InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Runescape: hoe en wat?

Runescape: hoe en wat?

Runescape is een computerspel dat voor iedereen te spelen is. Het is een online spel, waardoor je in contact komt met mensen uit alle delen van de wereld. Het doel van het spel is hogere levels behalen en allerlei opdrachten te doen.

Geschiedenis

Runescape is tegenwoordig het grootste online multiplayer spel ter wereld. De eerste versie van het spel werd in 1998 gemaakt door Andrew Gower en het heette toen nog DeviousMUD. Deze versie werd nog niet openbaar gemaakt. De tweede versie van het spel was in 1999 voor een week te spelen.
Runescape Classis was de eerste versie die gratis gespeeld kon worden. Jagex wilde zich graag alleen nog op Runescape focussen en het spel werd helemaal uitgewerkt, met Andrew Gower als hoofdontwikkelaar. In 2004 werd de tweede speelbare versie van Runescape gemaakt. Je kon het spel gratis spelen, maar er was ook een optie voor een betaald account.
Het spel is een aantal keer opnieuw geschreven, maar wordt nu gewoon Runescape genoemd. Het spel is beschikbaar in de talen:
  • Engels
  • Duits
  • Frans
  • Braziliaans Portugees

Beginnen met spelen

Voordat je kan beginnen met spelen, moet je een account aanmaken. Daarna kun je inloggen en moet je eerst een tutorial volgen. In deze tutorial wordt uitgelegd hoe het spel werkt. Als je deze tutorial voltooid hebt, kom je in de 'echte' speelwereld. Je kunt dan beginnen met het spelen van het spel.
Als je gratis speler bent, heb je minder opties in het spel. Je hebt bijvoorbeeld minder skills die je kan beoefenen. Skills zijn de onderdelen van het spel die je kan trainen. Als je een betaald account hebt, ook wel member genoemd, kun je alle skills beoefenen en is de wereld waarin je speelt groter.

Wat moet ik doen?

Wat je moet doen, ligt helemaal aan wat je zelf graag wilt. Je kunt je account trainen in vecht skills, maar ook vissen, bomen omhakken, vuur maken, koken en nog veel meer. Hoe hoger je levels worden, hoe meer dingen je kunt. Het hoogste wat je kan worden is level 99, behalve bij dungeoneering, deze kan tot level 110.
Rechtsonderin staat een schermpje waar je allerlei dingen kan zien. Bijvoorbeeld de skills, jouw vrienden, quests (opdrachten) en nog meer.

Mijn eigen levelsMijn eigen levels
Hiernaast zie je het schermpje met alle skills. Als je net begonnen bent zullen de meeste skills op level 1 staan, of misschien 2 of 3. Op elk vakje van een skill kun je klikken, je ziet dan welk level je nodig hebt voor bijvoorbeeld een beter object. De meeste skills worden in de tutorial al uitgelegd. Er zijn een aantal goede nederlandse sites waar je heel veel informatie kan vinden over Runescape. Onder andere uitleg over skills, tips en handleidingen. Het spel is niet moeilijk te spelen en je kunt er goed andere talen mee leren, bijvoorbeeld Engels.

Je kunt het spel in princiepe nooit uitspelen, tenzij je alle skills op level 99 hebt, het maximaal aantal XP (experience points) hebt behaald en alle opdrachten hebt afgerond. Zelfs daarna kun je nog door blijven spelen, maar je krijgt dan geen XP meer voor de dingen die je doet. Je mag zoveel accounts aanmaken als je wilt, alleen accounts verkopen of met je eigen accounts dingen onderhandelen mag niet.

Tips

Zorg dat je je wachtwoord elke maand minstens 1 keer veranderd. Op Runescape zitten erg veel hackers die op jouw account uit zijn. Zij sturen vaak mails onder de naam van Jagex/Runescape en als je op de link klikt, krijg je hoogstwaarschijnlijk een keylogger op je computer. Deze kunnen jouw wachtwoord lezen en daarmee je hele account leeghalen. Om van keyloggers af te komen moet je je computer formateren.

Log altijd uit als je klaar bent met spelen en laat je speelscherm niet open staan. Je zult na een tijdje vanzelf wel worden uitgelogd, maar het is slimmer om zelf handmatig uit te loggen.

Lees verder

© 2012 - 2018 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Runescape Skill: CookingRunescape is een massive online 3D spel wat beheert wordt door Jagex Ltd. Cooking is een van de wat minder gebruikte ski…
Hoe maak je een account op Runescape?Runescape is een spel beheerd door Jagex ltd. Om Runescape te spelen moet men eerst een account aanmaken. Het aanmaken v…
Runescape level 1-99 Cooking GuideRunescape is een spel wat beheert wordt door Jagex ltd. Het belangrijkste aspect van Runescape is het trainen van je ski…
Guild Wars, MMORPG voor de PCGuild Wars, MMORPG voor de PCGuild Wars is een MMORPG voor de PC. Voor Guild Wars hoef je (in tegenstelling tot de meeste MMORPG's) geen maandelijkse…
Runescape: Tips om geld te verdienenRunescape is een online spel onderhouden door Jagex ltd. In Runescape kan van alles gedaan worden, maar daarvoor heb je…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia - Runescape

Reageer op het artikel "Runescape: hoe en wat?"

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: 09-02-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Verschillende games
Schrijf mee!