niet kunt vergelijken met de sportschool of met heel intensief sporten. Mensen die veel sporten zullen dus waarschijnlijk enigszins teleurgesteld zijn in de opties bij deze actieve games.

Motiverend om af te vallen

Actief gamen kan de perfecte manier zijn om gemotiveerd te blijven en zo kilo’s af te vallen. Gamen kan interessant zijn, omdat je perse je score wilt verbeteren. Je bent vaak lekker aan het bewegen zonder dat je echt in de gaten hebt dat je actief bezig bent. Het gamen om af te vallen kan je ook helpen, omdat niet iedereen buiten de deur durft te sporten. Veel mensen vinden het eng om naar een sportschool te gaan of om buiten te joggen, omdat ze bang zijn voor de reacties die ze krijgen. Met de Wii games of de Xbox Kinect kun je vanuit huis bewegen en zo toch aan je gewicht werken.

Geen wondermethode

Games spelen is erg leuk: zeker wanneer je er ook nog calorieën mee kunt verbranden. Het is echter geen wondermiddel om in een korte tijd enorm veel kilo’s kwijt te raken. Je moet sowieso onthouden dat je ook gezond moet eten en dat het ook belangrijk is om niet constant op dezelfde manier te bewegen. Zorg dus voor afwisseling. Dit kan bijvoorbeeld door verschillende spellen aan te schaffen, of door het actief gamen te combineren met een sportschool of een sport.

Lijst actieve games

Hier vind je een lijst met enkele bekende games waar je actief mee kunt spelen. De lijst is niet compleet, maar kan er wel voor zorgen dat je een beter beeld krijgt van leuke games om te spelen.

Wii games

  • 10 minutes solution
  • Dance dance revolution Hottest Party
  • Dance dance revolution Hottest Party 2
  • EA Active Games
  • EA Sports Active: More workouts
  • My Fitness coach
  • My Fitness coach: dance workout
  • New U Fitnes
  • Wii CyberBike
  • Wii Fit
  • Wii Fit Plus

Xbox 360 Kinects

  • Dance central
  • Kinect Sports
  • Kinect adventure
  • Your Shape Fitness evolved
  • Zumba Fitness

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afvallen door te gamen?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 28-05-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Afvallen
Schrijf mee!