InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Een GSM-repeater plaatsen voor een betere telefoon-ontvangst

Een GSM-repeater plaatsen voor een betere telefoon-ontvangst

Een GSM-repeater plaatsen voor een betere telefoon-ontvangst Geen GSM-ontvangst op die ene plek waar het het hardst nodig is? Een signaal repeater voor de mobiele telefoon is de oplossing. Het apparaat kan geplaatst worden in ruimtes (van het huis) waar zeer weinig ontvangst is of waar simpelweg geen cellulaire communicatie mogelijk is. Met behulp van een buitenshuis en binnenshuis antenne, kan de repeater GSM-signalen ontvangen en (versterkt) uitzenden.

Artikelindeling

GSM-signaal repeater toepassen

In kantoren is slechte ontvangst vaak te wijten aan de constructie van het gebouw. Aluminium en bepaalde isolerende glassoorten staan vaak een goede dekking van het GSM-netwerk in de weg. Ook metrostations, boten, (gepantserde) voertuigen, huizen in een dicht bos, (schuil)kelders en mijnschachten laten mobiele telefonie vaak te wensen over. Wanneer mobiele telefonie gewenst of noodzakelijk is op plaatsen waar dit niet of nauwelijks mogelijk is, dan kan er overwogen worden om een GSM-signaal repeater aan te schaffen.

Waaruit bestaat een complete GSM-signaal repeater?

Een volledig functionerende GSM-signaal repeater bestaat uit:
  • Een coaxiale buitenshuis antenne om een GSM-signaal mee op te vangen (vaak ook los verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en maten).
  • De repeater zelf. Een klein kastje dat fungeert als een tussenstation voor de binnen- en buitenshuis antennes.
  • Een coaxiale binnenshuis antenne, om het opgevangen GSM-signaal van de buitenshuis antenne (versterkt) mee uit te zenden.
  • Een stroomadapter (om het gehele systeem mee in te schakelen).

Waarop te letten tijdens de aanschaf

GSM-repeaters zijn in Nederland te koop bij telecom zaakjes en via webshops, echter worden ze daar vaak belachelijk duur aangeboden. Een goedkoper alternatief is de repeater rechtstreeks uit China bestellen, dezelfde repeaters worden daar gefabriceerd en kunnen zo tegen vele lagere prijzen verkocht worden. Ook is verzending vanuit China vaak gratis.

Let er wel op dat een bestelling vanuit het buitenland, eenmaal aangekomen in Nederland meer kan kosten als het originele aanschafbedrag boven de 22,- ligt. Het kan dan voor komen dat er inklaringskosten aan de postbode betaald moeten worden. Ook is het handig om vooraf te weten of de buitenshuis antenne wel of niet wordt meegeleverd en welke uitvoering het dan is. Het soort betreft in ieder geval altijd coaxiaal.

Achterhaal vooraf ook of er gsm jammer(s) in de (nabije) omgeving actief zijn. Als dit het geval is kan de coaxiale buitenshuis antenne geen GSM-signaal opvangen en kan ook de coaxiale binnenshuis antenne geen (versterkt) GSM-signaal uitzenden.

De installatie van een repeater

  1. Plaats de buitenshuis antenne op een open plaats, bijvoorbeeld op de nok van het dak. Plaats de antenne het liefst in de richting van een (dichtstbijzijnde) GSM-mast.
  2. Verbind de connector van de buitenshuis antenne met de repeater.
  3. Verbind de connector van de binnenshuis antenne met de repeater.
  4. Sluit de stroomadapter aan op de repeater en doe de stekker in het stopcontact.
  5. Wacht een paar seconden zodat de repeater kan opstarten en deze de GSM-signalen kan uitzenden.

Na de installatie kan met een mobiele telefoon gecontroleerd worden of er inderdaad GSM-ontvangst mogelijk is, of dat deze juist toegenomen is. Aan het aantal streepjes op het beeldscherm van de mobiele telefoon (vaak zijn dit er vijf) is het resultaat te zien. Als alle streepjes zichtbaar zijn, is de GSM ontvangst uitstekend.

Het opsporen en oplossen van fouten

  • Als er geen GSM-ontvangst is nadat de repeater is opgestart, controleer dan de buitenshuis antenne. Controleer of er GSM-ontvangst is bij de plaats van de antenne. Verplaats de antenne en/of verander zo nodig de richting.
  • Als de ontvangst niet stabiel is, controleer dan of de binnen- en buitenshuis antennes te dicht bij elkaar staan. Zorg voor een afstand van tenminste 20 meter tussen beide antennes. Zorg er ook voor dat ze niet in dezelfde horizontale lijn staan.

Extra voordelen van een repeater

Als de repeater eenmaal is geplaatst biedt het naast (verbeterde) GSM-ontvangst ook andere voordelen, te weten:
  • Stabiele cellulaire communicatie. De spraak valt tijdens het bellen niet weg en sms berichten kunnen beter verstuurd en sneller ontvangen worden.
  • Minder batterij verbruik door stabiele ontvangst, de mobiele telefoon hoeft hierdoor niet constant naar ontvangst te zoeken.
  • Mindere straling van de mobiele telefoon als gevolg van een stabiele ontvangst.

Lees verder

© 2015 - 2017 Lanceburton, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontvangst draadloos internet verbeterenDraadloze netwerken thuis zijn zeer populair, ze helpen je van al die vervelende wirwar aan draden af. Maar het is niet…
Wifi ontvangst versterkenWifi netwerken worden nog steeds populairder, of het nu uw smartphone, tablet of ander apparaat is, overal wil u gebruik…
Wat is DAB (Digital Audio broadcasting) radio?DAB (Digital Audio Broadcasting) is de digitale variant van FM/AM radio. VHS-videoband werd DVD, LP werd CD en AM/FM wor…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Boost de ontvangst van je mobiele telefoonBoost de ontvangst van je mobiele telefoonEen slecht signaal kan de fout zijn van je provider, of het kan zijn dat er blokkerende materialen in de muren van je hu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors / Pixabay
  • (Generieke handleiding) Instruction Book Mobile Phone Signal Repeater P. 1-2
  • https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=1&t=140105
  • http://ericaverdegaal.nl/publications/index/882

Reageer op het artikel "Een GSM-repeater plaatsen voor een betere telefoon-ontvangst"

Reactie

Jan, 18-09-2015 16:09 #1
Wel even handig om te weten is dat het gebruik van een gsm-repeater van het agentschap telecom niet mag, tenzij er toestemming is van de netwerkbeheerder en het apparaat is voorzien van waarschuwingstekens en ce markering. Dit hebben de Chinese imports niet.

Infoteur: Lanceburton
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!