InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Smartphone: opkomst, functies en merken

Smartphone: opkomst, functies en merken

Smartphone: opkomst, functies en merken Een smartphone aanschaffen is voor jeugdigen geen enkel probleem. Op het schoolplein hebben ze al lang alle informatie ontvangen die daarvoor nodig is. In de winkel zijn er zelden verkopers die daar voor de jeugdigen nog iets aan kunnen toevoegen. Maar dat koopgemak geldt niet voor iedereen. Wie minder bekend is met alle mogelijkheden van een smartphone doet er goed aan zich tevoren zoveel mogelijk te informeren via internet en toch ook nog een goede verkoper op te zoeken.

Voorloper van smartphone

Een smartphone is eigenlijk de opvolger van een mobiele telefoon die veel minder mogelijkheden had. De eerste mobiele telefoon was de DynaTAC 8000X van Motorola en had een gewicht van bijna een kilo. Een smartphone weegt slechts tussen honderd en tweehonderd gram. Het algemeen gebruik van mobiele telefoons kwam goed op gang met de start van het GSM-netwerk rond 1993. Vóór die tijd was het gebruik voornamelijk voorbehouden aan beroepschauffeurs, binnenvaartschippers en zakenlieden. Door de behoefte aan steeds meer technologie heeft een aantal firmaís een soort wedloop gehouden om de mobiele telefoon uit te breiden. Daaruit ontwikkelde zich de smartphone.

Mobiele telefoon verdrongen door smartphone

Een smartphone combineert in één apparaatje de mogelijkheid om te telefoneren met een aantal computermogelijkheden. Na het op de markt brengen werd de smartphone razend populair met gevolg dat de gewone mobiele telefoon uit de gratie raakte. Toch had die mobiele telefoon in de loop van de jaren al een aantal mogelijkheden meer dan alleen telefoneren zoals adressen en afspraken opslaan, e-mailen, surfen en chatten, muziek beluisteren en filmpjes bekijken. Een smartphone heeft echter veel meer mogelijkheden.

Smartphone soort computer in zakformaat met veel functies

Een smartphone komt wat mogelijkheden betreft aardig in de richting van een computer maar dan in zakformaat. Er zijn veel programmaís voor beschikbaar welke apps (afkorting van applicaties) worden genoemd en naar de wensen van de gebruikers gedownload kunnen worden. Zo zijn er bijvoorbeeld apps voor Facebook, bankgegevens, muziek beluisteren, enz. Veel van die apps zijn gratis maar er zijn ook apps waarvoor betaald moet worden. Via een smartphone kan ook internet worden bereikt wat niet gratis is maar vaak bij een abonnement is inbegrepen.

Eigenschappen van smartphone

De bediening van smartphones gaat met een zogenaamd touchscreen ofwel een aanraakscherm. Daarbij worden met vingertoppen of met duimen functie-symbolen of letters en cijfers aangeraakt. Soms wordt met een speciaal pennetje gewerkt in plaats van met vingertoppen en duimen. De schermgrootte is tussen drie en vijf inch. Door de verbeterde technieken, sinds het uitbrengen van de eerste smartphones, zijn de apparaatjes smaller en dunner geworden.

Verschillende merken

Van de meeste merken van smartphones zijn verschillende modellen verkrijgbaar en er komen steeds nieuwe op de markt. Elk merk heeft zijn meest populaire modellen maar dat is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur. Merken van smartphones zijn:
  • Acer
  • Alcatel
  • Apple
  • Astron Rough Pro
  • BlackBerry
  • Dell
  • Fujitsu
  • Google
  • Hewlett-Packard (HP)
  • HTC
  • Huawei
  • Lenovo
  • LG
  • Motorola
  • Nokia
  • Orange
  • Pantech
  • Samsung
  • Sony Ericsson/Sony
  • T-Mobile
  • Toshiba
  • Xiaomi
  • ZTE

Leren van elkaar en door zelf uitzoeken

Hoewel zeer velen dagelijks een smartphone gebruiken (een groot aantal van hen zelfs zeer veelvuldig) is uit een onderzoek van Phone House gebleken dat toch nog lang niet alle functies worden gebruikt. Lang niet iedereen kent volgens dit onderzoek alle mogelijkheden van het apparaatje. Bekend is echter dat velen de handleiding niet of onvoldoende doornemen. Voor een groot deel ontstaat de kennis van de smartphone door gewoon dingen zelf uit te zoeken en te proberen en vooral van elkaar te leren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JESHOOTS, Pixabay
  • http://artikelen.foobie.nl/electronica-telecom/wat-is-een-smartphone/
  • http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/13629
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Smartphone
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mobiele_telefoon
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_smartphones

Reageer op het artikel "Smartphone: opkomst, functies en merken"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-04-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Hardware
Schrijf mee!