InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Uitleg over het gebruik van mobiele telefoon jammers

Uitleg over het gebruik van mobiele telefoon jammers

Uitleg over het gebruik van mobiele telefoon jammers Een "jammer" (uitgesproken als: djemmer) is een apparaat dat voorkomt dat terrestrische en extraterrestrische signalen verstuurd en/of ontvangen kunnen worden. Het apparaat is vooral bedoeld om het mobiele telefoon verkeer (tijdelijk) uit te schakelen. Uitgebreide jammers kunnen bijvoorbeeld ook bluetooth, WIFI, GPS of andere draadloze communicatiemethodes platleggen. Zelfs een magnetron kan het zwijgen worden opgelegd.

Artikelindeling

Het gebruik van jammers

Een jammer kan praktisch overal gebruikt worden, maar wordt hoofdzakelijk ingezet in ruimtes waar mobiele communicatie als storend of ongewenst wordt ervaren. Deze ruimtes zijn bijvoorbeeld: gebedshuizen, gevangenissen, theaters, vergaderruimtes, scholen, maar ook brand- en explosiegevaarlijke gebieden. Zowel het ontvangen als verzenden met een mobiele telefoon wordt onmogelijk gemaakt wanneer een jammer is geactiveerd. Een jammer is het tegenovergestelde van een repeater, dit apparaat zorgt juist voor (betere) ontvangst op plaatsen niet of nauwelijks mogelijk is.

Verbod op jammers

Alhoewel het bezit, gebruik en de verkoop van jammers in de meeste westerse landen verboden is, worden ze ondanks het verbod soms toch (illegaal) ingezet. De hoofdreden dat jammers in Nederland verboden zijn, is dat noodnummers zoals 112 bij inschakeling van een jammer, mobiel onbereikbaar worden. Ook kan een jammer de communicatie van beveiligingssystemen en voertuigbeveiligingsapparatuur op basis van GSM en GPS bemoeilijken.

Onderzoeken en contra-maatregelen

In zeldzame gevallen kunnen gespecialiseerde bedrijven vergunningen voor onderzoeksdoeleinden verkrijgen. Aan de vergunningen zijn echter strenge regels verbonden. Zo mag de jammer bijvoorbeeld alleen op bepaalde tijden in één specifieke ruimte gebruikt worden en mag de (nabije) omgeving hier geen hinder aan ondervinden. Ook een vaste in- en uitgaande (tele)communicatie verbinding is verplicht. Het gecontroleerd jammen (uitgesproken als: djemmen) binnen een ruimte zonder doorwerking naar de (nabije) omgeving, wordt "zero leakage" genoemd. De onderzoeken die verricht worden zijn niet alleen gericht op het verbeteren van beveiligingsinstallaties en toepassingen, maar ook op contra-maatregelen zoals jamming detectie en jamming blokkade.

Militair gebruik

In oorlogsgebieden wordt er door militaire explosievenopruimingseenheden gebruik gemaakt van speciale militaire jammers. De jammers worden ingezet als hulpmiddel bij het veilig lokaliseren en onschadelijk maken van "IED's" (Improvised Explosive Device), in het Nederlands bekend als "bermbom". Een IED wordt hoofdzakelijk op afstand tot explosie gebracht door radiogolven. Radiogolven kunnen met zo'n jammer de IED dan niet bereiken, waardoor deze vervolgens onschadelijk kan worden gemaakt. De militaire jammers zijn grote apparaten die praktisch alle signalen kunnen platleggen. Vanwege de grote omvang worden ze vaak bij militaire voertuigen ingebouwd, of als rugzak gedragen.

Hoe werkt een jammer?

Een standaard GSM-jammer is het beste te vergelijken met een zendmast, maar dan op zakformaat. Zodra de jammer is ingeschakeld probeert deze alle signalen van de dichtstbijzijnde GSM-masten te overtreffen. Hierdoor zal alle GSM apparatuur binnen een straal van 5 tot 10 meter onbruikbaar worden.

Gezondheidsrisico's

De jammer brengt ook gezondheidsrisico's met zich mee, ze fungeren als een zendmast en produceren veel straling. Omdat de jammer veel dichter bij mensen staat dan echte zendmasten en de hoeveelheid straling niet regelbaar is, kan het apparaat zich onmogelijk houden aan de strenge stralingslimieten die binnen de EU gelden. Daarnaast zullen mobiele telefoons een krachtiger signaal gaan uitzenden om alsnog verbinding te kunnen maken met een GSM-netwerk. Mens en dier zullen dan aan de verhoogde straling van de mobiele telefoon en de straling van de jammer blootgesteld worden.

Lees verder

© 2015 - 2018 Lanceburton, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenIcons, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_jammer
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Improvised_explosive_device
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Bermbom
  • http://www.bombjammer.com/
  • http://www.gva.be/cnt/aid625455/gsm-jammers-illegaal-en-niet-zonder-gevaar

Reageer op het artikel "Uitleg over het gebruik van mobiele telefoon jammers"

Infoteur: Lanceburton
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!